« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۸
در گفتگو با دکتر صدراله عابدکیش مدرس دانشگاه و دکترای فلسفه عنوان شد ؛
شوربختانه در عصر کنونی بویژه در کهگیلویه بزرگ (شهرستان های چهارگانه) با نگرش جزم گرایانه و تصلبی و سنتی نماینده و حلقه محصور وی، نظام تعلیم و تربیت سبد رای نماینده تلقی پنداشته و حیات خلوتی برای انتخابات شده است!

پایگاه خبری آوای رودکوف:یکی از مهمترین دغدغه های خانوادها ؛ جامعه و صاحب نظران عدم «نگاه سیاسی به مقوله آموزش و پرورش است زیرا این نگاه سم مهلکی است برای این نهاد انسان ساز و باعث شده بحث های تخصصی و آموزشی در آن كمتر دیده شود بنابر این بهترین راهكار این است كه آموزش و پرورش وارد دعواهای سیاسی و حزبی نشود». 

اما با کمال تاسف باید گفت مدیرانی که دست پخت نمایندگان هستند اصولا از انجایی که بر اساس خرد جمعی و اصل شایسته سالاری و توان بالای علمی و تحصصی انتخاب نشده اند و صندلی خود را مدیون نماینده مجلس می دانند این نهاد آموزشی و تربیتی را به حیات خلوتی برای انتخابات تبدیل نموده و حتی پا را فراتر گذاشته و نیم نگاهی به انتخابات شوراها نیز دارند در همین راستا خبرنگار ما در گفتگو با دکتر صدراله عابدکیش ، فرهنگی ،مدرس دانشگاه و دکترای فلسفه به این مهم پرداخته که در ادامه ماحصل این گفتگو را با هم می خوانیم:در کهگیلویه بزرگ نظام تعلیم و تربیت سبد رای نماینده و حیات خلوتی برای انتخابات شده

1_ مهمترین قشری که بعد از خانواده در شکوفایی نسل های آینده ساز نقش برجسته ای دارند، فرهنگیان هستند. دخالت نماینده در انتصابات آموزش و پرورش چه تأثیری بر نقش تولید نخبگان و مدیران آیندهٔ جامعه محروم ما دارد؟

 بررسی سیر تطور اندیشه بشری بیانگر آنست که نظام تعلیم و تربیت رسمی، به  عنوان یک نهاد اساسی در رشد و بالندگی جوامع در عرصه های گوناگون اعم از  اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... نقش بسزا و انکارناپذیری دارد و همیشه  مطمع نظر بوده است. بنابراین نهاد تعلیم و تربیت در ایجاد، تقویت، تعمیق و گسترش  مهارت ها و فضیلت های فکری متربیان اثرگذار می باشد تا جایی که امروزه صاحبنظران  یکی از سنجه های اساسی در مترقی و بالندگی جوامع را تعلیم و تربیت سازنده و  اثربخش و کارامد تلقی می کنند. با این اوصاف و در این راستا می توان از مهم ترین و  کلیدی ترین کارکردهای نهاد اموزش و پرورش در جامعه اسلامی- ایرانی را پرورش  مدیران در طراز جمهوری اسلامی که زمینه ساز تحقق تمدن نوین اسلامی باشد،  دانست.

اما شوربختانه در عصر کنونی بویژه در کهگیلویه بزرگ (شهرستان های چهارگانه) با نگرش جزم گرایانه و تصلبی و سنتی نماینده و حلقه محصور وی، نظام تعلیم و تربیت سبد رای نماینده تلقی پنداشته و حیات خلوتی برای انتخابات شده است، تا جایی که تعلیم و تربیت از ناکجا اباد به هر کجا سیر می کند و این نوع رویکرد یعنی دخالت مستقیم و بلافصل نماینده در انتصابات مدیران این نهاد انسان ساز میتواند ضربه جبران ناپذیری به شناسایی و رشد نخبگان جامعه که در واقع همان نیروی انسانی مولد و کارآمد هستند، وارد سازد.

2_ مهمترین نقش تحول گرایی با جوانان است. چه توصیه ای دارید؟
با توجه به گام نهادن در چله دوم انقلاب اسلامی و منشور بیانیه گام دوم انقلاب که رهبر فرزانه به موقع و هوشیارانه به تبیین همه استلزامات و رهیافت های ان اشاره نمودند، با قدری تامل و با واکاوی و فهم کلیدواژه های بیانیه درمی یابیم از پربسامدترین این مفاهیم مقوله جوانان است و ارتباط ان با برخورداری از روحیه تحول خواهی و تحول گرایی.

فلذا نقش و جایگاه جوانان در کاربردی و عملیاتی کردن افق های مدنظر بسیار حیاتی و چشمگیر خواهد بود.

3_ چرا ساختار سیاسی ما از پوپولسیم محوری بعضی افراد منفعت طلب نجات پیدا نمی کند؟
دلایل گوناگونی می توان برای این معضل برشمرد که به زعم بنده اهم انها عبارتند از:
«گرفتار شدن در جامعه سنتی و عدم گذر مناسب و به موقع از سنت به مدرنیته»
«پر رنگ شدن مرزهای طایفه گرایی و منطقه گرایی و سهم خواهی های ناشی از آن»
« اکتفا کردن به کارهای شخصی و روبناها و نمادین به جای توجه به زیرساخت ها و امور عمومی زیربنایی»
«عدم تبیین و روشنگری و اگاهی بخشی جامعه بویژه خانواده ها و جوانان و نوجوانان توسط افراد علمی(کمرنگ شدن یا عدم توجه به جهاد تبیین در عرصه های مختلف)»
«عدم نهادینه و درونی کردن دو نیروی الهی ودیعه در بشر یعنی نیروی عقل و اراده»
« عدم وجود سازوکارهای علمی و متقن پاسخگویی و مطالبه گری عمومی از شخص نماینده بعد از راه یافتن به مجلس»
« عدم توجه به چرخش و گردش پدیده نخبگی و تخصص گرایی در جامعه»
« عدم برخورداری از سواد رسانه ای و سایر مهارت های زندگی از جمله قوه تحلیل و تحلیل گریی، تفکر انتقادی، تصمیم گیری و حل مسئله و نظایر اینها»

4 _ سخن آخر شما به مردمی که باید در انتخابات 1402 شرکت کنند.
« بررسی ژرف و مبسوط کارنامه و برنامه داوطلبین»
« انتخاب اگاهانه، ازادانه توام با شعور»
« مشورت و همفکری با نخبگان و سرامدان علمی جامعه پیرامونی»
« اهتمام جدی به چندساحتی و ذوابعاد بودن کاندیدها»

توصیه اخر:آموزش و پرورش را میدان تاخت و تاز فعالیت‌های سیاسی نکنید، زیرا ایجاد رنگ و بوی سیاسی در آموزش و پرورش به اصل و فلسفه وجودی آن لطمه وارد می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: