« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
در گفتگو با رئیس دانشگاه آزاد علی آباد عنوان شد
دکتر "علیرضا اسفند یاری مقدم ":داشتن نگاه تئوری و کتابخانه ای به علم دردی از جامعه را درمان نخواهد کرد و هر قدر علم از درون کتاب ها، کتابخانه ها، دانشگاه ها ، حوزه ها، مدارس و سایر حوزه های علمی به متن و بطن جامعه تسری پیدا کند و نقش هویتی در جامعه پیدا کند، پیشرفت حاصل می شود.
پایگاه تحلیلی خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:در دنیای امروز، دانایی یکی از محور‌ها و شاخص‌های اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه به شمار می‌رود. سنجش سطح دانایی به میزان تولید و مصرف اطلاعات و گسترش دانایی به دسترسی سریع و آسان به منابع علمی موثق وابسته است. دانسته‌های بشر یا با مطالعه منابع اطلاعاتی موجود و یا بنا به پژوهش‌های گوناگون، به دست می‌آید.

اگر این دانسته‌ها بر پایه نتایج پژوهش‌های قبلی باشد، در واقع به مصرف اطلاعات پرداخته‌ایم و اگر مبتنی بر مشاهدات و تحلیل‌های جاری باشد، تلاش ما به تولید اطلاعات منجر شده است؛ بنابراین، منبع اصلی تولید اطلاعات و دانش جدید در واقع حاصل فعالیت‌های پژوهشی است که انجام می‌گیرد. پژوهش در هر موضوع، و با هر بینشی که صورت پذیرد، تلاشی منسجم و نظام‌مند در راستای توسعه دانش موجود درباره موضوعات مختلف است. در حقیقت پژوهش کوششی است برای یافتن بهترین راهکار‌های ممکن برای حل مشکلات موجود در عرصه‌های زندگی و راهی نوین برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افق‌های تازه برای آیندگان است. پژوهشگر با نگاهی عمیق و مبتنی بر نیاز های جامعه به پیرامون خود می‌نگرد و برای رفع مشکلات جامعه و ارائه بهترین راهکارهای عملی، اطلاعات موثقی در اختیار متولیان امور می‌گذارد تا راهکار های جدید برای معضلات پیدا شود یا راهکارهای فعلی با شتاب و سهولت بیشتری پیگیری شوند.


به منظور آشنایی بیشتر با مقوله پژوهش و نقش کاربردی آن در ایجاد تحول، توسعه پایدار و پیشرفت جامعه گفتگوی کوتاهی با دکتر "علیرضا اسفند یاری مقدم "رییس دانشگاه آزاد واحد علی آباد کتول انجام داده ایم که حاوی نکات ارزشمندی است.

دکتر اسفندیاری که عضو بنیاد علمی نخبگان است در هفته گذشته برای دومین بار موفق به کسب رتبه نخست  پژوهشگر برتر کشور در حوزه علوم انسانی در ششمین جشنواره فرهیختگان سراسر کشور گردید.

 این استاد دانشگاه همچنین در یازدهمین جشنواره پژوهشگران و فناوران برتر کشور به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شده و تاکنون رتبه های فراوانی را در عرصه علم و پژوهش کسب نموده است. مقاله برتر سال 2007 در حوزه Information Studies در پایگاه  Emerald(انگلستان)،

عضو شبکه علمی پایگاه  Emerald(انگلستان)، مولدترین نویسنده علم اطلاعات و دانش­شناسی ایران در ISI بر اساس تحلیل پایگاه Web of Science، کسب عنوان پُرخواننده­ترین مقالات بین­المللی طبق گزارش پایگاه معتبر Sage ، عضو هیات تحریریه چندین نشریه داخلی و خارجی، تالیف 11 جلد کتاب و ... بخشی از عناوین و افتخارات ایشان است.

 اهمیت پژوهش از دیدگاه تان را بیان بفرمائید.

پژوهش یا به تعبیر دیگر کسب علم و دانش از مناظر مختلفی قابل تعبیر است. در قرآن کریم و دین مبین اسلام بار ها به مقوله دانش اشاره شده است و قرآن افرادی را که می دانند با افرادی را که نمی دانند برابر نمی داند. پیامبر اعظم (ص) نیز کسب علم حتی در چین را امری واجب بر می شمارد. فلذا ضرورت توجه به مقوله دانش و کسب آگاهی امری اجتناب ناپذیر است. با همین رویکرد باید بپذیریم هر جامعه ای که از دانش و آگاهی بیشتری برخوردار باشد، زمینه توسعه، پیشرفت و ترقی در آن کشور ، فراهم است.

نقش پژوهش در ایجاد تحول در جامعه را چگونه ارزیابی می کنید؟

بدون شک در جامعه صنعتی و علمی امروز داشتن نگاه سنتی و غیر علمی، باعث خسران و عقب ماندگی قابل ملاحظه ای می شود و از سویی برداشتن هر قدم با تفکر، تعقل، نگاه پژوهش محور و استفاده از خرد جمعی باعث توسعه ، ایجاد تحول و به تبع آن توسعه پایدار می شود. یکی از این ظرفیت ها استفاده از توان علمی و فنی اساتید و دانشگیاهان در عرصه های مختلف است. در واقع نگاه کاربردی به علم، باعث پویایی جامعه و خروج از رکود علمی می شود و جامعه نیز از مزایای علم به صورت عملی برخوردار می شود. داشتن نگاه تئوری و کتابخانه ای به علم دردی از جامعه را درمان نخواهد کرد و هر قدر علم از درون کتاب ها، کتابخانه ها، دانشگاه ها ، حوزه ها، مدارس و سایر حوزه های علمی به متن و بطن جامعه تسری پیدا کند و نقش هویتی در جامعه پیدا کند، پیشرفت حاصل می شود.

چه راهکاری یا توصیه ای در خصوص توسعه استان یا شهرستان با این رویکرد دارید؟

ظرفیت های استان سر سبز و رویایی گلستان بر همگان آشکار است و هر گونه سخن در این باب زیره به کرمان بردن است. استفاده از این ظرفیت ها، برند سازی در بحث گردشگری، تغذیه، ورزش، ابنیه تاریخ و مذهبی ، استفاده از ظرفیت های علمی استان و شهرستان ، نیازمند استفاده از خرد جمعی، نیاز سنجی، ترسیم افق کوتاه و بلند مدت و شناسایی ظرفیت های شهرستانی، استانی و ملی است. در واقع اگر بخواهیم با نگاه پژوهش محور با این موضوع نگاه کنیم باید بپذیریم داشتن یک نگاه و رویکرد پژوهش محور در تعیین و تببین شاخصه های توسعه استان و شهرستان یک ضرورت است که متاسفانه در طول سال های اخیر مغفول مانده است. نگاه های جزیره ای و مقطعی باعث شده تا روند جذب سرمایه های داخلی و خارجی، رسیدن به اهداف توسعه ای، ایجاد اشتغال، استفاده از ظرفیت های بالقوه و ... در این منطقه به کندی صورت گیرد تا جایی که در برخی موارد حتی متوقف شده است. فلذا ایجاد کارگروه های پژوهشی به منظور شناسایی ، برنامه ریزی و ترسیم افق های متعدد با استفاده از مدیران دارای انگیزه و نیروهای جوان و تحصیل کرده در این مورد بیش از پیش احساس می شود.

 سخن پایانی

استان گلستان یک استان نو پا و جوان است که اگر بخواهیم منتظر رسیدن به دوران میان سالی یا سالمندی این استان برای توسعه بمانیم فرصت های بی شماری را از دست خواهیم داد و باید برای توسعه استان تلاش جدی و علمی کرد. وحدت حوزه و دانشگاه و در مجموع وحدت اهالی خرد و دانایی در استان به عنوان گام اول می تواند در استفاده عملی از علم و دانش  دانش آموختگان استان موثر واقع شود.

امید است با همگرایی اندیشه ها و استفاده از ظرفیت های فکری، علمی و فنی اهالی خرد و دانش در سطح استان و منطقه شاهد روزها و ایام پرباری در استان سر سبز گلستان باشیم و همه با هم برای رسیدن به توسعه پایدار و داشتن جامعه ای آرمانی و کشوری پویا تلاش کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: