« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۳۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۴
یاداشت به قلم وحید حاج سعیدی؛
چالش معیشت رانندگان تاکسی، آژانس، سرویس مدارس و در مجموع کرایه وسایل حمل و نقل عمومی همواره یکی از چالش‌‌‌‌های اساسی در حوزه حمل و نقل محسوب می‌شود

پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:در مسیر دائم به ساعتش نگاه می‌کند و معلوم است حسابی عجله دارد. از لباس و مو‌‌‌‌های تراشیده اش مشخص است که سرباز است و در شهر خودش خدمت می‌کند. راننده علت بی تابی و عجله اش را می‌پرسد و در جواب می‌شنود: زودتر برم خونه ماشین رو بردارم با اسنپ یه کم پول دربیارم!

چالش معیشت رانندگان تاکسی، آژانس، سرویس مدارس و در مجموع کرایه وسایل حمل و نقل عمومی همواره یکی از چالش‌‌‌‌های اساسی در حوزه حمل و نقل محسوب می‌شود و دولت ها برنامه‌‌‌‌های متعددی برای ساماندهی این حوزه ارائه می‌کنند. اما در سال‌‌‌‌های اخیر به دلایل گسترده اقتصادی و اجتماعی این چالش به گونۀ دیگری رخ نمایانده است. کسب درآمد از خودرو توسط افرادی که شغلی به جز رانندگی دارند و ورود تاکسی‌‌‌‌های اینترنتی به حوزه حمل و نقل در کنار افزایش قیمت خودرو، لوازم یدکی و خدمات حوزه تعمیرات و نگهداری خودرو، باعث شده تا امرار معاش افرادی که تنها محل درآمدشان از راه حمل جابجایی مسافر است، با مشکلات عدیده مواجه شود.

اما از آنجا که این مشکلات اقتصادی تنها مختص رانندگان نیست و مردم عادی نیز تحت فشار‌‌‌‌های اقتصادی هستند فلذا سعی می‌کنند از خودروهایی استفاده کنند که هزینه کمتری دریافت می‌کنند و این خود به افزایش تعداد خودرو‌‌‌‌های اینترنتی و یا مسافرکش‌‌‌‌های بدون مجوز می‌افزاید.

ژوبین علاقه بند مدیرعامل اسنپ معتقد است امروز این سامانه به طور مستقیم برای بیش از ۱۳۰۰ جوان نخبه ایرانی شغل ایجاد کرده و به صورت غیرمستقیم برای ۲ میلیون نفر فرصت درآمدزایی فراهم آورده است. بدون شک بخش اعظمی از این 2 میلیون نفر دارای مشاغلی ادارای و غیر آزاد هستند که در کنار شغل اصلی خود اقدام به جابجایی مسافر و کسب درآمد از این حوزه می‌کنند و این به معنای اجحاف در حق کسانی است که تنها شغل شان رانندگی است.

در چنین شرایطی قطعاً افزایش نرخ تاکسی و آژانس تنها چاره کار نیست و شاید به نوعی باعث رغبت بیشتر مردم عادی به وسایط حمل و نقل اینترنتی شود که با قیمت پائین تری نسبت به انتقال و جابجایی مسافر اقدام می‌کنند.

از سویی باید بپذیریم که افزایش نرخ تاکسی ها و آژانس ها اجحاف در حق مردم در شهر‌‌‌‌های کوچک تر است که علی الاصول مشکل ترافیک ندارند و برخی مسیر ها در کمتر از چند دقیقه طی می‌شود ولی افراد به دلیل کهولت سن یا داشتن بار مجبور به استفاده از وسیله حمل و نقل عمومی هستند.

بدون شک افزایش بنزین سهمیه ای، توزیع لاستیک، روغن موتور و لوازم یدکی با نرخ دولتی و حتی در نظر گرفتن مکانی برای خدمات رایگان تعویض روغن و کارواش و در نهایت الزام به استفاده از تاکسی متر در تاکسی‌‌‌‌های شهری و آژانس ها می‌توانند از راهکار‌‌‌‌های حفظ مشتریان و کاهش نیافتن درآمد رانندگانی باشد که تنها محل درآمدشان جابجایی مسافر است و برای درآوردن پول سیگار و بخشی از هزینۀ بنزین شان مسافرکشی نمی‌کنند!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: