« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۱۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۷
آوای رودکوف در گفتگو با دوتن از اساتید دانشگاه تبریز بررسی کرد:
توسعه بخش کشاورزی به علت اهمیت آن در تامین امنیت و استقلال غذایی، یکی از اولویت‌های دولت‌ها محسوب می‌شود. کاهش وابستگی در این بخش برای کشورمان شاید جایگاه مهم‌تر و ارزشمندتری داشته باشد.
پایگاه خبری آوای رودکوف:بخش کشاورزی به عنوان تأمین کننده ابتدایی ترین و ضروری ترین نیاز هر فرد و جامعه، یکی از موضوعاتی محسوب می ود که نه تنها کمترین وابستگی را به خارج از کشور دارد، بلکه در همه شرایط به ویژه به هنگام بروز بحران ها و تشدید تحریم های جهانی می تواند، به طور مستقیم و غیرمستقیم نقشی اساسی در کاهش اثر بحران ها و همچنین تداوم پیشرفت و رشد سایر عرصه ها ازجمله بخش های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی داشته باشد.

توسعه بخش کشاورزی به علت اهمیت آن در تامین امنیت و استقلال غذایی، یکی از اولویت‌های دولت‌ها محسوب می‌شود. کاهش وابستگی در این بخش برای کشورمان شاید جایگاه مهم‌تر و ارزشمندتری داشته باشد.

نگاه اجمالی به فارغ‌التحصیلان کشاورزی و توانمندی عملی آن‌ها در ایجاد تحول در این بخش و همچنین وضعیت پشتیبانی از بخش کشاورزی نشانگر این واقعیت است که آموزش عالی و سیاست‌های کلی بخش کشاورزی برای رسیدن به این مهم از کارایی مناسبی برخوردار نبوده است.


برای مقابله با چالش اشتغال کشور می توان از کشاورزی مدد گرفت
حسین راحلی دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، اظهارکرد: بخش کشاورزی یکی از بخش‌های اقتصادی مهمی است که به رغم فراهم نبودن برخی الزامات پایه‌ای، در شرایط کنونی، باید برای مقابله با چالش اشتغال کشور از آن مدد گرفت.

حسین راحلی، در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف، افزود: نظام آموزش عالی کشاورزی، باید برنامه ریزی صحیحی در رابطه با تربیت دانش‌آموختگان کارآمد و علاقه مند به خدمت در روستا که بتوانند در میزان تولید کشاورزان تغییرات مثبت ایجاد کنند.

وی، بیان کرد: يافته ها نشان می دهد ظرفيت ايجاد اشتغال پايدار و مولد بر اساس الگوهای برآوردی در زيربخش های کشاورزی در مقايسه با ساير بخش های اقتصادی بر مبنای کشش اشتغال نسبت به سطح زير کشت، رشد ارزش افزوده بخش، روند فن آوری توليد و انباشت سرمايه پايين است.

راحلی بااشاره به نقش سیاست های حمایتی و رفاهی در بکارگیری از کارشناسان کشاورزی ادامه داد: دستگاه های متولی امور کشاورزی می توانند سیاست های تشویقی، حمایتی و رفاهی مناسب جهت فعالیت این گروه از کارشناسان در مناطق روستایی فراهم نمایند و قوانین مناسبی برای بکارگیری این کارشناسان در مناطق روستایی تدوین و به اجرا گذاشته شود.

وی، ضمن بازگونمودن توانایی کشاورزی در فراهم ساختن زمینه های رشد و توسعه افزود: کشاورزی در مراحل نخستین توسعه، یکی از بخش های پایه و اساسی اقتصاد است. رشد و توسعه بخش کشاورزی، زمینه را برای رشد و توسعه سایر بخش ها فراهم می سازد. با توجه به اهمیت اشتغال و نیروی انسانی در مسایل اقتصادی کشور و دستیابی بهرشد و توسعه اقتصادی با تکیه بر کاهش بیکاری، و حفظ اشتغال در بخش کشاورزی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، از پتانسیل موجود برای اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف کشاورزی یادآور شد: با توجه به وجود روستای فعال بالای ۱۰۰ خانوار و فعالیت های متنوع کشاورزی، باغی و دامی در این روستاها، پتانسیل بالایی برای جذب و اشتغال تمام فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف کشاورزی در کشور وجود دارد.

وی، افزود: فارغ‌التحصیلان کشاورزی نیز باید با تمام وجود علاقه مند به کار و خدمت در مناطق روستایی باشند.

راحلی، بخش کشاورزی را یکی از سه قطب اقتصادی کشور دانست و تاکید کرد: بخش کشاورزی یکی از سه قطب اقتصادی کشور است که اگر بخواهیم به مزیت‌های این بخش‌ها جداگانه توجه کنیم باید بپذیریم در حوزه کشاورزی مزیت بسیار بالاتری نسبت به صنعت داریم و همین مزیت می‌تواند عاملی برای جذب سرمایه‌ها و ایجاد اشتغال باشد.


نگاه علمی به حوزه کشاورزی و برنامه ریزی برای اشتغال
استادیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، اظهار کرد: اگر به حوزه کشاورزی نگاه علمی، مهندسی و فنی داشته باشیم و کل زنجیره را با هم در نظر بگیریم و در زمینه خدمات این بخش هم برنامه‌ریزی منطقی داشته باشیم، حتی درهمین شرایط و امتیازات موجود می‌توانیم ارزش افزوده و اشتغالی داشته باشیم که بسیاری از مشکلات فعلی را برطرف خواهد کرد.

فاطمه کاظمیه، در گفتگو با خبرنگار آوای رودکوف، افزود: مطالعات علمی در سراسر جهان اثبات کرده کشاورزی یکی از ارزان‌ترین شیوه‌های اشتغال‌زایی برای دولت‌هاست به صورتی که با اعداد بسیار کوچک می‌توان فرصت‌های شغلی زیادی را برای جویندگان کار کشور ایجاد کرد.

وی، بااشاره به لزوم نگاه علمی و مهندسی به حوزه کشاورزی بیان کرد: بخش کشاورزی به دلیل تقاضای بالای برخی محصولات در بازارهای بین‌المللی همچنان توان جذب نیروی کار و اشتغال‌زایی بالایی دارد.

کاظمیه، ضمن بازگونمودن لزوم مرتبط دانستن مشاغل نوین با کشاورزی ادامه داد: نباید همچون گذشته هر فردی که در بخش کشاورزی کارهای فیزیکی انجام می‌دهد را شاغل بدانیم و براساس همان برنامه‌ریزی کنیم، چون امروز لازم است مشاغل نوین را با کشاورزی مرتبط کنیم تا فرصت‌های شغلی قابل اعتمادتری داشته باشیم؛ به عنوان مثال هرکس که بتواند نرم‌افزارهای مناسب کشاورزی درجهت افزایش بهره‌وری ایجاد کند را باید در بخش کشاورزی شاغل بدانیم.

وی، از ملزومات توسعه اشتغال در کشاورزی گفت و افزود: از ملزومات توسعه اشتغال کشاورزی تسهیل روند اخذ مجوزهای کسب و کار است .توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، کشت ماهی در قفس و گیاهان دارویی را از ظرفیت‌های بخش کشاورزی برای افزایش تولید و اشتغال است که در دستور کار دولت قرار دارد. طبق محاسبات وزارت کشاورزی تولید محصولات گلخانه‌ای، سالم، استاندارد و مدیریت شده است و با هر هکتار احداث گلخانه برای ۱۰ نفر ازجمله دانش‌آموختگان بخش کشاورزی اشتغال ایجاد می‌شود.

استادیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، یادآور شد: اگر نگاهی سنتی به کشاورزی و مدیریت منابع داشته باشیم اشتغال‌زایی این بخش، منطقی نیست؛ اما باید توجه داشته باشیم فناوری‌های نوین در این زمینه باعث شده مشاغل پایدار و قابل توجهی در بخش کشاورزی ایجاد شود.

وی، بااشاره به توجه به اشتغال مولد افزود: توجه به اصل آموزش، اشتغال مولد و معیشت مطلوب که در سایه مفهوم اقتصاد مقاومتی قابل دستیابی است تنها راه خروج از رکود پدید آمده از ناکارآمدی و بی‌موالاتی در فضای عمومی کشاورزی کشور است.

کاظمیه، رفع معضلات حوزه اشتغال بخش کشاورزی را منوط به تخصص‌گرایی دانست و تاکید کرد: می توان گفت رفع معضلات حوزه اشتغال بخش کشاورزی نیازمند تغییر ترکیب شاغلان، تخصص‌گرایی، توجه به فناوری اطلاعات و ارتباطات، افزایش حضور دانش آموختگان کارآزموده دانشگاهی در مناطق روستایی، سرمایه‌گذاری‌های مکمل دولت در بخش کشاورزی، سازماندهی و قانونمند نمودن وضعیت فارغ التحصیلان در این بخش، قطع یَد دلالان و نیز ایجاد شرکت‌های پشتیبان به منظور خرید محصولات کشاورزی و استانداردسازی محصولات بر پایه صادرات و افزایش تولید محصولات ارگانیک است.

براساس این گزارش، درحال حاضر در بخش کشاورزی به صورت جزیره ای عمل می شود و به همین دلیل نتیجه درستی نخواهیم گرفت زیرا هماهنگی میان بخش های گسترده حوزه کشاورزی وجود ندارد. در امر کشاورزی علمی همچنین باید به بازار پایه دار کشاورزی، مزیت های نسبی منطقه ای توجه کرد و در حوزه تولید نیز باید از تقویم بهره برد. برای اینکه موضوع اشتغال را در بخش کشاورزی حل کنیم باید یک واقعیت را بپذیریم؛ کشاورزی در ایران باید از حالت سنتی، غیراقتصادی و حالت سینه به سینه خارج شود.

گزارش از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی خبرنگار آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: