« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹
جهان
دستیار اجرایی وزیر دفاع اسبق آمریکا گفت تصمیم شتاب زده ترامپ برای خروج از سوریه و پایان دادن به پشتیبانی از کردها، پیام بی‌اعتمادی به متحدانمان در منطقه فرستاد و اگر به جای سران سعودی بودم، هر چه زودتر با ایران مذاکره می‌کردم.
ژنرال بازنشسته  "رابرت جی گارد" روز شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با  ایرنا خارج کردن سربازان آمریکایی از سوریه را "شتابزده" توصیف کرد و افزود این کار پیامدهایی فراتر از سوریه برای روابط آمریکا و غرب آسیا خواهد داشت.

وی با اشاره به دردسر راهبردی ریاض و محدودیت‌های گزینه‌های "محمد بن سلمان" در منطقه، اظهار کرد: من به جای عربستان باشم، نگران خواهم شد.

گارد از غافلگیرانه بودن دستور رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرد و ادامه داد: من این را تصمیم بدی می دانم. ما تنها اندکی نیرو در امتداد مرزهای ترکیه داشتیم که نقش مهمی در بازداشتن ترکیه برای اشغال شمال سوریه داشتند.

وی خاطرنشان کرد: کردها در مبارزه با داعش جان فشانی بسیاری از خود نشان دادند. بیش از 11 هزار کشته دادند. به نظر ما این کار خیانت به کردها بود. پیامد بلندمدت این کار، زیر سوال بردن قابلیت اتکا به ما خواهد بود.

این مقام پیشین پنتاگون تاکید کرد: کسانی که در عملیات نظامی با ما متحد هستند، با تصمیم یکباره و ناگهانی ما و به خطر انداختن کردها روبرو شدند. این تصمیم ناگهانی، پایبند بودن ما را به تعهداتمان نسبت به متحدانمان، زیر سوال برد.

ناتوانی سامانه پاترویت

ایرنا پرسید گسیل داشتن سه هزار سرباز آمریکایی به عربستان را که در تناقض با شعار ترامپ برای بازگرداندن سربازان آمریکایی است، چگونه می توان توضیح داد؟

گارد پاسخ داد: عربستان متحدی قدیمی است و این اقدام تاثیر روانی خوبی خواهد داشت.

این مقام سابق پنتاگون به محدودیت سامانه پدافندی پاتریوت ساخت آمریکا اشاره کرد و گفت با توجه به آسیب پذیری‌های عربستان که در جنگ یمن آشکار شده است، این اقدام نمادین از سوی ایالات متحده اهمیت دارد.

گارد تاکید کرد: سامانه پاتریوت پوشش نقطه‌ای برای یک منطقه محدود فراهم می کند و نمی‌تواند موشک‌های بالستیک را سرنگون کند. فناوری پاترویت در اصل برای سرنگون کردن هواپیماهای دشمن طراحی شده بود. در جریان جنگ خلیج (فارس علیه صدام) ما دو هواپیمای خودمان را زدیم. اشکال فنی این بود که نمی توانست بین موشک های کوتاه برد دشمن و هواپیما تمایز قائل شود.

این ژنرال بازنشسته افزود: عربستان سعودی، سرزمین وسیعی است. در شرایط خاصی این سامانه موثر است. مثلا استقرار سامانه پاترویت در اطراف همه مراکز نفتی عربستان سعودی ممکن است برای مقابله با موشک‌های کوتاه برد موثر واقع شود.

نیاز عربستان به گفت‌وگو با ایران

ایرنا پرسید آیا عربستان و امارات از آنچه گفتید "سیاست بد ترامپ در سوریه" این پیام را دریافته اند که در صورت هرگونه رویارویی با ایران، آمریکا خود را کنار خواهد کشید؟

دستیار اجرایی وزیر دفاع اسبق آمریکا پاسخ داد: نمی دانم. اما اگر من به جای سران عربستان بودم، از چگونگی عقب نشینی که ما از سوریه انجام دادیم، دچار نگرانی می شدم. البته سعودی ها گزینه‌های محدودی در برابر خود دارند.

گارد خاطرنشان کرد: گسیل نیروهای آمریکایی به عربستان، نوعی اطمینان خاطر دادن به آنهاست؛ البته از همان نوعی که کردها، پیش از عقب نشینی نیروهای ما داشتند.

وی تصریح کرد: من فکر می کنم هر گونه گفت‌وگوی احتمالی میان ایران و عربستان خوب است و به سود منطقه خواهد بود. البته دولت ترامپ و سیاست فشار همه جانبه آن به ایران، مخالف چنین گفت‌وگوهایی است. از نظر دولت ترامپ، ایران دشمن شماره یک آمریکاست و برای همین از چنین گفت‌وگوهایی استقبال نخواهد کرد.

رابرت جی گارد که رییس سابق "مرکز تحقیقات کنترل تسلیحات و منع غنی سازی" در واشنگتن بود، صاحبنظر در زمینه امنیت بین المللی و خلع سلاح هسته ای است.

علاوه بر سال‌ها فعالیت در ارتش آمریکا، وی در کارنامه خود ریاست دانشگاه دفاع ملی در واشنگتن و عضویت شورای روابط خارجی در نیویورک را دارد.

ژنرال گارد از مخالفان جنگ عراق بود و در جریان رقابت های انتخاباتی سال 2008 آمریکا، از نامزدی "باراک اوباما" در مقابل رقیب جمهوریخواهش، "جان مکین" پشتیبانی کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: