« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۵
امیرمسعود طایفه سلطانخانی
گل کلم منبع فیبر غذایی است که به فرآیند هضم کمک می‌کند و روند حذف سموم بدن را افزایش می‌دهد.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:مصرف منظم گل کلم، گردش خون سالم را تضمین می‌کند و به حفظ رگ‌های خونی کمک می‌کند.

گل‌های روی گل کلم با فاصله‌ نزدیکی کنار هم قرار گرفته‌اند و از جوانه‌های گل تشکیل شده‌اند که به یک ساقه‌ مرکزی متصل هستند. برای محافظت از طعم و نرمی گل سرخ، آنها از نور خورشید محافظت می‌شوند تا مانع تولید رنگدانه‌ کلروفیل و بیش از اندازه رسیدن آن شوند.

هر فنجان گل کلم فقط ۲۹ کالری، چربی صفر، کربوهیدرات و قند بسیار پایینی دارد اما میزان فیبر آن بسیار بالاست.

گل کلم منبعی عالی از ویتامین C (اسید اسکوربیک)، فولات، ویتامین K (فیلوکینون) و ویتامین B-۶ است. ویتامین B۱ (تیامین)، B۲ (ریبوفلاوین)، B۳ (نیاسین) و E (آلفا توکوفرول) نیز در مقادیر کم در گل کلم وجود دارد. این گیاه خوراکی حاوی مواد معدنی حیاتی مانند کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم و منگنز است و ابدا کلسترول مضر را در بدن افزایش نمی‌دهد. گل کلم منبع پروتئین است و مقدار بسیار کمی چربی به بدن می‌رساند. مقدار قابل‌توجهی از چربی آن شامل چربی‌های غیر اشباع و اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ می‌شود. فیبر غذایی نیز در گل کلم موجود است و در مقایسه با دیگر گیاهان هم‌خانواده خودش مثلا بروکلی، مقدار بسیار کمی قند طبیعی دارد.

خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی گلوکورافانین و سولفورفان موجود در گل کلم به کاهش استرس اکسیداتیو و همین‌طور میزان LDL و کلسترول کلی کمک می‌کند. گل کلم همچنین باعث افزایش کلسترول HDL (کلسترول خوب) و کاهش فشار خون می‌شود. علاوه بر این، فیبر و اسید چرب امگا ۳ موجود در گل کلم نیز به کاهش کلسترول بد کمک می‌کند و مانع از سخت شدن شریان‌ها می‌شود.

گل کلم ویتامین K دارد که دارای خواص ضد التهابی است. این مزایای گل کلم به دلیل وجود گلوکورافانین است. گلوکورافانین تبدیل می‌شود به ایزوتوسیانات که فعالیت‌های ضد التهابی را فعال می‌کند و مانع انباشت لیپیدها در رگ‌های خونی می‌شود. این امر سبب جریان خون بدون انسداد می‌شود و همین خطر بیماری‌هایی مانند آترواسکلروز (تصلب شرایین) را کاهش می‌دهد و سلامت قلبی و عروقی را ارتقاء می‌دهد. گل کلم حاوی پتاسیم است. پتاسیم یکی از الکترولیت‌های اصلی بدن است. پتاسیم موجود در این سبزی چلیپایی به حفظ تعادل الکترولیت در بدن، که برای عملکرد سیستم عصبی در انتقال تکانه‌های عصبی و انقباض عضلانی ضروری است، کمک می‌کند. پتاسیم، یک ماده معدنی است که عملکرد قلب و ماهیچه را تنظیم می‌کند.

پتاسیم، فشار خون را در افراد با فشار خون متوسط و فشار خون بالا کاهش می‌دهد.

گل کلم منبع فیبر غذایی است که به فرآیند هضم کمک می‌کند و روند حذف سموم بدن را افزایش می‌دهد. گلوکوزینولات، گلوکورافانین و سولفورفان موجود در گل کلم، از پوشش معده محافظت می‌کند و به مقاومت در برابر رشد باکتری‌های هلیکوباکتری پیلوری کمک می‌کند. افزون بر این مکانیسم دفاعی، ایزوتیوسیانات غذایی موجود در گل کلم از خطر بروز اختلالات مختلف شکم مانند زخم معده و سرطان روده جلوگیری می‌کند.

گل کلم حاوی ویتامین C است که نقش مهمی در تولید کلاژن دارد. کلاژن از مفاصل و استخوان‌ها در برابر آسیب‌های التهابی محافظت می‌کند. گل کلم همچنین، حاوی ویتامین K است که ممکن است به جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان در مردان و زنان کمک کند.

سولفورفان و ایندول‌های موجود در گل کلم نقش کلیدی در کاهش پیشرفت بیماری‌های تحلیل‌برنده‌ی اعصاب ایفا می‌کنند. آنها آنزیم‌های سم‌زدا را فعال می‌کنند و همین سطح گلوتاتین را افزایش می‌دهد و به درمان آسیب‌های عصبی ناشی از التهاب و استرس اکسیداتیو در بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون کمک می‌کند.

گل کلم حاوی کولین و فسفر است که هر دو در بازسازی غشای سلولی موثر هستند. بازسازی غشای سلولی برای عملکرد کارآمد مغز و سیستم عصبی جهت انتقال سیگنال‌های عصبی ضروری است. علاوه بر این، حضور پتاسیم و ویتامین ب۶ در گل کلم نیز با ایجاد یک سری از انتقال دهنده‌های ضروری مورد نیاز، از جمله دوپامین و نوراپی‌نفرین نقش مهمی در حفظ سلامت مغز و ترویج ارتباط مناسب در عصب‌ها دارد.
گل کلم راه خوبی برای افزایش جذب آهن در بدن نیز هست زیرا ویتامین C بالایی دارد.
صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
کهگیلویه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: