« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۴۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۷
در گفتگوی آوای رودکوف با « علیرضا کیهانی» مربی آموزش شنا بررسی شد:
شنا در رده ورزش هایی است که علاوه بر ایجاد سلامتی در بدن، ایجاد نشاط و سرگرمی، یک ضرورت حیاتی نیز محسوب می شود و در مواقعی نجات بخش جان انسان هاست.

پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:ورزش شنا به عنوان یکی از رشته های ورزشی جذاب همواره مورد توجه بسیاری از افراد جامعه قرار دارد.

مختصات این ورزش به گونه ای است که بر خلاف بسیاری از ورزش های دیگر، از سنین نوجوانی تا دوره میانسالی و پیری قابل یادگیری و اجرا است و هیچگاه پزشکان انجام این ورزش را به دلیل کهولت سن یا فشار بر عضلات منع نکرده اند!

به علاوه شنا یک ضرورت حیاتی نیز محسوب می شود چرا که ساختار طبیعی بدن انسان به گونه ای است که به صورت ذاتی یا فطری نمی تواند خود را روی آب نگه دارد و حتماً برای این کار باید آموزش ببینید.

به منظور آشنایی بیشتر با این رشته و آثار فیزیکی و اجتماعی این ورزش بر بدن انسان، با علیرضا کیهانی از مدرسان جوان شنا در استان گلستان همکلام شدیم:

ضرورت یادگیری شنا را چگونه ارزیابی می کنید؟

شنا در رده ورزش هایی است که علاوه بر ایجاد سلامتی در بدن، ایجاد نشاط و سرگرمی، یک ضرورت حیاتی نیز محسوب می شود و در مواقعی نجات بخش جان انسان هاست. به علاوه این ورزش از جمله مهارت هایی است که در دین اسلام هم به ضرورت یادگیری آن توصیه شده است. مزایای شنا متعددند اما در مجموع می توان به جلوگیری از غرق شدن، بالا رفتن سطح سلامتی، افزایش ضربان قلب، تقویت عضلات، بهبود قدرت بدنی، ایجاد استقامت، تناسب اندام، تقویت حافظه، افزایش اعتماد به نفس، کمک به اجتماعی‌تر شدن کودک و ... اشاره کرد.

بهترین زمان برای یادگیری چه سنی است؟

بهترین سن برای آموزش شنا به کودکان 5 سالگی است چرا که آمادگی لازم برای یادگیری نفس گیری در آب و مهارت‌های اولیه شنا را دارند.بنابراین مهارت‌های شنا را نمی‌توان به کودکان زیر چهار سال آموزش داد. البته این سن استاندارد و حرفه ای آموزش شنا است وگرنه شنا را در هر سنی می توان آموخت و بر خلاف برخی رشته های ورزشی، برای یادگیری این رشته، هیچ محدودیت سنی نداریم.

مزایای فیزیکی کدامند و این ورزش در ایجاد تناسب اندام و رشد افراد چه تاثیری دارد؟

در شنا کردن اکثر عضلات بدن در فعالیت هستند، قلب و ریه‌ها به منظور اکسیژن رسانی به ماهیچه‌ها به فعالیت شدید می‌افتند این بدان معنا است که شنا تمرین بسیار عالی برای تقویت دستگاه گردش خون (قلب‌ها و عروق) است. شنا همچنین باعث تعادل در فشار خون می‌گردد.

از سویی ورزش شنا به عنوان یک فعالیت بدنی کامل و چندجانبه، تأثیر بسزایی بر رشد فیزیکی کودکان و نوجوانان دارد. این ورزش، علاوه بر ایجاد سرگرمی و لذت برای جوانان، به طور مستقیم بر روند توسعه بدنی و عملکرد حرکتی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. تقویت عضلات و افزایش قدرت جسمانی از جمله تاثیرات مهم شنا بر روند رشد بچه ها است.

رابطه شنا و درمان بیماری ها چگونه است؟

به دلایل متعدد آب درمانی یکی از پروسیجر ها یا راهکارهای درمانی بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های ارتوپدی، آرتروز، کمردرد، مشکلات ناشی از آسیب دیدگی ورزشی یا تصادفات، مشکلات ناشی از معلولیت و ... است و بیماران با دستور مستقیم پزشک می توانند در طول درمان یا بعد از جراحی برای تقویت عضلات از آب استفاده کنند. این ورزش برای بیماران قلبی نیز توصیه می شود و می توانند با توجه به ظرفیت و توانایی شان و بر اساس دستور پزشک، در استخر شنا کنند.

ایمنی در شنا چگونه باید رعایت شود؟

بسیاری از افراد بر این باورند که با یادگیری شنا قادر خواهند بود که در هر مکانی شنا کنند و نیازی به احتیاط ندارند. در صورتی که اینگونه نیست و حتی افرادی که در شنا دارای تسلط هستند باید ایمنی را رعایت کنند. فلذا توصیه می شود در مناطقی که برای شنا تعیین شده است، مانند استخرها و بخش‌هایی از دریاچه‌ها و دیگر آب‌ها شنا کنید. در صورت امکان در مناطقی که تحت نظارت ناجیان غریق است شنا کنید. کودکان باید همیشه در نزدیکی آب تحت نظارت باشند. هرگز اجازه ندهید کودکان به تنهایی شنا کنند تا از خطر غرق شدن در امان بمانند.

چه آسیب دیدگی هایی در این ورزش متصور است؟

خوشبختانه، شنا یکی از ورزش‌هایی است که به نظر می‌رسد کمترین آسیب‌دیدگی را به دنبال دارد. شنا یکی از ورزش هایی است که به نظر میرسد کمترین آسیب دیدگی را بدنبال دارد ولی مانند سایر ورزش ها اگه حرکات درست انجام نشود،سبب آسیب دیدگی می شود. با وجود این، ممکن است برای هر کسی مناسب نباشد. اگر شناگر ماهری نیستید یا به مشکلات و بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی دچار هستید، حتما با یک پزشک مشورت کنید و از وضعیت و توانایی جسمانی خود آگاه شوید. همچنین اگر نمی‌دانید کدام شیوه‌های شنا کردن برای شما مناسب است می‌توانید از مربی‌های ورزشی یا کلاس‌های شنا کمک بگیرید.

در پایان، اگر خواستید به طور جدی شنا کرده و برنامه‌ی تمرینی ویژه‌ای را دنبال کنید، حتما به بدن خود فرصت کافی بدهید تا با شرایط سازگار شود. اگر به فعالیت درون آب عادت نداشته باشید متوجه می‌شوید که حرکت بدن بسیار متفاوت می‌شود. پس همانگونه که گفتیم، باید کار را به‌آرامی پیش ببرید و به خودتان سخت نگیرید. با گذشت زمان می‌توانید شناگر ماهری شوید و حتی برنامه‌های تمرینی دشوار را هم اجرا کنید.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: