کد خبر: ۳۴۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶

 پیامبر (ص) می‌فرمایند: «قارِئُ القُرآنِ وَ المُستَمِعُ فِی الأَجرِ سَواءٌ» قاری قرآن و گوش‌کننده آن در پاداش مساوی هستند. (مستدرک الوسائل ۴/ ۲۶۱)

درباره چشم زخم در صفحه 243 قرآن بخوانید+ متن و مفاهیم و دستوراتی برای رفع چشم زخم

درباره چشم زخم در صفحه 243 قرآن بخوانید+ متن و مفاهیم و دستوراتی برای رفع چشم زخم

دستوراتی برای رفع چشم زخم در قرآن و احادیث

خواندن سوره ناس و فلق ساده ترین دستور برای رفع چشم زخم است و پیامبر(صلی الله علیه وآله) به عنوان تعویذ این سوره ها را برای امام حسن و امام حسین می خواندند.

یکی دیگر از شیوه های پیشگیری و درمان خواندن سوره معوذتین به ویژه سوره فلق است.

امام صادق (ع) می فرماید:

اگر قبور را بشکافید، خواهید دید که بیشتر مردگان بر اثر چشم زخم از دنیا رفته اند؛ زیرا چشم زخم حق است. (بحارالانوار، ج. 60، ص. 25)
هر که هفتاد بار بگوید:«ماشاءالله و لاحول و لاقوه الا بالله» هفتاد نوع بلا از او دور گردد که آسان ترین آن ها خناق (خفه شدن) است، عرض کردم:فدایت شوم خناق چیست؟ فرمود:به دیوانگی دچار نشود (یا کشته نشود) که خفه گردد. (اصول کافی جلد 4 صفحه:289 روایت:2)

حضرت علی(ع) می فرماید:

برای علاج سحر هفت مرتبه بگویید:

بِسمِ اللهِ وَ بِاللهِ قَالَ سَنَشُدُّ عَضُدَکَ بِأَخِیکَ وَنَجْعَلُ لَکُمَا سُلْطَانًا فَلَا یَصِلُونَ إِلَیْکُمَا ۚ بِآیَاتِنَا أَنْتُمَا وَمَنِ اتَّبَعَکُمَا الْغَالِبُونَ(بحار الانوار، ج 92، ص 125( سوره قصص،آیه 35))

از روش هایی که در قرآن به آن اشاره شده است، ظاهر نشدن در برابر شور چشمان و کسانی است که دارای این قدرت هستند.

همچنین خواندن آیات 54 تا 56 سورة اعراف نیز توصیه شده است.

آیه من شر حاسد اذا حسد، شامل عائن یعنی کسی که با چشم آسیب می رساند نیز می شود؛ زیرا چشم زخم از حسادت نفسانی برمی خیزدیعنی هرگاه کسی در دیگری نعمتی مشاهده کرد از روی حسادت و با شور چشمی می کوشد تا آن نعمت از او سلب شود .

در احادیث دیگری ذکر «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ اللّهمّ بارک فیه» و تلاوت سوره های حمد، توحید، ناس، فلق و آیة الکرسی توصیه شده است.

برای پناه بردن از چشم زخم، حرز امام جواد(ع)را همراه داشته باشد مثلاً در انگشتری.

برای دفع چشم زخم، اسپند نیز مؤثر است.

از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که می فرماید:

بر هر یک از برگ و دانه اسپند ملکی موکل است که با آنهاست تا بپوسد و ریشه اش و شاخه اش غم و سحر را برطرف می کند.(مفاتیح الجنان، باب سوم)

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: