« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۵
چالش نیروی انسانی و فضای آموزشی در آموزش و پرورش از دیر باز همراه این وزارتخانه بوده و در سال های اخیر نیز با شدت و غلظت بیشتری بدنه نظام تعلیم و تربیت را درگیر خود ساخته اند.

 پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی در یادداشتی نوشت: چالش نیروی انسانی و فضای آموزشی در آموزش و پرورش از دیر باز همراه این وزارتخانه بوده و در سال های اخیر نیز با شدت و غلظت بیشتری بدنه نظام تعلیم و تربیت را درگیر خود ساخته اند.

عدم برنامه ریزی مناسب یا به زعم برخی دوستان نفوذ و عدم تربیت معلم در یک برهه ده ساله و بازنشستگی همزمان چند صد هزار معلم، باعث تا این روزها آموزش و پرورش با کمبود شدید دبیر در مقاطع مختلف مواجه شود.

از سوی دیگر با پایان یافتن عمر مفید مدارس و ساختمان های آموزشی که قدمت برخی از آنها به بیش از سال پنجاه سال می رسد، از منظر فضای آموزشی نیز آموزش و پرورش در یک تنگنای جدی قرار گرفته است. در چنین شرایطی مدارس غیر دولتی می توانند به عنوان یک راهکار قابل اعتماد نه یک مسکن موقت، به کمک نظام تعلیم و تربیت بشتابند و از اساس نیر یکی از اهداف اصلی تاسیس مدارس غیر دولتی همین بود.

اما با وجود تاکید کارشناسان بر لزوم استفاده از ظرفیت مدارس غیر دولتی، چند سالی است که حمایت دولت از مدارس غیر انتفاعی به کمترین میزان رسیده است و تعطیلی های پی در پی مدارس غیر انتفاعی حجت این مدعاست!

در طی سال های اخیر نزدیک به هزار مدرسه غیر دولتی در سراسر کشور به ورطه تعطیلی کشیده شدند که این به معنای فشار مضاعف به پیکر نحیف آموزش و پرورش، از بین رفتن مشاغل ایجاد شده و در نهایت شلوغی مدارس همراه با به کارگیری معلمان خسته، بازنشسته و در مواقعی از کار افتاده است.

از مهم ترین چالش های مدارس غیر دولتی، کمبود فضای استاندارد و مطابق با آیین های اداره نوسازی است. در حقیقت زمانی که قرارداد موسس با مالک به پایان می رسد در عمل شانسی برای یافتن مکان آموزشی جدید ندارد و تنها گزینه روی میز تعطیلی آموزشگاه است.

جا دارد متولیان امر با حمایت های گسترده مالی و غیر مالی احیای مجدد مدارس غیر دولتی را رقم بزنند و با اعطای وام های بلند مدت و کم بهره، علاوه بر فراهم کردن بستر اشتغال و کاهش بیکاری در جامعه، موجبات پویایی و سبک بالی بدنه آموزش و پرورش را نیز فراهم سازند.

بپذیریم امروز با تعطیلی هر واحد آموزشی غیر دولتی چندین میلیارد تومان به هزینه آموزش و پرورش افزوده می شود و مضاف بر این دانش آموزان مدارس دولتی نیز باید در فضاهایی به مراتب شلوغ تر پذیرای همکلاسی هایی باشند که از مدارس غیردولتی، راهی مدارس دولتی می شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: