« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۶۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
در گفت‌و‌گو با آوای رودکوف مطرح شد:
یک استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز معتقد است کاهش عملکرد در واحد سطح به دلیل رقابت شدید برای آب و مواد غذایی و نور را از خسارات عمده علف های هرز در باغات میوه می دانند.
پایگاه خبری آوای رودکوف:یک استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز معتقد است کاهش عملکرد در واحد سطح به دلیل رقابت شدید برای آب و مواد غذایی و نور را از خسارات عمده علف های هرز در باغات میوه می دانند.

روح‌اله امینی در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف،
افزود: ایجاد مشکلات در برداشت محصول مثل کاتوس در انگور که به دلیل پیچنده بودن باعث خرد شدن خوشه انگور می شود و یا توق و چسبک که میوه های آنها به لباس کارگر چسبیده و مشکل ساز می شوند.

وی تشریح کرد: کاهش کیفیت محصول به دلیل جلوگیری از دریافت نور مثل علف هرز کاتوس در باغات انگور که باعث عدم رسیدگی و سبز ماندن انگور می شود.


امینی از عمده ترین علف های هرز در باغات میوه گفت و ادامه داد: علف های هرز دائمی مثل مرغ، نِی، قیاق، چچم، بیدگیاه، پیچک صحرایی، خارکنگر، کاسنی تلخ، فرفیون، کاتوس و یکساله هایی مثل بروموس، چَسبک، ارزن وحشی از مهم ترین علف های هرز باغات میوه محسوب می شوند.

استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز ادامه داد: قبل از رویش علف های هرز این روش عمدتا در مرکبات استفاده می شود که از علفکشهای مثل بروماسیل (هایوار ایکس) به میزان 4-8 کیلوگرم در هکتار، ترباسیل (سین بار) به میزان 1-4 کیلوگرم در هکتار و دیورون+بروماسیل(کراور) به میزان 2-6 کیلوگرم استفاده می شود.

وی پس از رویش علف های هرز را زمان مناسبی برای کنترل علف های هرز دانست و افزود: پس از رویش علف های هرز را زمان مناسبی برای کنترل علف های هرز عنوان نموده اند برای مثال در باغ انگور از علفکش تری کلرواستات سدیم (اربیتاکس تی 95 جی) به میزان 4-30 کیلوگرم در هکتار استفاده می شود.


وی اظهار کرد: در سایر موارد از علفکش های گلیفوزیت (رانداپ) با دز 6 لیتر در هکتار و پاراکوات (گراماکسون) به میزان 3-5 لیتر در هکتار می توان استفاده نمود.

استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: در این روش باید دقت نمود علفکش به اندام هوایی درخت برخورد نکند، چون باعث سوزش می شود، زیرا این دو علفکش عمومی (غیر انتخابی) هستند.

امینی با اشاره به راهکار کنترل علف های هرز در باغداری نوین تاکید کرد: در سیستم نوین باغداری می توان از کولتیواتور (خاک ورزی) برای کنترل علف های هرز بین ردیف درختان استفاده نمود.

گفتگو از امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: