« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
گیاهان دارویی
زالزالک یکی از گیاهانی است که در ایران از جمله در بلندی‌ های بالای ۲۵۰۰ متر در استان کهکیلویه و بویراحمد، استان اصفهان به خصوص شهرستان نجف آباد می ‌روید. این گیاه دارای دو نوع سفید و قرمز می باشد.
پایگاه خبری آوای رودکوف- امیر مسعود طایفه سلطانخانی:زالزالک یکی از گیاهانی است که در ایران از جمله در بلندی‌ های بالای ۲۵۰۰ متر در استان کهکیلویه و بویراحمد، استان اصفهان به خصوص شهرستان نجف آباد می ‌روید. این گیاه دارای دو نوع سفید و قرمز می باشد.

زالزالک علاوه بر ویتامین‌ های A ، B، C و تانن دارای کلسیم و مختصری پکتین است که برای تقویت قلب و معده بسیار توصیه می ‌شود. مهم‌ ترین اثر زالزالک روی قلب، تنظیم کردن حرکات نامنظم آن است و از تپش قلب و ضربان شدید آن جلوگیری می ‌کند.

زالزالک از میوه های کوچک پرخاصیت است که به خانواده توت ها تعلق دارد. از سوی دیگر مصرف زالزالک به دلیل ترکیبات مغذی موجود در آن از جمله پلی فنل ها، ساپونین ها، کاتچین ها و دیگر آنتی اکسیدان ها، برای سلامت قلب بسیار مفید است و عصاره زالزالک به درمان مشکلات قلبی از جمله نارسایی قلبی و آترواسکلروز کمک می کند.


یکی دیگر از مزایای سلامتی زالزالک توانایی آن در از بین بردن کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب است.آنها حاوی فلانوئید های هستند که از قلب شما محافظت میکنند و در شرایطی مانند درد قفسه سینه و شریان های مسدود شده را درمان می کنند.

زالزالک حاوی فلاونوئیدها است که یا جلوگیری از لختگی خون، به افزایش گردش خون در سراسر بدن کمک کرده و باعث ایجاد تعادل در بدن می شود.

زالزالک حاوی ویتامین A هستند که باعث حفظ سالم ماندن بینایی می شود و از رشد آب مروارید جلوگیری می کند.

زالزالک آنتی ‌اکسیدان بسیار قوی محسوب شده و می‌ تواند به عنوان یک مکمل غذایی مقوی عمل کرده و در تنظیم وزن، گلوکز خون و التهاب نقش داشته باشد.


زالزالک به سوزاندن چربی بدن کمک می کند. این میوه متابولیسم را افزایش می دهد و به شکسته شدن ثابت ماندن وزن شما کمک می کند.

این میوه به بدن کمک می کند تا کالری بیشتری در هنگام کار کردن سوزانده شوذ.
زالزالک را حاوی دارای آنتی اکسیدانی می دانند که دیواره های عروق خونی را تقویت می کند و اثرات درمانی زیادی دارد.

برگ و شکوفه های زالزالک حاوی ترکیباتی هستند که با کلسترول مبارزه می کنند و علائم درد قفسه سینه را کاهش میدهند و این باعث می شود که کمتر در معرض حمله قلبی و بیماری های عروقی قرار بگیرید.

زالزالک دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که به سم زدایی بدن کمک کرده و به دلیل محتوای ویتامین C موجود در آن باعث افزایش فعالیت گلبول های سفید خون می شود و سیستم ایمنی بدن را تا حد زیادی تقویت می کند. زالزالک اگر به خوبی خشک شود تنها مقداری از ویتامین C ی خود را از دست می ‌‌دهد ولی دیگر ترکیبات شیمیایی خود را حفظ می ‌کند.

افرادی که از فشار خون بالای رنج می برند می توانند، چای زالزالک را امتحان کنند و شاهد بهبود باشند چرا که دمنوش زالزالک تازه یکی از بهترین نسخه ها برای داشتن خواب آرام است.

خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی زالزالک برای پوست مفید است و اعمال موضعی آن به درمان زخم، آکنه، جوش و بریدگی ها کمک می کند.

زالزالک برای جوانسازی پوست و کاهش علائم پیری زودرس از جمله چین و چروک، لک های تیره و خطوط ناخوشایند پوستی مفید است.

زالزالک به دلیل آن که دارای مقدار زیادی تانن است بسیار قابض بوده و می ‌توان آن را جهت درمان اسهال‌ های خونی به کار برد.


مصرف زالزالک با بهبود گردش خون به اکسیژن رسانی به اندام های مختلف بدن کمک کرده، متابولیسم را بهبود می بخشد و باعث تقویت مهارت های شناختی و افزایش انرژی بدن می شود.
زالزالک استقامت بدنی را افزایش داده و خستگی را برطرف می کند.

علاوه بر میوه از قسمت های دیگر درخت زالزالک از جمله گل و برگ آن نیز می توان استفاده کرد، از جمله دم کرده گل زالزالک در درمان تشنج و تنظیم ضربان قلب مفید است. از دم کرده برگ آن نیز برای شست و شوی دهان جهت رفع برفک دهان و غرغره آن جهت رفع گلو درد کاربرد دارد. البته باید توجه کرد که میوه زالزالک دارای مقادیر بالایی قند بوده و به همین دلیل مصرف زیاد آن برای افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی شود.

عصاره برگ زالزالک برای تقویت دیواره رگ های خونی مفید است.

برگ و گل زالزالک برای درمان نارسایی قلبی، بیماری عروق کرونر، فشار خون بالا و آریتمی استفاده می شود و برای بیماری های گوارشی و کلیوی مفید است.

گل زالزالک گلو درد را تسکین می بخشد.

چای گل و برگ زالزالک برای درمان اضطراب مفید است.

- صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: