« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۸۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۴
آوای رودکوف گزارش می دهد:
طبق آمار فائو در سال 2050 باید دو برابر وضع فعل غذا تولید شود که بتوانیم نیازهای غذایی جامعه جهانی را برطرف نماییم.

پایگاه خبری آوای رودکوف:طبق آمار فائو در سال 2050 باید دو برابر وضع فعل غذا تولید شود که بتوانیم نیازهای غذایی جامعه جهانی را برطرف نماییم.

با در نظر گرفتن منابع محدود در تولید نظیر خشک شدن زمین های کشاورزی و کاهش آب، این مسئله نشانگر آن است که باید برنامه ریزی عمیق و کارشناسی در صنایع غذایی داشته باشیم.

بخش کشاورزی تامین کننده 80 درصد غذای مصرفی کشور است

جواد حصاری استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز در گفت و گو با خبرنگار  آوای رودکوف اظهار کرد: در حال حاضر 80 درصد غذای مصرفی در کشور را بخش کشاورزی تامین می کند و نقطه قوّت مناسبی قلمداد می شود.

وی  افزود: غذایی که تولید می شود باید از نظر فیزیکی، شیمیایی و میکروبی سالم باشد و خطری برای مصرف کننده نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش اطلاعات و  بهره گیری از اصول علمی و همینطور نظارت بر چگونگی استفاده از سموم و کودهای شیمیایی جلوگیری از استفاده بی رویه در کشاورزی سلامت مصرف کنندگان بیمه خواهد کرد.
جواد حصاری ادامه داد: در حال حاضر شاهد 30-20 درصد ضایعات در بخش کشاورزی هستیم که معادل 20 میلیون تن محصول کشاورزی است و ارزشی برابر با 5 تا 10 میلیارد دلار برآورد شده است.

استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز ضمن بازگو نمودن نقش تولید غذای سالم در امنیّت کشور یادآور شد: باید توانایی تولید غذای سالم برای همه مردم جامعه را در تمامی طول زندگی داشته باشیم و از نکات مهم و موثر در امنیّت کشور است و می تواند استقرار کشورها را تهدید و یا تقویت کند و در سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

حصاری صنایع تبدیلی را راهکاری برای افزایش ماندگاری محصولات غذایی دانست و تاکید کرد: می توانیم با بهره گیری از صنایع تبدیلی و فرآوری مناسب ماندگاری مواد غذایی را افزایش دهیم و ضمن کاهش ضایعات بتوانیم در اختیار مصرف کننده در بازارهای داخلی و خارجی قرار دهیم.

با کاهش 30 درصد ضایعات، 20 میلیون تن غذا ذخیره می شود

استاد گروه علوم و صنايع غذايی، دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف اظهار کرد: محصولات کشاورزی ایران، مطبوع بوده و طعم و کیفیّت بالایی دارند و با کاهش 30 درصد ضایعات، 20 میلیون تن غذا ذخیره می شود و در تامین نیازهای غذایی کشور نقشی موثر خواهد داشت.

صُدیف آزادمرد افزود: ایران از نظر تنوّع اقلیم سومین کشور در جهان شناخته شده است و بعد از آمریکا و چین در جایگاه سوم قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای بهبود وضعیت صنایع تبدیلی باید کمیته ای متشکل از مسئولان، دست اندرکاران، صنعتگران و متخصّصان راه اندازی و تصویر دقیقی از صنایع تبدیلی کشور تهیه شود تا ظرفیت های خالی و اشباع در این زمینه شناسایی شده و برای توسعه صنایع تبدیلی برنامه هایی تدوین شود.

آزادمرد از مزایای شناسایی ظرفیت های خالی و اشباع صنایع تبدیلی گفت و ادامه داد: اگر بتوانیم ظرفیت های خالی و اشباع صنایع غذایی و تبدیلی را شناسایی کنیم، باید بپذیریم که در توسعه کشور تاثیرگذار خواهد بود.

استاد گروه علوم و صنايع غذايی، دانشكده كشاورزي دانشگاه تبریز با اشاره ای به یکی دیگر از مشکلات صنایع تبدیلی در کشور یادآور شد: عدم تحقیق و نوآوری در صنایع تبدیلی را باید از دیگر مشکلات حال حاضر در وضعیت فعلی صنایع تبدیلی در کشور قلمداد نماییم.
آزادمرد ضمن بازگو نمودن الزامات بنیادین و اساسی راه اندازی صنایع تبدیلی تاکید کرد: آموزش دهی مناسب به سرمایه گذار برای تولید، چگونگی و میزان تولید از الزامات بنیادین در راه اندازی صنایع تبدیلی است.

به گزارش آوای رودکوف، تدوین راهکارهایی برای شناسایی واحدهای با ظرفیت کم و اشباع و در پی آن پیشرفت در صنایع غذایی و بهینه تَر شدن وضعیت فعلی تولید غذا می تواند از مهم ترین برنامه های دولت در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال باشد
گزارش از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: