« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
ایران
خروجی‌های آموزش عالی ما به شدت افت کردند که این زنگ خطر است زیرا از ۳۴۰ هزار شرکت‌کننده باید حداقل ۳۵ هزار نفر معرفی می‌کردند که این بیانگر نظام آموزشی ماست.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛رئیس مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: مسائلی نظیر بحران نیروی انسانی، عدم اعتبارات و مجوز استخدام در یک طرف قرار گرفته حال آنکه افراد واجد شرایط استخدام هم نداریم لذا با توجه به کیفیت دانشگاه فرهنگیان باید در این دانشگاه سرمایه گذاری کنیم.

اسفندیار چهاربند در نشست با مجمع نمایندگان گیلان که در اداره‌کل آموزش و پرورش گیلان برگزار شد، ضمن تشکر از نمایندگان گیلانی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات به جهت حمایت‌هایشان، اظهار کرد: اصل ۳۰ قانون اساسی که دولت را موظف کرده وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد، یکی از نکات برجسته قانون اساسی است.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش افزود: خیلی از آموزش‌وپرورش‌های مترقی در دنیا چنین ویژگی ندارند، لذا تحول بنیادین در آموزش و پرورش با تصویب اصل ۳۰ قانون اساسی همراه است.

وی گفت: نمایندگان با تصویب این اصل، می‌دانستند که اگر می‌خواهند استقلال، آزادی و جمهوریت حفظ شود باید آموزش و پرورش حاکمیتی باشد و فارغ از سن، جنسیت، شهری یا روستایی، تبعیض و محرومیت دیده شود.

چهاربند اضافه کرد: یکی از مشکلات این است که سند تحول بنیادین هم‌وزن اصل ۳۰ قانون اساسی نیست، اگر بر مبنای سند تحول می‌خواهیم که باید تعهدی که اصل ۳۰ داده را در اولویت قرار دهیم و لازمه آن تامین ابزار و امکاناتش است و بر مبنای فرمایش مقام معظم رهبری اولویت اول باید نظام تعلیم و تربیت باشد.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه محرومیت تعلیم و تربیت، جامعه را محروم می‌کند، تصریح کرد: در طول ۳۹ سال گذشته نظام تعلیم و تربیت با این پشتوانه قانونی محکم، فراز و نشیب‌هایی داشته است که یکی از این حوزه‌ها نیروی انسانی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد، اصل ۳۰ قانون اساسی به خطر می‌افتد.

وی بیان کرد: سال گذشته ۴۲ هزار ردیف استخدامی بعد از ۱۷ سال برای آموزش و پرورش ایجاد شد. که ۱۷ هزار نفر از طریق آزمون اردیبهشت ماه و ۲۵ هزار نفر از طریق آزمون سازمان سنجش در تیرماه جذب خواهندشد.

چهاربند ادامه داد: ۳۴۰ هزار نفر در این آزمون که ۱۵ تیرماه امسال برگزار شد، شرکت کردند که علی‌رغم انتظار سازمان سنجش توانست ۲۵ هزار نفر را معرفی کند، که این نشان می‌دهد علاوه بر اینکه عدم وجود بودجه مناسب یا نبود مجوز، خروجی‌های آموزش عالی ما به شدت افت کردند که این زنگ خطر است زیرا از ۳۴۰ هزار شرکت‌کننده باید حداقل ۳۵ هزار نفر معرفی می‌کردند که این بیانگر نظام آموزشی ماست.

افراد واجد شرایط استخدام برای آموزش و پرورش نداریم

رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش عالی باید پاسخگو باشد که با وجود برگزاری کنکور و همچنین ۴ سال که در دانشگاه شهریه می‌گیرد، چرا باید وضعیت فارغ التحصیلان ما اینگونه باشد؟. برای دانشگاه فرهنگیان رتبه زیر ۶۵۰۰ نمی‌گیریم اما آموزش عالی با ظرفیتی که دارد خروجی قانع کننده‌ای ندارد.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید در دانشگاه فرهنگیان سرمایه گذاری کند، گفت: سه دوره است که براساس ماده ۲۸ به این نتیجه رسیدیم که دیپلمه‌های ما خیلی باسوادتر از خروجی‌های آموزش عالی هستند. ۳۴۰ هزار نفر در آزمون استخدامی با مدارک تحصیلی مختلف کارشناسی، ارشد و دکترا شرکت کردند اما حد نصاب بالاترین نمره استان ۵۰ درصد بوده است.

وی افزود: در آموزش و پرورش مسائلی نظیر بحران نیروی انسانی، عدم اعتبارات و مجوز استخدام در یک طرف قرار گرفته و افراد واجد شرایط استخدام هم نداریم که در طرف دیگر قرار دارد لذا با توجه به کیفیت دانشگاه فرهنگیان باید در این دانشگاه سرمایه گذاری کنیم تا معلمانی در شان تعلیم و تربیت نظام اسلامی داشته باشیم.

چهاربند تصریح کرد: ۲۰ هزار نیروی جدید در مهرماه آینده وارد مدارس می‌شوند، امسال با وجود کمبود نیروی انسانی قرار شد با مکانیزم مختلف کمبود را جبران کنیم. نیروهایی که بیرون مشغولند امسال موظفند به مدارس بازگردند زیرا خط اول خدمت، مدرسه است.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: هیچ راهی جز دانشگاه فرهنگیان برای ورود به آموزش و پرورش مطمئن نیست./ایسنا


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: