« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۵۶۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱
در نشست فعالین مرتبط با گیاهان دارویی، متخصصین و چند کارخانه‌دار بخش خصوصی با مدیر کل جهاد کشاورزی استان عنوان شد:
تلاش‌های سازمان جهاد کشاورزی برای خارج کردن بن‌بست فعلی گیاهان دارویی و تبدیل شدن آن به یک ظرفیت واقعی و عملی برای توسعه و اشتغالزایی، این روزها محسوس است.

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به ریاست سید علی معتمدی‌پور، که پیش از این در گیاهان دارویی اقدامات مقدماتی همچون افزایش سطح زیر کشت و افزایش تولید را در دستور کار قرار داده بود، این‌بار تلاش کرده تا حلقه‌های مفقوده برای ایجاد زنجیره ارزش این صنعت پردرآمد را پیدا و آن‌ها را به هم متصل کند.

ورود سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به ساماندهی صنعت گیاهان دارویی

شب گذشته و در ساعات غیر اداری، از چندین فعال مرتبط با گیاهان دارویی، متخصصین و چند کارخانه‌دار بخش خصوصی دعوت شد تا جرقه این کار زده شود.

سید علی معتمدی‌‌پور در این نشست و بعد از شنیدن نقطه‌نظرات فعالان این صنعت گفت: کمتر کسی است که نداند استان کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه هزاران گونه گیاهی ارزشمند و صدها گونه کمیاب و ده‌های گونه آندمیک دارویی است اما آنچه موجب شده است تا از این ظرفیت به خوبی استفاده نشود، این است که حلقه‌های این زنجیر به هم متصل نیستند و فعالیت‌هایی که در این حوزه می‌شود کاملا جزیره‌ای و پراکنده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: ابتدا باید یک نقشه راه کلی ترسیم کنیم و این صنعت را ساماندهی و یکپارچه کنین، به عبارتی تنها راه نجات این صنعت از بن‌بست ایجاد یک زنجیره کامل ارزش از صفر تا صد و اتصال آنها به همدیگر است.

معتمدی‌‌پور با بیان اینکه یکی از خلأهای این حوزه عدم ارتباط بخش تولیدی و صنعتی گیاهان دارویی با بدنه اجرایی و کشاورزان است، تصریح کرد: ابتدا باید سیمای کلی گیاهان دارویی را تکمیل کنیم و بدانیم که در این صنعت، چه کارخانه‌های فرآوری با چه تولیداتی فعال است، برای تامین مواد اولیه این‌ها چه گیاهانی در چه سطحی کشت شود و مشکلات تولیدکنندگان و واحد‌های فرآوری در بازار فروش و صادرات چیست؟

وی ادامه داد: در ادامه نگاه‌های زیرساختی جهاد کشاورزی، موضوع گیاهان دارویی در دستور کار قرار گرفت و برنامه ما این است که دو سیاست کلان بخش کشاورزی یعنی اصلاح الگوی کشت و کشاورزی قراردادی را به صنعت گیاهان دارویی وارد کنیم و راهبرد تشکیل زنجیره ارزش غذایی را در این مورد اجرایی و نهایی کنیم‌.

معتمدی‌‌پور افزود: در حال حاضر به دلیل عدم برقراری ارتباط و اتصال بین حلقه‌های زنجیره گیاهان دارویی، حتی مواد اولیه چند کارخانه بزرگ این حوزه از سایر استان‌ها تامین می‌شود که برنامه ما این است که با اصلاح الگوی کشت، بخشی از مزارع خود را به تامین مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه‌های از جمله سینره، زربند، آسه و... اختصاص دهیم.

وی گفت: در گام دوم نیز سیاست راهگشای کشت قراردادی را در این حوزه نیز عملیاتی می‌کنیم و با همکاری بخش خصوصی فعال، با کشاورزانی که مایل به کشت گیاه دارویی باشند از سوی کارخانه جان قرارداد بسته می‌شود تا در یک زنجیره مطمئن هم مواد اولیه مطمین داشته باشیم هم کشاورز ما نگران فروش محصولاتش نباشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد یکی دیگر از حلقه‌های زنجیره گیاهان دارویی را صادرات نامید و گفت: نمایشگاه بزرگی که در اردیبهشت ماه در تهران برگزار می‌شود می‌تواند سکوی پرتاب این صنعت به سوی توسعه و بالندگی باشد چرا که تجار و بازرگانان بسیاری از کشورها در این نمایشگاه حضور می‌یابند و علاوه بر بازاریابی برای تولیدات خود می‌توانیم سرمایه‌گذار نیز جذب کنیم.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم گیاهان دارویی به یک ظرفیت واقعی و عملی در سفره مردم تبدیل شود، ابتدا باید فعالیت‌های همه نهادهای مرتبط با اشتغال‌زایی همانند کمیته امداد، بنیاد علوی، ستاد اجرایی، جهاد کشاورزی و از طرفی گمرک، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و همه و همه باید تحت یک فرماندهی و برای یک هدف مشترک انجام شود و زنجیره ارزش این صنعت ارزشمند کامل شود‌.

معتمدی‌پور تاکید کرد: راهی نداریم جز اینکه حلقه‌های مواد اولیه، فراوری، تجاری‌سازی، بازاریابی، اشتغال، صادرات، فرهنگ‌سازی، آموزش و تحقیقات و همه بازیگران این صنعت به ویژه کشاورزان دارویی کار، منابع طبیعی و مرتع کاران و همه و همه را به هم متصل و مرتبط کنیم که البته جهاد کشاورزی گام‌های موثری در این زمینه برداشته است اما خروجی نهایی و مطلوب این کار نیازمند مشارکت و همکاری بسیاری از نهادهای بیرونی و بخش خصوصی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گام بعدی در تشکیل زنجیره گیاهان دارویی را برقراری ارتباط میان این زنجیره با دیگر زنجیره‌ها از جمله در شیلات دانست و توضیح داد: ما به کمک زنجیره گیاهان دارویی می‌توانیم داروهای دامپزشکی برای صنعت ماهی استان تولید کنیم یا آفت‌کش‌ها در بخش زراعت، بنابراین ابتدا باید حلقه‌های زنجیره ارزش

در هر بخش را کامل کنیم و بعد برای برقراری ارتباط هدفمند میان زنجیره‌های ارزش محصولات مختلف اقدام کنیم.

در این نشست محققینی از مرکز تحقیقات، مدیران کارخانه‌های زربند، آسه، مدیران بنیاد علوی، منابع طبیعی، کارشناسان بخش کشاورزی و اعضای فعال زنجیره ارزش گیاهان دارویی و شیلات حضور داشتند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: