« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۰۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
به قلم وحید حاج سعیدی؛
با وجود اینکه یکی از چالش های عمومی در جهان صنعتی امروز پیدا کردن صندلی خالی در ادارات و اتوبوس و مترو و ... است و به قول بیدل دهلوی « هر سری فکر صندلی دارد»، اما این مقوله در دانشگاه های مملکت ما به یک چالش معکوس تبدیل شده است و دانشگاه های مملکت نقداً پر شده اند از صندلی های خالی در انواع و اقسام مختلف!

پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:با وجود پیدا شدن شدن آثار چند صندلی سنگی مربوط به 40 هزار سال قبل از میلاد در غار آلتامیرا در ۳۰ کیلومتری غرب شهر سانتاندر ، هنوز اطلاعات دقیقی از خاستگاه صندلی در دنیا وجود ندارد و کارشناسان علوم نشیمنگاهی بر سر این موضوع به توافق نرسیده اند. اما آنچه که مسلم است صندلی در فرهنگ و حتی ادبیات همه کشورها جایگاه منیع و رفیعی داشته و دارد و حتی در اشعار شعرای پارسی متقدم و متاخر نیز کلمه صندلی در کنار کلماتی نظیر پنجره، باران، قطار، مترسک، آفتابه و ... به دفعات به کار رفته است!

از سوی دیگر با وجود اینکه یکی از چالش های عمومی در جهان صنعتی امروز پیدا کردن صندلی خالی در ادارات و اتوبوس و مترو و ... است و به قول بیدل دهلوی « هر سری فکر صندلی دارد»، اما این مقوله در دانشگاه های مملکت ما به یک چالش معکوس تبدیل شده است و دانشگاه های مملکت نقداً پر شده اند از صندلی های خالی در انواع و اقسام مختلف!

هر چند به قول شاعر «عالم از ناله عشاق مبادا خالی!» و چند تا صندلی خالی در دانشگاه ها به جایی بر نمی خورد ولی ظاهراً همین چند تا صندلی تا الان به یک و نیم میلیون رسیده اند و خالی ماندن یک و نیم میلیون صندلی دانشگاهها هشداری جدی و باعث نگرانی متولیان امر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاههای کشور شده است.

یعنی فقط کم مانده مقابل در دانشگاه ها مثل جلوی رستوران ها و فست فودی ها تن یک نفر تن پوش کند و خلق الله را به ثبت نام در دانشگاه دعوت کند!

با این حال چند راهکار نوین و ماریناد شده ارائه می گردد علی برکت الله:

الف) خلق رشته های جدید: با تغییر سبک زندگی مردم، نیاز های مردم هم تغییر پیدا کرده است. پیشنهاد می شود با توجه به نیاز های مردم رشته های جدید ابداع شود. مثلاً رشته سرمایه گذاری! چه ایراد دارد خلق الله در دانشگاه یاد بگیرند که پول شان را کجا ها سرمایه گذاری کنند! یا مثلاً چه ایرادی دارد صافکاری که بابت چند تا چکش زدن سه برابر حقوق استاد دانشگاه و دو برابر وزیر علوم دستمزد می گیرد، دکتری صافکاری داشته باشد؟

ب) طرح سلام دانشگاه: پیشنهاد می شود همان طوری که به منظور حل مشکل سینما ها طرح سلام سینما، در سینماهای کشور اجرا شد و بلیط در برخی روزها نیم بها شد، دانشگاه ها هم طرح «سلام دانشگاه» را اجرا کنند. مثلاً برخی رشته ها به صورت نیم بهاء ارائه شوند یا تحصیل در برخی روز های سال رایگان باشد.

پ) قرعه کشی: به نظر شما اگر دانشگاه ها هم مثل بانک ها یا برخی شرکت ها که به صورت شبانه روزی در حال قرعه کشی و اهدای جوایز ریز و درشت هستند، جای دوری می رود. با این شیوه علاوه بر ایجاد فضای رقابتی با بانک ها و سایر شرکت ها، نوعی ساختار شکنی هم به وجود می آید. در صورت اجرای این طرح از این پس به جای تبلیغات برنج و چای و رب شاهد چنین آگهی هایی تبلیغاتی خواهیم بود: «با تحصیل در دانشگاه ما صاحب خودروی لیفان شوید.» «انتخاب رشته کنید؛ خودرو ببرید.» ، «تنها با پرداخت شهریه ثابت، شانس خود را در تصاحب یک خودروی لوکس امتحان کنید.» و ...

ت) تخفیف های رویایی: در خاتمه پیشنهاد می شود مثل برخی شرکت ها و فروشگاه ها، شهریه ها را چند برابر کنیم بعد با تخفیف 150 درصدی خلق الله را ترغیب به ثبت نام در دانشگاه کنیم!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: