« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۴
در داخل فشارها به دولت نهم و دهم خیلی سنگین بود. تحریم‌های ناجوانمردانه داشتیم البته در‌خصوص قضیه هسته‌ای وارد نمی‌شوم چراکه در این باره باید بحث شود و من نیز مدتی است که دخالتی در این قضیه ندارم، اما بالاخره تحریم‌ها یک فضا درست و شرایط سختی را ایجاد کرد.


گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور با مردم از دقایقی پیش از شبکه یک سیما آغاز شد.

به گزارش آوای دنا،دکتراحمدی‌نژاد سخنان خود را با قرائت دعای "اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و شیعته والمستشهدین بین یدیه" آغاز کرد

رئیس جمهور با اشاره به مهمترین قول‌ها و برنامه‌های دولت در سال 84 گفت: ما در آن زمان یک برنامه 5 محوری داشتیم و یک قول به مردم دادیم.

وی افزود: برنامه‌های ما شامل سرفصل‌هایی چون برقراری عدالت، خدمت‌رسانی، توسعه مهرورزی، پیشرفت و تعالی همه جانبه کشور و بازگشت دولت به مردم بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما در آن زمان تنها یک قول دادیم، یادآورشد: به مردم قول دادیم که دولت تمام توان خود را برای تحقق برنامه‌های عنوان شده به کار می‌گیرد و ملت هم بزرگواری کردند و فرزند کوچک خود را به خادمی خود انتخاب کردند.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که همه دولت‌ها برای خود عنوان خاصی داشتند و شما نیز عدالت محوری را انتخاب کردید، آیا فکر می‌کنید امروز جامعه عدالت بهتری را به نسبت سال 84 دارد، تصریح کرد: عدالت موضوع بسیار مهمی است و تمام پیامبران الهی برای سعادت انسان آمده بودند که آنان را ابتدا دعوت به توحید می‌کردم و بعد از آن دعوت به عدالت بوده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه عدالت یعنی فراهم کردن محیطی مناسب برای رشد و شکوفایی استعداد انسان افزود: انسان می‌تواند تجلی خدا شود، زیرا تمام این استعدادها همچون حکمت، مهربانی در شرایطی که عدالت باشد شکوفا می‎شود.

وی تصریح کرد: شکوفایی استعداد انسان در بستر عدالت فراهم می‎شود و تا زمانیکه عدالت نباشد فرصتی برای رشد به وجود نمی‌آید.


محمود احمدی‌نژاد که در گفت‌وگوی زنده با مردم سخن می‌گفت، در ادامه سخنانش اظهار داشت: در داخل فشارها به دولت نهم و دهم خیلی سنگین بود. تحریم‌های ناجوانمردانه داشتیم البته در‌خصوص قضیه هسته‌ای وارد نمی‌شوم چراکه در این باره باید بحث شود و من نیز مدتی است که دخالتی در این قضیه ندارم، اما بالاخره تحریم‌ها یک فضا درست و شرایط سختی را ایجاد کرد.

"ما هم اول معتقد بودیم هر کاری که دولت می‌کند، باید برای مردم باشد و نتیجه‌اش باید به سمت مردم برگردد و منجر به توانمندتر شدن ملت شود یعنی مردم باید بالا بیایند؛ هم به لحاظ رفاهی، هم به لحاظ علمی و توانایی‌ها و توانمندی‌های شخصی، ما یک مدت زیادی در بخش‌های گوناگون برای نزدیک شدن به عدالت برنامه اجرا کردیم، البته من در صدا و سیما یک تحلیل گسترده‌تری خواهم داشت که بالاخره نظام سرمایه‌داری هست، نظام مارکسیستی هست و ما باید چه کار باید بکنیم؟"

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ‌برای اینکه یک مقداری فاصله‌ها را کم کنیم ‌و در کشور فرصت‌ها را توزیع بهتر کنیم، ‌اولین کار دولت توزیع سهام عدالت بود و قرار شد ‌بنگاه‌ها را واگذار کنیم، قبلا اینطور بود که بنگاه‌ها واگذار می‌شد به کسانی که قدرت خرید آن را داشتند و کسانی توان خرید را داشتند که قدرتمندتر بودند اما دولت آمد و گفت سهام عدالت‌ و معتقد بودیم ‌همه آن را واگذار نکنیم یا در بورس ببریم چراکه اینها سرمایه‌های ملت ‌و متعلق به مردم است که آرام آرام روی هم نشسته و باید به جیب همه مردم برود، از این‌رو سهام عدالت را تعریف کردیم که ‌‌بعد تبدیل به قانون شد و به شش دهک تعلق یافت و ما معتقد بودیم ‌باید به هر 10 دهک پرداخت شود، اما چیزی ‌تصویب شد که با جمعیت الان می‌شود 45 و نیم میلیون نفر و تا الان بیش از 40 میلیون نفر شناسایی شده‌اند و سهام تعلق گرفته و سهام به نام آنها شده و الان به آنها تعلق گرفته است و این کار بزرگی است که 45 و نیم میلیون نفر شناسایی شود و الان هم 8 میلیون نفر دیگر نیز در راه است.

وی با بیان اینکه دو دهک از این 6 دهک که تحت پوشش نهادها هستند یا خیلی ضعیف هستند، سهام مجانی می‌گیرند، گفت: به این افراد سهام به قیمت 5 سال قبل یک میلیون تومان به صورت مجانی به هر عضو خانواده داده می‌شود اما بقیه افراد باید آن یک میلیون تومان را به صورت قسط 10 ساله برگردانند. برنامه‌ ما این بود که از اول یک مقدار از برنامه 10 ساله را برای قسط بگذاریم که سال اول را این کار را کردند و بعد یک مصوبه را گذراندند و گفتند تمام اقساط داده شود و بعدا سود تعلق گیرد. گفتند تا قیمت یک میلیون پرداخت نشود، سودی ندهید و طبیعی است تا زمانی که کامل پرداخت نشود، به بورس هم نمی‌رود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما برنامه‌ای در شورای عالی اصل 44 داشتیم که به میزانی که قسط‌ها پرداخت شده، اجازه دهید ‌به سهام برود و آزاد شود. تا الان 1384 میلیارد تومان سود پرداخت کرده‌ایم که عمدتاً به همان دو دهک درآمدی اولی و دومی بوده است یعنی پایین‌ترین دهک‌های درآمدی کشور. ما ‌40 درصد واگذاری بنگاه‌ها بزرگ ‌که دولت بازار آنها را کنترل می‌کند را سهام عدالت دادیم و 5 درصد را نیز به نام سهام ترجیحی به کارگران اختصاص دادیم که 1241 میلیارد تومان می‌شود.

وی به هدفمندی یارانه‌ها هم اشاره کرد و گفت: کار دیگری که دولت کرد، هدفمندی یارانه‌ها بود. یکی از کارها برای جلوگیری از تبعیض هدفمند کردن یارانه‌هاست. خیلی‌ها هستند که از محل همین یارانه‌ها ثروتمند شدند یعنی انرژی آزاد را گرفته‌اند و فروخته‌اند و کار کوچکی روی آن انجام داده‌اند یعنی اصل کار آنها انرژی بوده است اما محصولشان را بازار آزاد می‌فروختند و این هدفمندی یارانه‌هاست و کاهش مصرف، اصلاح ساختارها و بهره‌وری نیز از مزایای هدفمندی یارانه‌ها بود، اما یک گام بزرگ هدفمندی یارانه‌ها عدالت بود. در کشور فردی پیدا می شود که سالی 5 لیتر بنزین مصرف نمی‌کند و در عین حال کسی پیدا می‌شود که سالی بیشتر از 5 هزار لیتر بنزین مصرف می‌کند؛ خب! این باید هزینه‌اش را بپردازد لذا ما این را توزیع یکنواخت کردیم و فکر می‌کنم هر‌چه جلوتر برویم، این توزیع یکنواخت به عدالت کمک می‌کند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ما فاصله‌ها را کمتر کردیم، گفت: یک کار دیگر که انجام دادیم، توزیع بانک‌ها قرض‌الحسنه بود. مردم قبلا وقتی پولی را می‌گرفتند که این پول ها به صورت قرض‌الحسنه نبود.

وی با طرح این سوال که قرض‌الحسنه را چه کسی می‌گیرد؟ ادامه داد: این  را معمولا طبقات پایین درآمدی می‌گیرند، 59.9 درصد در سال 84، به قرض‌الحسنه برمی‌گشت اما الان تقریبا 98 درصد شده است. از همین‌ها چه اتفاقی افتاده است؟ حدود 4 میلیون و 500 هزار نفر وام ازدواج گرفته‌اند یعنی بیش از 11 میلیارد تومان که اینها را هم طبقات پایین می‌گیرد و بیش از این رقم نیز قرض‌الحسنه کارهای ضروری گرفته است. مشاغل خانگی تعریف شد. کسانی بودند که نمی‌توانستند بنگاه تاسیس کنند، چون این کار نیاز به سرمایه بالا و هزینه زیاد دارد و ساختمان می‌خواهد و ... ولی در خانه می‌توانند تولید شغل کنند، 6 هزار و 500 میلیارد تومان به این امر اختصاص داده‌ایم یعنی به مشاغل خانگی.

رئیس‌جمهور گفت: طرح بنگاه‌های کوچک در کنار بنگاه‌های بزرگ و متوسط مطرح شد. در طول 3 - 4 سال حدود 8 الی 9 درصد تسهیلات بانکی را به بنگاه‌های کوچک هدایت کردیم و بنگاه‌های کوچک نیز معلوم است که اکثرا می‌خواهند یک دستگاه کوچک بخرند یا وارد حمل و نقل عمومی شوند و یا در خانه یک دستگاهی بخرند و شروع به تولید و یا کاری بکنند و وارد کار اقتصادی شوند. حدود 30 هزار میلیارد تومان یارانه برای بنگاه‌های کوچک پرداخت شده و یک میلیون و 200 هزار شغل نیز ایجاد شده است.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنانش به طرح مسکن مهر اشاره و خاطر‌نشان کرد: مسکن مهر هم در شهر و هم در روستا انجام شده و تا الان بیش از 30 هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است. خیلی‌ها که نمی‌توانستند آرزو کنند صاحب‌خانه شوند، الان صاحب‌خانه هستند. سرمایه‌گذاری‌ها را ‌در کشور پراکنده کردیم.

وی اضافه کرد: قبلاً می‌گفتیم سه استان کشور صنعتی هستند اما الان اکثر استان‌های کشور دارند به سرعت صنعتی می‌شوند. ‌توزیع فولاد، توزیع خودرو، توزیع صنایع گوناگون در کشور نمونه‌هایی از صنعتی شدن هستند. الان هرمزگان به سرعت به استان صنعتی تبدیل می‌شود و بوشهر، همدان، کرمانشاه، کردستان، حتی گیلان و مازندران و گلستان که قبلا توسعه صنعتی نداشتند، الان صنایع سازگار با کشاورزی و محیط زیست در آنجا هست و گسترش پیدا می‌کند.

این خبر در حال تکمیل است...

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: