« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
نماینده خرم آباد و چگنی در مجلس:
نماینده خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به تاثیر منفی تداوم پدیده خشکسالی بر اقتصاد کشاورزی گفت: جنگل‌های زاگرس در هر سال ۶ میلیارد متر مکعب آب ، ذخیره می کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف ، مهرداد ویس کرمی با اعلام این خبر اظهار داشت : گیاهان داروئی ، منبع خدادادی است که می تواند با حمایت دانش بنیانها ، ارزش افزوده چشمگیر ایجاد کند.

نماینده خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی ، بیان کرد: در حالیکه تولید آبزیان، شیلات و ماهیان دارای ارزش افزوده فراوان است؛ راهکار کنترل بازار گوشت ، مرغ و ماهی ، هنوز فراهم نشده است.

وی با بیان اینکه در برنامه های وزیر جدید جهاد کشاورزی ، قابلیت تولید ارزش افزوده محصولات زراعی، باغی و شیلات ، مشاده نشد، متذکر شد: ای کاش ، راهکارهای کنترل بازار تولید محصولات کشاورزی ، توسط وزیر جدید ، به صورت قابل ارزیابی ارائه می شد.

وی، تجارب مهندس نیکبخت وزیر جدید جهاد کشاورزی در عرصه اقتصاد کشاورزی و اجرای پروژه ها را ارزشمند دانست و اذعان داشت : به سرمنزل مقصود رساندن کشتی طوفان زده جهاد کشاورزی، از وظایف وزیر جدید جهاد کشاورزی است.

وی ، خاطر نشان کرد : ایده پردازی و مدیریت امور از وظایف وزیر جدید جهاد کشاورزی است.

در ادامه، مجتبی یوسفی ، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با استناد به سخنان مقام معظم رهبری درباره اینکه هرجا مدیریتی با الگوی جهادی پیش رفت بهره وری کارآفرین سرفصل شد متذکر شد: فاصله گرفتن از این تفکر مقام معظم رهبری ، کشور را با مشکلات متعدد روبرو کرده است.

وی با بیان اینکه برخی مدیران جهاد کشاورزی بر خلاف برنامه های خوب ، تجربه کاری نداشتند اضافه کرد: در حالیکه اراضی قابل کشت بخش کشاورزی حدود ۱۸ میلیون هکتار است؛ فقط در سطح ۸ میلیون هکتار کشت انجام می شود.

یوسفی تصریح کرد : از مجموع زمین های کشاورزی در حال کشت، ۲ میلیون هکتار آبی و ۶ میلیون هکتار هم به صورت دیمی کشت می شود.

وی، با تاکید بر اینکه سهم کشاورزی در تولید ناخالص داخلی کشور کمتر از ۵ درصد است اذعان داشت : حتی تا زمانیکه بتوانیم این میزان را در کنار توسعه کشاورزی نوین و مکانیزه به ۸تا ۱۰ درصد افزایش دهیم باز هم بهره وری کشاورزی، پایین است.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی، به نقش مدیریت نادرست آب در بخش کشاورزی بر تبدیل کشور به کویر اشاره کرد و گفت: در حالیکه در قدیم ، کشور جلگه بوده در شرایط فعلی تبدیل به کانون ریزگرد شده است.

وی ، امنیت غذائی کشور را گره خورده بخش کشاورزی دانست و متذکر شد: در بهش کشاورزی کشور، ۳ هزار تعاونی وجود دارد.

وی ، بر توسعه کشاورزی مکانیزه و بهره گیری از ظرفیت‌های تشکلهای مردمی در بخش کشاورزی پرداخت و اذعان داشت : باید حواسمان به تغییر کاربری‌ها و اقتصادمحوری زمین‌های کشاورزی باشد.

یوسفی، بر کم رنگ شدن نقش و کارکرد مراکز ترویج کشاورزی در مناطق محروم کشور پرداخت و با بیان اینکه در گذشته چنین مراکزی فعالیت گسترده در مناطق محروم داشته اند اضافه کرد: یکی از اقدامات خوب شروع شده در دولت سیزدهم الگوی کشت و هدفگذاری توسعه و ساماندهی ۶ میلیون اراضی دیم و کاشت یک میلیارد درخت است.

وی ، با تاکید بر اینکه کاشت یک میلیارد درخت و ساماندهی ۶ میلیون هکتار زمین دیم کشور می بایست توسط سازمان محیط زیست و دولت عملیاتی شود یاد آور شد: محقق شدن این مساله به معنای تحقق اقتصاد پایدار بر محور توانمندی‌های منطقه ای به جای نگاه بخشی است.

این نماینده در مجلس شورای اسلامی ، با تاکید بر اینکه توسعه صنایع کشاورزی آببر موجب مشکل تامین آب برای کشور می شود گفت: حضرت آقا هم در سال ۱۳۸۴ فرمودند جوانان به شغل عزیز کشاورزی بپیوندند.


وی ، به افزایش سن کشاورزی به ۵۵ سال در کشور اشاره کرد و با تاکید بر اینکه می بایست در حوزه کشاورزی کار بر مبنای علم و دانش و تجربه گذشتگان باشد یاد آور شد : در حال حاضر از مرحله تولید تا مرحله مصرف سود گاهی تا ده برابر به جیب دلالان می رود.

وی با تاکید بر اینکه وزیر جدید جهاد کشاورزی می بایست در برنامه یشان ، تعاونی ها را برای عرضه مستقیم محصول کشاورزی در نظر بگیرند گفت : نیاز کشور در تولید گندم حدود ۱۱و نیم میلیون تن در سال است که امسال به ۸ و نیم میلیون تن رسیده است.

وی با بیان اینکه منابع مالی مورد نیاز برای خرید تضمینی گندم، ۴۰ هزار میلیارد تومان بود و در حال حاضر ۲۵وهزار میلیارد تومان آن تامین شده لست گفت: باید در حوزه کشاورزی بعنوان پیشران اقتصاد، سرمایه گذاری شود.

یوسفی، خاطر نشان کرد: تورم پیش آمده در بخش کشاورزی، تامین هزینه های تولید وکشاورز را با مشکل روبرو کرده است که باید پرداخت شود.

 

همچنین نماینده داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی ، کشاورزی را محور توسعه قلمداد کرد و اذعان داشت: کشاورزی در کشورمان ، بزرگترین بخش خصوصی کشور است.

محمدجواد عسگری ، از وجود چهار و نیم میلیون بهره بردار در بخش کشاورزی کشور خبر وجود داد و با بیان اینکه این تعداد به ۲۵ درصد اقتصاد ملی کمک می کند متذکر شد : کشاورزی کشور با کمترین سرمایه گذاری، سه برابر صنعت بازدهی دارد.

وی، با بیان اینکه کشاورزی کشور ۳۵ درصد اشتغال کشور را به خودش اختصاص داده است گفت: مدیریت جهاد کشاورزی باید شیوه ای مبتنی بر تلفیقی از آکادمی به اجرا داشته باشد.

وی، با تاکید بر وجود کمبودها، نارسائی ها و مشکلات بخش کشاورزی کشور، امتیاز مهندس نیکبخت را سلامت اقتصادی در راستای توسعه کشاورزی ، اشرافیت بر کار و مقبولیت ، دانست و اذعان داشت : مهندس نیکبخت می تواند در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و مطالبات کشاورزان به نقطه مطلوب، گره گشایی کند.

عسگری، کشاورزی را مهمترین بخش کشور دانست و گفت: این بخش باید بتواند در مهار تورم و در حوزه تولید تاثیرات خود را داشته باشد.

وی، با بیان اینکه فساد در وزارت جهاد کشاورزی نهادینه شده و وجود تصمیمات خلق الساعه نیز در این وزارتخانه وجود دارد ، بر لزوم رفع فساد و ممانعت از بروز و تداوم تصمیمات خلق الساعه در وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد و گفت: رشد فعلی دانش بنبان ها در بخش کشاورزی، ۴ درصد است.

وی ، بر امهال و استمهال وام‌های کشاورزی تاکید کرد و یاد آور شد: مدیریت منابع آب و خاک و همچنین پررنگ کردن نقش شورای قیمت‌گذاری از وظایف وزیر جدید جهاد کشاورزی است.

نماینده داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت پرداخت مطالبات گندمکاران و قراردادن به موقع نهاده ها در اختیار کشاورزان تصریح کرد و خاطر نشان ساخت: سنددار کردن زمین‌های کشاورزی و اجرای مسائل بر جای مانده برنامه ششم توسعه، از دیگر وظایف وزیر جهاد کشاورزی است.


مدینه صابری/ خبرنگار افتخاری پایگاه خبری آوای رودکوف

منبع: جلسه علنی مجلس شورای اسلامی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: