« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۲۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
به قلم نورعلی کاظمی ؛
لنده شهر اولین ها ، شهید و قربانی فراموشکاری بعضی از مسئولین ناکار آمد و افراد منفعت طلب وسیاست زده شد!

پایگاه خبری آوای رودکوف-نورعلی کاظمی:تاریخ را که ورق می زنیم می بینیم بسیاری از وقایع و اتفاقات تلخ ناشی از فراموشکاری مردم و حب دنیا و سیاست می باشد.

امام حسین (ع) شهید فراموشکاری مردم شد روز عاشورا فرمود: اِرجعوا الی عُقولکم - به عقل و خردتان مراجعه کنید.»

*مهم‌ترين علت شهادت امام حسين(ع) يا مهم‌ترين علت گرويدن مردم به امويان، ‌«جهالت» مردم بود. مقصود از جهالت اين نبود كه چون مردم «بی‌سواد» بودند، مرتكب چنين عملی شدند و اگر تحصيل‌كرده می‌بودند نمی‌كردند؛ نه! در اصطلاح دين، جهالت بيشتر در مقابل «عقل» گفته می‌شود و مقصود آن تنبّه عقلی است كه مردم بايد داشته باشند، و اين چندان ربطی به سواد و بی‌سوادی ندارد.

 *به عبارت ديگر امام حسين(ع) شهيد «فراموشكاری» مردم شد، زيرا اگر در تاريخ ۵۰، ۶۰ ساله خود فكر می‌كردند و قوه تنبه و استنتاج و عبرت‌گيری در آنها می‌بود و به تعبير سيدالشهداء(ع) كه فرمود: «ارجعوا الي عقولكم» اگر به عقل و تجربه ۵۰، ۶۰ساله خود رجوع می‌كردند و جنايت‌های ابوسفيان و معاويه و زياد در كوفه و خاندان اموی را فراموش نمی‌كردند و گول ظاهر فعلی معاويه را، كه دم‌زدن از دين به‌خاطر منافع شخصی است، نمی‌خوردند و عميق فكر می‌كردند، و حساب می‌كردند آيا حسين(ع) برای دين و دنيای آنها بهتر بود يا يزيد و معاويه و عبيدالله، هرگز چنين جنايتی واقع نمی‌شد.

با این مقدمه می خواهم در وصف مردمی بگویم که روزگاری مرکز بخش ثلاث بودند به شهر اولین نام نام گرفته بود گرچه شهرستان شدنش ديرهنگام و نوپا بوده اما بناها، آثار و قلعه هايي به قدمتي به فراخناي تاريخ كهن اين سرزمين است.

لنده از سال 1305 به عنوان يكي از بخش هاي مهم شهرستان كهگيلويه در اين استان بر سر زبانها بوده است.

نخستين مسجد، حسينيه و مدرسه (مكتب خانه) نيز در سال 1330در شهر كنوني لنده تاسيس شد.

 همچنين نخستين شناسنامه يا سند سجلي منطقه به نام «محمدحسين خان ضرغامي طيبي» در سال 1310 در لنده صادر شد.

اين شهر همچنين روزگاري داراي نخستين پادگان آموزشي نظامي منطقه بود و حتي جواناني از ساير استان هاي مختلف كشور در اين پادگان آموزش هاي نظامي را فرا مي گرفتند.

اما و اما این شهر شهید و قربانی فراموشکاری بعضی از مسئولین ناکار آمد و افراد منفعت طلب وسیاست زده شد!

ما مردم فهیم و با شرف شهرستان لنده باید عمیق تر فکر کنیم، قدرت قوهٔ تنبه، استنتاج و عبرت گیری خودرا قویتر و بالاتر ببریم، به قدمت یکصد ساله دیارمان رجوع کنیم، منافع عمومی را بر منافع فردی و شخصی ترجیح دهیم، گول معاویه صفتان، منفعت طلبان و ظاهر کسانی را که به دروغ خود را خادم مردم جلوه میدهند نخوریم، مطالبه گر به حق باشیم، دستبوس هیچ مسئولی نباشیم زیر را مسئولین نوکران مردم هستند، به نخبگان شهرمون بها بدیم و نگذاریم شهر اولینها و دارالمساجد در بن بست قرار بگیرد و قربانی فراموشکاری بعضی از مسئولین ناکارآمد و افراد خواص و لیدر های منفعت طلب گردد.

باید بدانیم که راه خروج شهرستان لنده از بن بست این است قدرت قوه تنبه، استنتاج و عبرت گیری از گذشته را قویتر و بالاتر ببریم و فراموشکار نباشیم.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
عماد
|
Romania
|
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
0
0
جناب کاظمی چکار کنیم؟
چطور موقعی که شماها مدیر و مسئول بودین به این قوه تنبه، استنتاج ونمیدانم کلمات ثقلمه پقلمه که از متون قدیم و جدید استخراج کردید، نبودید؟
وحود شما در ۳۰ سال مدیریت تان چه شاخه گلی به سر مردم کاشت؟
چون فرمودین نوکر مسئولین نباشین.
به یزدان اگر ما خرد داشتیم
کجا این سرانجام بد داشتیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: