« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
یاداشت از وحید حاج سعیدی؛
اثر پروانه ای را حتماً شنیده اید… اثر پروانه‌ای نام پدیده‌ای است که به دلیل حساسیت سیستم‌های آشوب‌ناک به شرایط اولیه ایجاد می‌شود.

پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:اثر پروانه ای را حتماً شنیده اید... اثر پروانه‌ای نام پدیده‌ای است که به دلیل حساسیت سیستم‌های آشوب‌ناک به شرایط اولیه ایجاد می‌شود. این پدیده به این اشاره می‌کند که تغییری کوچک در یک سیستم آشوب‌ناک چون جو سیارۀ زمین (مانند بال‌زدن پروانه) می‌تواند باعث تغییرات شدید (وقوع طوفان در کشوری دیگر) در آینده شود. نمونه وطنی آن را هم در مملکت خودمان داریم. خانم یک پزشک جراح در این طرف شهر هوس خودروی لکسوس ES300h مدل 2023 می کند؛ آن طرف شهر سونامی راه می افتد و نصف مردم آن طرف شهر مجبور می شوند برای آقای دکتر کارت هدیه و سکه ببرند! هر چند ادارات مالیاتی و نهادهای نظارتی این دست هدایا را مصداق زیر میزی قلمداد می کنند ولی من و شما نیک می دانیم که این هدای فقط به منظور قدردانی بی شائبه از پزشکان است و این داستان اثر پروانه ای هم فقط برای روشن تر شدن این مقوله بیان شد!

علی ای حال این داستان اثر پروانه ای در بسیاری از ادارات و نهاد ها و شرکت ها به ویژه از منظر اقتصادی کاربرد دارد و ذکر جزئیات آن از حوصله خوانندگان خارج است. مثلاً یک بخشنامه صادر می شود و پشت بند آن ماشین قراضه مشتی مندلی 400 میلیون فی می خورد یا روغن در مملکت نایاب می شود و مردم خاک انبار ها را به توبره می کشند! اما گاهی اوقات همین اثر پروانه ای می تواند منشاء خیرات و مبرات در جامعه شود.
فی المثل یکی از مشکلات اخیر دولت در برهه حساس کنونی پرداخت حقوق، بیمه، مسکن، حقوق بازنشستگی و ... کارکنان دولت است. به منظور حل این معضل پیشنهاد می شود با رویکرد اثر پروانه ای، هر کدام از بانک ها یک وزارتخانه را تحت پوشش گرفته و کارگران را هم بانک رفاه گردن بگیرد و روند استخدام، پرداخت حقوق، وام های قرض الحسنه، حق بیمه، حقوق دوران بازنشستگی و سایر مخلفات را بر عهده این بانک ها قرار دهیم. باور بفرمائید اثر پروانه ای که ماحصل بال زدن پروانه است سهل است، پروانه اگر یک چشمک بزند یا خمیازه بکشد، تمام مشکلات کارکنان و زیر مجموعه اش حل می شوند و نیازی به بگیر و ببنند و بالا و پائین کشیدن سن بازنشستگی و بازخرید و تعدیل نیرو و این داستان ها نیست.

با این رویه خوش خوشان بانک ها هم می شود چرا که کارکنان و کارگران زیر مجموعه آن بانک هم قول می دهند طلا و جواهرات همسرشان، دلارهایی که در خانه دپو کرده اند و حتی قلک بچه ها را بشکنند و پولش را در بانک خودشان سپرده گذاری کنند.

شاید با این روش بانک ها هم بی خیال بنگاهداری شوند، خانه های خالی را در اختیار کارکنان و کارمندان و کارگران زیر مجموعه قرار دهند، تورم و نقدینگی هم در مملکت کنترل شود و در مجموع اوضاع اقتصادی مردم از حالت کشمشی خارج شود و به سمت صواب گرایش پیدا کند. فقط خدا کند خانم پزشک جراح این بار هوس هلیکوپتر یا کشتی تفریحی نکند!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: