پایگاه خبری آوای رودکوف:فریدالله ادیب آیین یک هنرمند افغانستانی است که به دلیل مشارکت های همگامانه اش در دنیای هنر معاصر شناخته شده است او نقش مهمی در توسعه هنر پاپ ایفا کرد و اغلب با جنبش نئواکسپرسیونیسم مرتبط است زندگی و تحصیلات ادیب آیین در هرات ، افغانستان به دنیا آمد بعد به ایران مهاجرت کرد او ابتدا زیر نظر نصرالله سروری به هنر نقاشی پرداخت و سپس در دانشگاه های تفلیس تحصیل کرد. سبک هنری کار ادیب آیین با تطبیق پذیری و رد مرزهای هنری سنتی مشخص می شود او به دلیل ادغام سبک ها، تکنیک ها و مواد مختلف هنری شناخته شده است ترکیبات یکی از برجستهترین کمکهای او به هنر، مجموعهای از آثار است که به نام ترکیب میشوند.
ادیب آیین به طور مکرر با میراث فرهنگی برای ثبت آثار خود همکاری میکرد همکاریهای او به تلفیق نقاشی به موسیقی گسترش یافت و با شخصیتهای تأثیرگذاری کار کرد نقاشیهای تلفیق نقاشی و موسیقی ادیب آیین، که خلق آثار اکشن را در خود گنجانده ، پیشآهنگی برای جنبش هنر نئواکسپرسیونیسم در نظر گرفته میشوند رویکرد پیشگامانه و نوآورانه ادیب آیین به هنر تأثیر عمیقی بر دنیای هنر گذاشت توانایی او در ادغام روزمره با ایده های متعارف چالش برانگیز انتزاعی در مورد هنر، و او به دلیل نقشش در شکل دادن به مسیر هنر معاصر مورد تحسین قرار گرفت.
جوایز و تقدیر ادیب آیین جوایز متعددی از جمله تقدیر نامه از وزارت فرهنگی افغانستان و ملی گالری ملی و هم چنین لوح تقدی نامه از وزرات میرات فرهنگی برای نگهداری حفظ میراث و فرهنگ در اثار فرهنگی افغانستان هنر در سال 1400 دریافت کرد آثار او در موزهها و مجموعههای بزرگ به نمایش درآمده است. توانایی فریدالله ادیب آیین در محو کردن خطوط بین اشکال مختلف هنری و به چالش کشیدن تعاریف مرسوم هنر، میراثی ماندگار در دنیای هنر به جا گذاشت رویکرد نوآورانه و میان رشتهای او به هنر همچنان به الهام بخشیدن و تأثیرگذاری بر هنرمندان معاصر ادامه میدهد.
گفتار های فریدالله ادیب آیین
نقاشی هم به هنر و هم به زندگی مربوط می شود و نمی توان ساخت، من سعی می کنم در آن شکاف بین این دو عمل کنم، یک بوم خالی پر است، من معمولاً در یک جهت کار می کنم تا زمانی که بدانم چگونه آن را انجام دهم، سپس متوقف می شوم در زمانی که حوصله ام سر می رود یا می فهمم این کلمات را به جای هم استفاده می کنم اشتهای دیگری شکل گرفته است، من فکر می کنم یک نقاشی بیشتر شبیه دنیای واقعی است اگر از دنیای واقعی ساخته شده باشد، دلیلی وجود ندارد که جهان را به عنوان یک نقاشی غول پیکر در نظر نگیریم، نقاشی اگر از دنیای واقعی ساخته شده باشد بیشتر شبیه دنیای واقعی است.