« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
آوای رودکوف گزارش می کند:
در مقابل کار، بیکاری است که کوچک ترین اثرش این است که‏ احترام و شخصیت انسان را پیش دیگران و پیش خودش از بین می‏برد و...
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، یکی از دستورات اکید اسلام کار و فعالیت در جامعه است این مهم نه تنها در رفع نیازهای معیشتی و دنیوی انسان مؤثر است، در نیل به سعادت اُخروی او نیز تأثیر بسزائی دارد. چه اینکه ابلیس و نفس اماره بر شخص بیکار تسلطی بیشتر دارند و بنابراین او در معرض فریب افزونتری است. انسانی که مشغول انجام کاری است و فعالیتی فکری یا عملی انجام می دهد، در مقایسه با شخص فارغ و بیکار، زمینه ای نسبتاً نامساعد برای تسلط شیطان در خود ایجاد کرده است.

اسلام، مردم را برای برطرف کردن نیازهای زندگی، به کار و کوشش امر کرده، از بیکاری، تنبلی و سَربار دیگران شدن به شدت منع نموده است.

در مقابل کار، بیکاری است که کوچک ترین اثرش این است که‏ احترام و شخصیت انسان را پیش دیگران و پیش خودش از بین می‏برد و همین در هم شکستن شخصیت انسان سبب می‏شود که تن به هر پستی و بیچارگی‏ بدهد و انواع ابتلائات ناشی از گناه برایش پیدا شود. گذشته از همه این ها کار و فعالیت موجب سرگرمی فکری است، یعنی فکر انسان متوجه اصلاح کار خویش است و این به نوبه خود دو نتیجه دارد: یکی‏ اینکه دیگر مجالی برای فعالیت قوه خیال و هوس های شیطانی باقی نمی‏ماند، دیگر اینکه فکر انسان عادت می‏کند که همواره منظم کار کند، از بی‏ انتظامی و پریدن از یک شاخه هوس به شاخه دیگر خلاص شود.


خدای متعال دوست ندارد که فردی کارنکند

صمد بهروز، رئیس دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهارکرد: خدای متعال دوست ندارد که فردی کارنکند و دیگران زحمت او را به عهده بگیرند.

وی، از مستقیم ترین نتیجه بیکاری گفت و افزود: تجربه بیکاری برای کسانی که به داشتن شغل ثابت و مطمئن عادت کرده‌اند، می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد. مستقیم‌ترین نتیجه بیکاری، از دست دادن درآمد است. فشار اقتصادی برای کسانی که فاقد کارند بسیار زیاد است. از جمله عوامل شناسایی شده مؤثر بر افزایش نرخ جرم و جنایت و فقر، می‌توان به بیکاری اشاره کرد.

وی، بااستناد به آیه 29 سوره االرحمن(يَسْأَلُهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ)بیان کرد: در این آیه می خوانیم: هركس كه در آسمانها و زمين است سائل درگاه اوست، و او هر روز در كارى است.

وی، بااشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: ایشان می فرمایند: من در خشمم از کسی که دهان بگشاید و به خدایش بگوید« مرا روزی رسان» در حالیکه در پی روزی نمی رود.
این استاد حوزه و دانشگاه، ضمن بازگونمودن اداره امر هستی توسط خداوند تاکیدکرد: چنين نيست كه خداوند، عالم را آفريده و آن را به حال خود رها كرده باشد، بلكه همواره امور هستى را تدبير و اداره مى‌كند.


خدای متعال در قرآن خودش را فعال معرفی می نماید

در ادامه محمد امین فرد، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف نیز اظهارکرد: خدای متعال در قرآن خودش را فعال، پُرکار و خوب کار معرفی می نماید.

وی، افزود: عالم در حركت است. حتّى كوه‌هايى كه به نظر ساكن مى‌آيند حركت دارند.

وی، بااستناد به آیه 88 سوره نمل(وَتَرَى الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ ۚ صُنْعَ اللَّهِ الَّذِي أَتْقَنَ كُلَّ شَيْءٍ ۚ إِنَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَفْعَلُونَ) بیان کرد: در این آیه می خوانیم: و كوه‌ها را بينى، پندارى كه جامدند، حال آنكه به سرعت ابر مى‌روند. كار خداوند است كه هر چيزى را به كمال پديد آورده است. هرآينه او به هر چه مى‌كنيد، آگاه است.

امین فرد، حرکت کوه ها را نشانه قدرت حکیمانه الهی دانست و ادامه داد: حركت كوه‌ها، مثل حركت ابرها سريع و نشانه‌ قدرت حكيمانه‌ الهى است.

وی، بااشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: ایشان می فرمایند: ملعون است هرکس که کار و تلاش نمی‌کند و بار و زحمت خود را بر جامعه تحمیل کرده است.

امین فرد، تاکیدکرد: حركت كوه‌ها، از حركت زمين جدا نيست، پس زمين نيز حركت مى‌كند.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: