کد خبر: ۳۶۰۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۶
گزارشی تلخ از بام نفتی ایران؛
گویی زاگرس، این نگین سبز ایران، در آتش بی‌توجهی و سهل‌انگاری انسان‌ها گرفتار آمده و نظاره‌گر نابودی خود است.

کوه خامی در آتش بی‌توجهی و سهل‌انگاری می‌سوزد!

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛بار دیگر، دود و آتش، قلب زاگرس را در برگرفت. این بار، دامن حریق به منطقه حفاظت شده خامی در شهرستان گچساران سرایت کرده و شعله‌های بی‌رحم، بلای جان طبیعت بکر و منحصر به فرد این منطقه شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که از ساعتی پیش، منطقه کلاگون در ارتفاعات کوه خامی طعمه حریق شده و دود غلیظ حاصل از آن، آسمان این منطقه را فرا گرفته است.

متاسفانه، پوشش مرتعی انبوه و وجود درختان بلوط در این منطقه، زنگ خطر را به صدا درآورده و پیشروی آتش را شتاب بخشیده است.

گویی زاگرس، این نگین سبز ایران، در آتش بی‌توجهی و سهل‌انگاری انسان‌ها گرفتار آمده و نظاره‌گر نابودی خود است.

تلاش‌ها برای مهار آتش آغاز شده است، اما گستردگی حریق و صعب‌العبور بودن منطقه، کار را برای نیروهای امدادی دشوارتر کرده است.

هنوز از علت دقیق وقوع این آتش‌سوزی اطلاعی در دست نیست، اما بی‌شک، ردپای بی‌احتیاطی و عدم رعایت نکات ایمنی در این فاجعه مشهود است.

این در حالی است که طی سه روز اخیر، کوه‌های لار و شلالدان در شهرستان باشت نیز طعمه حریق شده بودند.

منطقه حفاظت شده خامی با وسعتی بالغ بر ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، از سال ۱۳۷۸ به عنوان منطقه‌ای حفاظت شده تحت مراقبت قرار گرفته است. این منطقه کوهستانی، زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی نادر و ارزشمندی است که اکنون در معرض خطر نابودی قرار گرفته‌اند.

تاکنون، مساحت دقیق اراضی سوخته شده در آتش‌سوزی کوه خامی برآورد نشده است، اما بدون شک، این حریق خسارات جبران‌ناپذیری به محیط زیست و تنوع زیستی منطقه وارد کرده است.

فاجعه آتش‌سوزی در کوه خامی، بار دیگر ضرورت توجه جدی به حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی را به گوش مسئولان و مردم می‌رساند.

بی‌توجهی به این امر خطیر، تبعات ناگواری به دنبال خواهد داشت و زاگرس، این میراث گرانبهای طبیعی، در کام بی‌مهری و سهل‌انگاری ما دود خواهد شد.

امیدواریم شاهد برخورد قاطع با عاملان این حریق و همچنین اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای جلوگیری از تکرار چنین فاجعه‌هایی در آینده باشیم.

لازم است مسئولان ذیربط با ریشه‌یابی دقیق علل آتش‌سوزی‌های اخیر، نسبت به رفع آنها اقدام کرده و از تکرار این حوادث ناگوار جلوگیری کنند.

همچنین، ضروری است که با فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم، سطح آگاهی مردم در خصوص حفظ محیط زیست و منابع طبیعی ارتقا یابد تا شاهد چنین فاجعه‌هایی در زاگرس، این نگین سبز ایران، نباشیم.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
0
0
این آتش سوزی ها عمدی هستند چرا برای شناسایی عاملین اقدامی نمیشود واقعا مسوولین بی عرضه هستن
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: