« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۹۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰
وزیر جدید آموزش و پرورش کار خود را با سه انتصاب آغاز کرد و به نظر می‌رسد در چند روز آینده باید شاهد پنج تغییر و انتصاب در مدارس غیردولتی، معاونت آموزش متوسطه، معاونت تربیت بدنی و سلامت، دانشگاه فرهنگیان و معاونت پشتیبانی باشیم.
به گزارش آوای رودکوف به نقل از فارس، سیدمحمد بطحایی وزیر جدید آموزش و پرورش پس از کسب رأی اعتماد از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، کار خود را رسما از 29 مردادماه آغاز کرد.

نگاه‌های بیرونی به آموزش و پرورش به گونه‌ای است که با حضور بطحایی در رأس تعلیم و تربیت کشور، آماده انجام تغییرات در بدنه آموزش و پرورش هستند تا برخی مدیران تغییر کنند.

البته، با حضور بطحایی در آموزش و پرورش برخی مدیران ترجیح به ادامه همکاری نداشتند و برخی دیگر هم به دنبال جا به جایی و تغییر محل کار خود هستند.

«نخستین» تغییر در وزارت آموزش و پرورش، در مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی این وزارتخانه و درست در جایی که تغییر در آن محتمل بود، رخ داد.

علیرضا جدایی که با علی اصغر فانی به آموزش و پرورش آمد و با دانش آشتیانی هم ادامه همکاری داد، در نهایت با حضور بطحایی ترجیح داد تا خود را بازنشسته کند؛ با بازنشسته شدن جدایی، عملا دو پست مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی و مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور آموزش و پرورش خالی شد.

بطحایی در نخستین انتصاب خود، «مرتضی نظری» را به سمت رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش منصوب کرد. نظری پیش از این و در چهار سال قبل و درست زمانی که جدایی به عنوان رئیس مرکز انتخاب شده بود، به عنوان معاون کار خود را آغاز کرده بود که ظاهرا پس از چند روز و به علت برخی مشکلات، نظری از روابط عمومی جدا شد.

«دومین» انتصاب وزیر آموزش و پرورش برای رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور بود که «علیرضا کمریی» سرپرست این مرکز شد.

«سومین» انتصاب آقای وزیر البته رنگ و بوی سیاسی داشت؛ از آنجایی که بطحایی در زمان حضور در معاونت پشتیبانی آموزش و پرورش علاقه به حضور در نشست تشکل‌های معلمان داشت، از این رو «عادل عبدی» را از تشکل‌های معلمی به عنوان مشاور خود منصوب کرد.

**گمانه زنی برای تغییرات مدیران در آموزش و پرورش

به نظر می‌رسد تغییرات در سطح مدیران وزارت آموزش و پرورش هم‌چنان ادامه داشته باشد و در روزهای پیش روی باید شاهد حداقل پنج تغییر مختلف باشیم.

«اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات»، پس از بازنشستگی میرشاولد تاکنون با سرپرست اداره می‌شود و به نظر می‌رسد به زودی فردی برای این پست منصوب خواهد شد.

«معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی»، همان جایی که وزیر آموزش و پرورش مدت‌ها در آنجا حضور داشت، مطمئنا دست خوش تغییراتی خواهد شد.

شنیده‌ها حکایت دارد که بطحایی برای این پست، دو نفر را در نظر گرفته و مشغول بررسی نهایی روی این گزینه‌ها است. «مجاوری»، مدیرکل سابق بودجه وزارت آموزش و پرورش که با آمدن «فرزانه» کنار گذاشته شد، اکنون یکی از گزینه‌های اصلی تصدی پست معاونت پشتیبانی است.

«مرتضی رئیسی»، معاون سابق عمرانی وزارت آموزش و پرورش که سابقه طولانی در آموزش و پرورش دارد و با آمدن دانش آشتیانی کنار گذاشته شده بود، اکنون صحبت‌هایی مبنی بر پذیرفتن پست معاونت پشتیبانی با وی انجام شده است.

البته ظاهرا پست معاونت عمرانی مجددا به رئیسی پیشنهاد شده است، که بعید به نظر می‌رسد که این پست را قبول کند.

«معاونت آموزش متوسطه»، علی زرافشان با آمدن فانی به وزارت آموزش و پرورش به پست معاونت آموزشی وزارت منصوب شد؛ در ابتدای دولت دوازدهم زرافشان به عنوان گزینه اصلی وزیر پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی بود که در آخرین لحظات انصراف خود را اعلام کرد.

ظاهرا زرافشان به علت مشکلات جسمانی و بیماری از پذیرفتن وزارت امتناع کرده است و اکنون با این شرایط، خداحافظی زرافشان از این معاونت هم بسیار محتمل به نظر می‌رسد.

«معاونت تربیت بدنی و سلامت»، مهرزاد حمیدی با حضور فانی در وزارت آموزش و پرورش و ظاهرا با توصیه یکی از نزدیکان فانی به آموزش و پرورش آمد؛ در زمانی که دانش‌آشتیانی هم برای رأی اعتماد به مجلس معرفی شده بود، یکی از معدود معاونانی بود که در جلسه رأی اعتماد وی حضور داشت.

حمیدی، با انتقادات فراوانی در خصوص عملکرد در این معاونت رو به رو است و گفته می‌شد که با حضور بطحایی در وزارت آموزش و پرورش، خودش از این معاونت خداحافظی خواهد کرد.

«سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی»، مرضیه گُرد با آمدن فانی به آموزش و پرورش در این پست منصوب شد و تاکنون هم حضور داشته است. اما ظاهرا «مجتبی زینی‌وند» که سالها مدیرکل مدارس غیر دولتی و پس از آن در دوره دانش‌آشتیانی به عنوان مدیرکل دفتر وزارتی منصوب شد، اکنون گزینه اصلی ریاست سازمان مدارس غیردولتی این وزارتخانه شده است.

«اداره کل آموزش و پرورش تهران»، در چهار سال گذشته تاکنون سه مدیرکل در پایتخت تغییر کرده است به نظر می‌رسد در روزهای آینده برای چهارمین بار این پست دست خوش تغییرات خواهد شد.

اکنون صحبت‌هایی مبنی بر حضور «جوادی» و یا «بهارلو» در اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران است.

«معاونت پرورشی و فرهنگی»، مهدی فیض که از جهاد دانشگاهی تهران توسط دانش‌آشتیانی به این وزارتخانه آمد، به نظر در روزهای آینده فرد جدیدی جایگزین وی خواهد شد.

حوزه فرهنگی در آموزش و پرورش آنقدر اهمیت دارد که بسیاری از موضوعات مربوط به دانش‌آموزان در این حوزه رفع و رجوع می‌شود. یکی از گزینه‌های اصلی تغییرات با حضور هر وزیری، معاونت پرورشی و فرهنگی است.

از آنجایی که وزیر جدید آموزش و پرورش خودش از بدنه تعلیم و تربیت است، به نظر علاقه‌ای به همکاری با افراد دانشگاهی ندارد و ترجیح بر حضور افرادی از آموزش و پرورش در پست‌های حساس و کلیدی است.

«دانشگاه فرهنگیان»، محمود مهر محمدی که از زمان حضور فانی در آموزش و پرورش به عنوان سرپرست این دانشگاه معرفی شد، حالا بعد از قریب به 4 سال هم‌چنان سرپرست این دانشگاه است.

به نظر می‌رسد که بطحایی علاقه دارد تا «مهر محمدی» به عنوان رئیس دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و به عنوان رئیس در این دانشگاه حضور داشته باشد.

برخی حوزه‌هایی که تغییرات مدیران آنها در روزهای آینده نیز محتمل به نظر می‌رسد، مرکز استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان، معاونت آموزش ابتدایی، معاونت حقوقی و امور مجلس و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است.

البته باید منتظر بود و دید که وزیر جدید آموزش و پرورش چه افرادی را برای تصدی پست‌های کلیدی در آموزش و پرورش مد نظر دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: