« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۵۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
یاداشت از حاج سعیدی ؛
«سلسله جبال دود» در مملکت در حال در نوردیدن ریه های خلق الله است و اثرات و تبعات آن نیز کمتر از طوفان یخ، فوران دریاچه ای، سونامی، آذرخش، پیچند، تندوزه، .....و سایر گرفتاری های هولناک و جانفرسا نیست.

پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:بدون شک یکی از تفریحات خاکستری و دود آلود بشر همین کشیدن سیگار است که متاسفانه حدود و ثغور طرفداران و علاقه مندان به این ناسازنمای دود آلود هم مشخص نیست و افراد از ژانر های مختلف در صف مریدانش رویت می‌شوند. از کارگر، مهندس، ناظر و پیمانکار گرفته تا بیمار، منشی مطب، پزشک، پرستار، نسخه پیچ و قس علی هذا ..................سلسله جبال دود!

جالب تر اینکه با وجود افزایش روز افزون و فراگیر «دود و دم» ناشی از کارخانجات صنعتی و غیر صنعتی و اگزوز ها خودروهای عهد شپل میرزا در کنار همکاری مداوم و مستمر ریز گرد ها، باز هم عده ای حاضر نیستند دور این حجم ناچیز از دود را قلم بکشند و به ریه شان استراحت بدهند و کماکان در اولین فرصت به تکرار این تجربه دودی می‌پردازند و تمام زحمات دولت را نا دیده می‌گیرند. آمار مصرف دست کم سالیانه 60 میلیارد نخ سیگار حاکی از این است که لطایف الحیل دولت ها در مبازره با سیگار چندان کارساز نبوده است. البته این 60 میلیارد مربوط به آمار رسمی مملکت است و آمار گیران قطعاً اطلاعی از آمار سیگار های قاچاقی که به صورت مخفیانه در خفا و به دور از چشم والدین و زن و همسر در حیاط خلوت، حمام، دستشویی، تراس، زیر زمین، سینما، پشت کلاس سوم A، بالکن مکانیکی هوشنگ، پشت دیوار دانشکده فنی و ... دود می‌شوند اطلاعی ندارند!

ژانر قلیان هم در ماجرای دود افزایی در هزاره سوم به نوبه خودش بی نظیر است. در واقع کودتای قلیان و فتح تمام دروازه های منتهی به دود و دم بدون هرگونه خونریزی و مقاومت نه تنها اثری در کاهش مصرف سیگار نداشت بلکه به نوعی بستر سازی و ایجاد زیرساخت ها برای گذار از سنت به مدرنیته ( قلیان به سیگار) را فراهم کرد. البته از حق نگذریم نباید منکر اشتغال زایی قلیان در سال های اخیر شویم! چرا که رشد 6/73 درصدی مصرف قلیان به ویژه در سنین 14 تا 28 سال * زمینه اشتغالزایی به صورت مستقیم در صنف قلیان سرا ها، فروشندگان ذغال های معطر و تنباکوهای عطری، ملزومات قلیان و ... و به طور غیر مستقیم در حوزه درمان و پزشکی را فراهم کرده است. به جرات می‌توان از هر 10 تخت بیمارستانی 7 تخت در اشغال عزیزان دودی است و دو تخت هم به بیماران تصادفی اختصاص دارد. حالا اگر این لابلا مردم عادی هم مریض شدند می‌توانند از همان سرانه یک از ده استفاده کنند و روی تخت ها کمی مهربان تر بخوابند تا همه جا شوند!

سلسله جبال دود!

کار تا جایی بیخ پیدا کرده است که اگر با همین فرمان پیش برویم شاید فرضیه عمو سیفی ( سرایدار مفخم مدرسه ما) در خصوص پیدایش «دود شش» در نسل های بعدی بشر به واقعیت بپیوندد. مستحضر هستید که عده ای از دانشمندان زیست شناس، گردن دراز زرافه را ماحصل تلاش این حیوان در طول چند هزار سال برای خوردن برگ از سر شاخه های درختان می‌دانند. این حجم دود هم که خلق الله به زور وارد ریه و سایر امعاء و احشا بدن شان می‌کنند، فرضیه ایجاد دود شش را در ذهن خلاق عمو سیفی متبادر ساخته است!

البته دولت در زمینه خنثی کردن کودتای قلیان بیکار ننشسته است و اقدامات چشمگیری در این زمینه صورت داده است. اما خیز دولت برای ریشه کردن قلیان جواب نداد و چون قسمت فوقانی قلیان داغ بود مبارزه را از قسمت تحتانی آغاز کردند و قرار شد خانواده ها به جای شکستن قلیان این بخش از قلیان را به گلدان تبدیل کنند! خدا را چه دیدید شاید چند وقت دیگر هم طرح دادند که دوستان قلیان ها را داوطلبانه تحویل دهند و به یک نخ سیگار الکترونیک دریافت کنند!

فقط در پایان این نکته را یادآور شویم که «سلسله جبال دود» در مملکت در حال در نوردیدن ریه های خلق الله است و اثرات و تبعات آن نیز کمتر از طوفان یخ، فوران دریاچه ای، سونامی، آذرخش، پیچند، تندوزه، انفجار پرتوی گاما، طوفان ژئومغناطیسی، ابرنواختر و فرانواختر و سایر گرفتاری های هولناک و جانفرسا نیست. از ما گفتن بود. به هوش...

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: