« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
نقدی بر کنکور به قلم وحید حاج سعیدی؛
کنکور امسال با همه حواشی و فراز و فرودهایی که داشت به خیر و خوشی پایان یافت و مافیای کنکور قاطعانه ثابت کرد نه تنها قرار نیست، بساط کنکور جمع شود، بلکه در سال دو بار برگزار خواهد شد!

پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:کنکور امسال با همه حواشی و فراز و فرودهایی که داشت به خیر و خوشی پایان یافت و مافیای کنکور قاطعانه ثابت کرد نه تنها قرار نیست، بساط کنکور جمع شود، بلکه در سال دو بار برگزار خواهد شد! صرف نظر از حواشی کنکور در بحث لو رفتن سوالات، تقلب و تخلف در آزمون، اشتیاق نفرات برتر به مهاجرت، نحوه تاثیر معدل و ... آنچه که در این بین مغفول مانده، ارزیابی و تجزیه و تحلیل آمار پذیرفته شدگان کنکور امسال است که بیانگر میزان و نحوه تحقق عدالت آموزشی در جامعه است.

آماری که نشان می دهد مدارس دولتی در رقابت کنکور دست شان خالی است و از 40 نفر برتر کنکور امسال، تنها سه نفر، تحصیل کرده مدارس دولتی‌ بودند و سهم دولتی‌ها در این میان فقط هشت درصد بوده است.

البته این همه داستان نیست و یک‌سوم رتبه‌های برتر کنکور تهرانی هستند و ظاهراً داوطلبان دور از پایتخت و زعم دوستان پایتخت نشین، شهرستانی ها، عمدتا شانس چندانی برای رسیدن به رتبه‌های برتر ندارند؛ به‌طوری که از بین 40 نفر برتر، 13 نفرشان از تهران بودند؛ یعنی عملا 32.5 درصد برترین‌های امسال را تهرانی‌ها تشکیل داده‌اند. جایگاه دوم هم به اصفهانی‌ها می‌رسد که چهار نفر یا به عبارت دیگر 10 درصد از برترین‌ها از این خطه کشور بودند. 7.5 درصد از برترین‌ها هم یزدی بودند.

هر چند تجزیه و تحلیل آمار نیاز به دانش تخصصی دارد ولی اگر مختصری سواد اکابری هم داشته باشیم در می یابیم آمارها در این رویداد صادقانه و خیلی همه فهم به ما هشدار می دهند، کسب رتبه های برتر کنکور و به تبع آن قبولی در دانشگاه های مطرح کشور، مختص دانش آموزان مدارس خاص و تحصیل کرده در شهرهای بزرگ است!

یادمان باشد صداقت اولین شاخصه آمار است و آمارها عهد اخوت با هیچ دولت، رئیس جمهور، وزیر، جناحی نبسته و نخواهند بست. آنها شفافیت و صداقت در عملکردشان را فدای هیچ دورهمی و رفاقتی نمی کنند. آمار ها یک سری اعداد و ارقام امنیتی و محرمانه نیستند. آمار ها چه مثبت و چه منفی، نتیجه عملکرد ما هستند و برای برقراری توازن و ثبات در جامعه باید به آنها پناه برد نه اینکه آنها را در پستوی خانه نهان کرد. آنها سرمایه ملی و مبنای مدیریت اند. اساس مفاهمه و زبان گویای کف جامعه اند. باید با آمار ها آشتی کرد و آنها را همانطور که هستند پذیرفت. آنها هیچ خصومتی با ما ندارند و تنها چیزی که در الگوریتم آنها نمی گنجد اغراق یا سیاه نمایی و بزرگنمایی است و هر مقوله را آن طور که هست می نمایانند! سعی کنیم زبان شان را بفهمیم و برای بهبود اوضاع آموزش کشور، به زبان رسمی آمار ها مسلط شویم. شاید فردا دیر باشد.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: