« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۳۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۸
آوای رودکوف گزارش می دهد:
پروژه آبرسانی به دشت ابلش در سال 82 کلنگ زنی شد و در بهمن ماه 94 به بهره برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ؛پروژه آبرسانی به دشت ابلش  در سال 82 کلنگ زنی شد و در بهمن ماه 94 به بهره برداری رسید.

بر اساس اعلام نظر خادمی استاندار وقت با بهره برداری از این پروژه بزرگ کشاورزی بيش از 500 هكتار  از اراضی دشت ابلش زیر آب رفت و قراربود بیش از 127 نفر بهره‌بردار داشته باشد و برای 300 نفر اشتغال مستقیم و برای بیش از یکهزار و 200 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد شود.

اگر چه به نظر می رسد آمار و اطلاعات داده شده صحیح بوده اما با بهره برداری از این پروژه هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است ؛ نه 500 هکتار از اراضی زیر کشت رفت و نه آمار آشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم محقق شد.

بنظر می رسد مالکان و کشاورزان باید اهمیت موضوع را بیش از پیش درک نمایند و همچنین دولت در همین راستا از سیاستهای تشویقی و تنبیهی استفاده نماید تا زمینهای این دشت بزرگ با وجود هزینه های سنگین احداث و بهره برداری بایر نماند همچنین مدیریت آب و دست اندرکاران این پروژه  با توزیع شفاف ؛ برنامه ریزی شده و  عادلانه آب زمینه ی ایجاد انگیزه و حسن نیت خود را برای مردم فراهم نمایند.

مردم ما باید بدانند که توسعه بخش کشاورزی زمینه ساز افزایش اشتغال در روستاها است و این فرهنگ که تنها راه رسیدن به اشتغال فقط داشتن شغل اداری و پشت میز نشینی است،خیالی بس باطل و بیهوده می باشد که متاسفانه از قدیم تا کنون در ذهن بسیاری از ما نهادینه شده است و در واقع امروزه می بینیم که کارمندان دولت جز اقشار کم درامد و ضعیف جامعه هستند و در مقابل افراد با شغل آزاد و از جمله کشاورزی از وضعیت معیشتی بهتری برخوردار می باشند لذا باید به این نتیجه برسیم که دیگر نباید زمان طلایی عمر خود را بجای کار و اشتغال صرف جست وجو برای جذب در ادارات و دستگاه های دولتی نمود.

با کمال تاسف باید گفت در شهرستان لنده کار هست اما کارافرین نیست زمینه برای کشاورزی خوب و دامداری خوب و ایجاد کارگاههای خرد و بزرگ هست اما بعضا طمع پشت میز نشینی این مجال را از آنها گرفت .....بگذریم ....

در ادامه  چند پیشنهاد ما به متولیان و از جمله جهاد کشاورزی ؛  نکته نظرات مدیر محترم جهاد کشاورزی شهرستان لنده و فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت کشورزی را با هم مرور می کنیم :

پیشنهادات ما ....

* مسولین ذیربط و از جمله جهاد کشاورزی شهرستان طی نشست یا نشستهایی با مالکان زمینهای کشاورزی از آنها درخواست نمایند تا کشاورزی خود را شخصا و یا از طریق اجاره فعال نمایند.

  • دولت پروانه بهره برداری مالکانی که از ابتدای این طرح تا کنون همراهی نکردند و همچنان زمینهای آنها بایر یا فقط به کشت گندم یا جو اختصاص داده می شود را باطل نماید و در مقابل مالکان فعال را بیش از پیش مورد حمایت و سیاستهای تشویقی دولت قرار دهد.

و بیانات رئیس محترم جهاد کشاورزی لنده

مدیر جهاد کشاورزی لنده در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه برای این پروژه 7 پمپ آبی تامین گردیده گفت: هم اکنون سه پمپ فعال است و مشکل آبی وجود ندارد البته  مابقی پمپها باید توسط تعاونی کشاورزان تعمیر و فعال گردند.

ایشان یاداوری کرد اخیرا یک دستگاه از این پمپها توسط جهاد کشاورزی تعمیر و در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

مهندس بیژنی در ادامه با بیان اینکه مدیریت پروژه بعهده تعاونی و هیئت مدیره می باشد  گفت:مهمترین موضوع در خصوص این پروژه مدیت صیحیح آب و جلب اعتماد کشاورزان می باشد که امیدواریم این مهم بیش از پیش محقق گردد!

ایشان از مشارکت ضعیف مالکان برای تعیین هیئت مدیره و درخواستهای جهاد کشاورزی برای فعال نمودن بیش از نیمی از زمینهای بایر این منطقه به شدت گلایه نمود و گفت: برای اینکه اراضی زیر کشت آب به درستی مورد استفاده قرار گیرد تا کنون دعوتهایی از مردم انجام دادیم که موثر واقع نشده است و در همین راستا نیز پیشنهاد دادیم تا این زمینها بصورت اجاره به کشاورزانی خارج از شهرستان از جمله کشاورزان چهارمحال بختیاری و یا علاقه مندان شهرستان قرار بگیرند که با این پیشنهاد نیز مخالفت گردیده است.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی لنده از مجموع 500 هکتار زمین مورد اشاره تنها 210 هکتار مورد استفاده مطلوب قرار گرفته است.

در پایان ...

در خصوص بحث کشاورزی و اهمیت ان در اشتغال و تولید توجه مردم و مسولین این منطقه را به فرمایشاتی از رهبر معظم انقلاب جلب می نمایم ایشان به صراحت از اهمیت کشاورزی سخن گفتند و آن را محور توسعه ایران اسلامی دانستند. از دیدگاه ایشان کشاورزی برای کشور ما بسیار مهم است تا آن جا که باید آن را بخشی ویژه و استثنایی دانست؛ زیرا از سویی جمعیت کشور رو به افزایش است و کشوری که دارای دهها میلیون جمعیت است بیش از هر چیز و پیش از هر برنامه ای باید به فکر تأمین غذای این جمعیت باشد.

ایشان در این باره واژه «امنیت غذایی» را به کار بردند که درخور تأمل بسیار است. امنیت غذایی به معنای آن است که هرگاه کشوری در برابر تحریمهای دشمنان، حوادث ناگوار و وقایعی از قبیل جنگ قرار گرفت بتواند روی پای خود بایستد و با بهره وری از امکانات خود مردم را سیر کند. دستیابی به امنیت غذایی تنها در سایه توسعه پایدار و ماندگار کشاورزی میسور است.

به امید انکه با تمهیدات مسولین ؛ معتمدین و مالکین در آینده ی نزدیک شاهد توسعه کشاورزی و سرسبزی و ابادانی دشت جواهر خیز ابلش باشیم تا هم به تولید و هم به آشتغالزایی پایدار در این منطقه دست یابیم.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
بیغش سرآسیابی
|
United States of America
|
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
0
1
دَهس دشت بَن،منه دهس آولشه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: