« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
شورای نگهبان مرجع نهایی تایید نامزدهای انتخابات است؛
همزمان با اعلام پایان بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات جدید مجلس درهیات‌های اجرایی، خبرها از رد صلاحیت 6نماینده کنونی مجلس حکایت می‌کند.

پایگاه خبری آوای رودکوف:همزمان با اعلام پایان بررسی صلاحیت نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در هیات‌های اجرایی، خبرها از رد صلاحیت ۶ نماینده کنونی مجلس از جمله غلامرضا نوری‌قزلجه‌(نماینده بستان‌آباد و رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس یازدهم)، جلال محمودزاده(نماینده مهاباد در مجلس یازدهم و عضو فراکسیون مستقلین)، جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی‌(نماینده تربت‌جام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین)، احمد علیرضا‌بیگی(نماینده تبریز)، علیرضا منادی‌سفیدان‌(نماینده تبریز)، مسعود پزشکیان(نماینده تبریز و اصلاح‌طلب مجلس) سید موسی موسوی (نماینده لامرد و مهر) و محمد خدابخشی (نماینده الیگودرز) حکایت می‌کند. براساس اطلاع «دنیای اقتصاد» برخی از این نمایندگان به موجب ‌بند ۴ماده ۳۳قانون انتخابات مجلس‌ و ‌بند یک تا ۴ ماده ۳۱قانون انتخابات مجلس‌ رد صلاحیت شده‌اند‌.

صفر تا 100 رد صلاحیت شده‌ها

مواد ۳۳ و ۳۱ قانون انتخابات چه می‌گوید‌؟

ماده ۳۳ قانون جدید انتخابات که براساس آن اشخاص از داوطلب شدن نمایندگی مجلس محروم می‌شوند، شامل ۱۳بند و یک تبصره است‌. در همین راستا بند ۴ ماده ۳۳ تاکید می‌کند «کسانی که به جرم اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران محکوم شده‌اند».همچنین ماده ۳۱ قانون انتخابات مجلس درخصوص شرایط انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت‌نام شامل ۱۰ بند است که به نظر می‌رسد رد صلاحیت برخی از نمایندگان و نامزدها براساس بند یک «اعتقاد و التزام عملی به اسلام» بند دو «التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» و بند ۴ «ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه» صورت گرفته است‌.ابلاغ رد صلاحیت این نمایندگان و باقی داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس تهران از روز گذشته به صورت پیامک ازسوی فرمانداری تهران به آنها آغاز شده و قرار است تا پایان امروز‌(روز شنبه) تمام شود‌. نمایندگان رد‌صلاحیت شده در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اعلام کردند که ابتدا پیامکی مبنی بر مشخص شدن نتیجه بررسی صلاحیت‌ها برای آنها ارسال شده و سپس مطابق آنچه در پیامک عنوان شده آنها به صورت حضوری به فرمانداری مراجعه کرده و نامه رد صلاحیت خود را که در آن اعلام شده با استناد به کدام مواد و بندهای قانون انتخابات از طرف هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شده‌اند به صورت مکتوب دریافت کرده‌اند‌.

مهلت اعتراض رد صلاحیت‌شدگان؟

در همین حال از آنجا که اعلام رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم از سوی هیات‌های اجرایی، بررسی اولیه صلاحیت‌ داوطلبان به شمار می‌رود، رد صلاحیت‌شدگان از روز یکشنبه (۲۱آبان ماه) تا روز چهارشنبه (۲۴ آبان ماه) به مدت ۴ روز فرصت دارند تا اعتراض خود را به هیات نظارت استانی اعلام و دلایل عدم تایید یا عدم احراز صلاحیت خود را از هیات‌های اجرایی جویا شوند. مطابق جدول مراحل اجرای انتخابات مجلس شورای اسلامی، از روز پنج‌شنبه ۲۵ آبان نیز رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط هیات نظارت استان با کسب نظر از هیات مرکزی نظارت بر انتخابات آغاز خواهد شد‌.بنابر اطلاعیه‌هایی که روز گذشته در همین ارتباط از سوی ستاد انتخابات کشور و همچنین شورای نگهبان صادر شده است: «اعلام اعتراض داوطلبان به نتیجه بررسی صلاحیت خود توسط هیات‌های اجرایی به صورت غیرحضوری خواهد بود.» و ‌«داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که صلاحیت آنها تایید یا احراز نشده، چهار روز فرصت دارند اعتراض خود را به صورت مستدل ثبت کنند.»

این درحالی است که مطابق بند ب ماده ۶۳قانون انتخابات مجلس درخصوص فرآیند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان در شورای نگهبان، «داوطلبانی که صلاحیت آنها تایید یا احراز نشده است، می‌توانند مراتب اعتراض خود را ظرف سه روز به شورای نگهبان اعلام کنند» که با این اوصاف به نظر می‌رسد شورای نگهبان یک روز به فرصت اعتراض رد صلاحیت‌شدگان اضافه کرده است. در همین حال براساس بند فوق «شورای نگهبان ظرف ۳۰ روز نظر قطعی خود را از طریق هیات نظارت استان درباره صلاحیت داوطلبان به آنها اعلام و رونوشتی از نتایج رسیدگی قطعی را به ستاد انتخابات کشور ارسال نماید.»

رد صلاحیت اولیه ازسوی چه نهادهایی اعلام شد؟

همزمان با اعلام بررسی اولیه صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم، روز پنج‌شنبه محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: براساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که مردادماه امسال ابلاغ شد، بررسی صلاحیت‌ها بعد از پایان ثبت‌نام نهایی در سوم آبان ماه به مراجع پنج‌گانه ارسال و وزارت کشور و این پنج دستگاه صلاحیت‌های داوطلبان را تا ۱۳ آبان بررسی کردند که با انجام استعلام‌ها این فرآیند به اتمام رسید. اسلامی درباره فرآیند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: وزارت کشور تمامی اطلاعات پرسش‌نامه‌ای که داوطلبان در سامانه ثبت‌نام نهایی، تکمیل کردند، به پنج دستگاه ذی‌صلاح‌(وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، سازمان ثبت احوال، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی و قوه‌قضائیه) ارسال کرد و این دستگاه‌ها طی ۱۰ روز نسبت به ارسال پاسخ درباره هر یک از افراد اعلام شده به شکل مکتوب و مستدل به همراه اسناد و مدارک اقدام کردند.

به کدام نامزدها پیامک ارسال می‌شود؟

در همین حال به گفته احمد قیومی، معاون استاندار و فرماندار مرکز حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، پیامک تنها به نامزدهایی ارسال می‌شود که صلاحیتشان احراز نشده و در مورد بقیه داوطلبانی که پیامکی برای آنها ارسال نشده به منزله احراز صلاحیت خواهد بود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قیومی همچنین درباره روند اعلام نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبانی که صلاحیتشان احراز نشده است، عنوان کرد: نتیجه از طریق اداره کل پست استان تهران ظرف امروز و فردا به داوطلبان تحویل خواهد شد. معاون استاندار تهران در ادامه تصریح کرد: صلاحیت ۴۸۲۸ نفر از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران برای هیات اجرایی احراز شده است.

ردصلاحیت‌شدگان چه گفتند‌؟

به هر ترتیب روز گذشته همزمان با ارسال پیامک برای برخی از نمایندگان مجلس که حاکی از رد صلاحیت آنها بود، جلال محمودزاده، نماینده مهاباد طی پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس از ردصلاحیت خود با استناد به بند ۴ ماده ۳۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد‌. غلامرضا نوری‌قزلجه، نماینده مردم بستان‌آباد نیز در همین شبکه اجتماعی با انتشار پیامی از ردصلاحیت خود توسط هیات اجرایی انتخابات در حوزه بستان‌آباد خبر داد و اعلام کرد که به این نتیجه اعتراض خواهد کرد. جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نماینده تربت‌جام نیز با اعلام رد صلاحیتش در هیات اجرایی تربت‌جام در مطلبی با گلایه از روسای اداراتی که عضو هیات اجرایی بودند به خاطر نادیده گرفتن تلاش‌هایش برای مردم بی‌گناه نوشت: اعتراضم را به مقامات قانونی نظارتی و شورای نگهبان ارائه می‌کنم و از قانون تمکین می‌کنم و چنانچه تا آخر رقابت‌ها تایید نشوم برای همیشه از این عرصه می‌روم. احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز نیز در گفت‌وگو با «ایلنا» با اعلام ردصلاحیتش گفت که این ردصلاحیت به دلیل حکم‌ محکومیتی است که در پرونده واگذاری شاسی‌بلند‌ها انجام شده است. وزارت کشور پیش از این اعلام کرده بود که ۲۴ هزار و ۸۲۹ نفر در عرصه رقابت دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی داوطلب شده‌اند.

 

روزنامه دنیای اقتصاد

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: