« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
آوای رودکوف گزارش می کند:
عمل صالح شامل هرکار خوب و اصلاحی است که برای خدا انجام گیرد؛ بنابراین آنچه که در عمل صالح مهم است، این است که به قصد تقرّب به پروردگار انجام گیرد و با نیت خالص همراه باشد...
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، عمل صالح افعال اختیاری انسان است که همراه با «صلاح» باشد؛ یعنی دارای نظم و اعتدال بوده و هیچ گونه خللی در آن وارد نشود و فسادی در آن نباشد.

تکیه‌ گاه تعلیم و تربیت اسلامی عمل است، اسلام بشر را متوجه می‌کند که سرنوشت او را عمل تعیین می‌کند، این طرزتفکر واقع بینانه و منطقی و منطبق با ناموس خلقت است. وقتی ملّتی فهمید سرنوشتش بدست خودش است آن وقت متوجه عمل و نیروی خویش می‌شود، متوجه اینکه هیچ چیز بدردش نمی‌خورد مگر عملش، این خودش یک عامل بزرگی است برای حیات، ازطرفی اهمیت عمل، بیش از آنکه به اندازه و مقدار آن مربوط باشد، به چگونگی آن ارتباط دارد.

عمل صالح شامل هرکار خوب و اصلاحی است که برای خدا انجام گیرد؛ بنابراین آنچه که در عمل صالح مهم است، این است که به قصد تقرّب به پروردگار انجام گیرد و با نیت خالص همراه باشد؛ از این‌رو بزرگی یا کوچکی عمل مهم نیست، حتی اگر سنگی در وسط راه مردم افتاده باشد و انسان با نوک پا، آن‌را به کناری بزند تا مزاحم عبور و مرور مردم نباشد، این کار خود عملی صالح محسوب می‌شود.

باید توجه داشت که براى انجام عمل شایسته مناسب، هوشیارى و موقع‌شناسى بیش از اصل ایمان لازم است و به عبارت دیگر، اگرچه هر عمل صالحى باید از مبداء ایمان باشد، ولى ایمان به تنهایی منشاء عمل صالح نمی‌شود؛ چون در موارد فراوانی صلاحیت با توجه به مقتضیات محیط تشخیص داده می‌شود و چه بسا کاری که با انگیزه الهی انجام شده و به خودی خود نیز ارزشمند باشد، اما نتوان آن‌را عملی صالح به شمار آورد؛ زیرا ایمان نقشه‌ سعادت فرد و اجتماع را نشان می‌دهد و عمل صالح باید به گونه‌ای طراحی شود که فرد و اجتماع را براى رسیدن به چنین سعادتی آماده نماید.

عمل صالح عملی است بجا و ثمربخش و رشددهنده فرد و جامعه، بسوی کمال نهایی و مسلم است آنکه بخواهد عملش صالح باشد باید از شناخت همه جانبه‌ای برخوردار باشد، زیرا ممکن است انسان مومن ولی بی شناخت عملی را انجام دهد که به خیال خود.

صددرصد صالح است، لیکن از آنجا از شناخت و آگاهی بی‌بهره بوده است این عمل بیجا صورت گرفته و عمل فاسدی انجام شده است.


عمل صالح در دنیا و آخرت انسان تاثیرگذار است
حجت‌الاسلام قهرمان احمدی، امام جمعه باسمنج در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف اظهارکرد: عملی صالح است که هم در دنیا و آخرت انسان و هم برای دیگران تاثیرگذار باشد. وی، افزود: از دیدگاه قرآن عملی صالح است که براساس سنت و سیره پیامبر روزگار باشد.

وی، بااستناد به آیه 160 سوره انعام(مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا ۖ وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ) بیان کرد: در این آیه می خوانیم: هرکس کار نیکو کند او را ده برابر آن خواهد بود و هرکس کار زشت کند به قدر کار زشتش مجازات شود و بر آنها اصلا ستم نخواهد شد.
حجت السلام احمدی، ادامه داد: عمل صالح درحقیقت باقیات و صالحات است.

امام جمعه باسمنج، از لزوم حفظ عمل صالح گفت و یادآورشد: انسان هم باید عمل صالح انجام دهد و هم باید این عمل را حفظ نماید.

وی، بااشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: بهای بهشت عمل نیک است.

حجت‌الاسلام احمدی، تاکیدکرد: انسان باید این عمل صالح را حفظ کند تا درروز قیامت به عنوان سرمایه جاودانه باشد.


برای مومن بودن باید به خداوند ایمان و اعتقاد داشته باشیم
حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب شیر در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف اظهارکرد: اگر می خواهیم مومن واقعی باشیم اول باید به خداوند ایمان و اعتقاد داشته باشیم و دوم این است که کارهای خوب و نیکویی انجام بدهیم تا خداوند ازما بپذیرد.

وی، افزود: خداوند در قرآن هرجا که ایمان را گوشزد نموده نسبت به عمل صالح هم تاکیدداشته است.

وی، بااستناد به آیه 97 سوره نحل(مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ)بیان کرد: در این آیه می خوانیم: هر زن و مردى كه كارى نيكو انجام دهد، اگر ايمان آورده باشد زندگى خوش و پاكيزه‌اى بدو خواهيم داد و پاداشى بهتر از كردارشان عطا خواهيم كرد.

حجت السلام شربیانی، ادامه داد: شرط قبولى عمل صالح، ايمان است.

امام جمعه عجب شیر، یادآورشد: باید به عمل صالح اهمیت دهیم چون انسان را نجات می دهد.

وی، بااشاره به فرموده امیرمومنان علی(ع ) افزود: ایشان می فرمایند: مراد از عمل صالح، پنج وعده نماز یومیه است.
حجت‌الاسلام شربیانی، تاکیدکرد: كار خوب به تنهايى كافى نيست، خود انسان هم بايد خوب باشد.


گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: