« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۵۳۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
محسن علی آبادی کارشناس مسائل آموزشی :
به منظور آشنایی بیشتر با فضای حمایتی در مدارس و نقش کادر مدرسه در برنامه ریزی و نیل به موفقیت های تحصیلی، فرهنگی و اجتماعی با محسن علی آبادی از مدیران باسابقه استان گلستان و مدیر آموزشگاه شاهد هم کلام شدیم

پایگاه خبری آوای رودکوف:پیشرفت و تعالی دانش آموزان در سطوح مختلف به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از آنها میزان حمایت های معنوی صورت گرفته از آنها در محیط های آموزشی به ویژه مدارس است. چرا که مدیران، معلمان و کادر مدرسه، رشد و پیشرفت دانش آموزان خود را یک هدف آرمانی می‌دانند و برای رسیدن به این منظور از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند.‌ آنها به خوبی می‌دانند هر دانش آموز با دانش آموز دیگر تفاوت دارد و مدرسه، مملو از دانش آموزانی با توانایی های منحصر به فرد است و بر این باورند که هر دانش آموز باید مسیر خود را پیدا کند و اجبار در هدایت به سمت مسیری مشترک خطاست!

در حقیقت وظیفه مدیران و معلمان مدارس و در یک کلام کادر آموزشی مدرسه فراهم کردن یک رهیافت آموزشی منظم و مرتبط با نیازهای فردی دانش آموزان است. گرچه تدریس موثر بخشی از این رهیافت محسوب می‌شود و بسیار مهم است اما اطمینان از عملکرد خوب دانش آموزان تنها وظیفه یک معلم نیست و برنامه های تنظیمی در خانه و مدرسه و هماهنگی سایر اعضای کادر مدرسه از مشاور و معاون و مدیر نیز در اعتلای جایگاه آموزشی آموزشگاه ها و رسیدن به آرمان های مدرسه نقشی بی بدیل دارند.

همه دانش آموزان در مدرسه سطح یکسانی از علم و دانش را دریافت می‌کنند اما هر یک از‌ آنها می‌توانند با تلاش و داشتن برنامه منظم و منسجم پیشرفت کنند و ممتاز شوند و اینجاست که باید اذعان داشت راه رسیدن به قله موفقیت داشتن برنامه و پشتکار است.

موفقیت اتفاقی نیست؛ برنامه می‌خواهد

به منظور آشنایی بیشتر با فضای حمایتی در مدارس و نقش کادر مدرسه در برنامه ریزی و نیل به موفقیت های تحصیلی، فرهنگی و اجتماعی با محسن علی آبادی از مدیران باسابقه استان گلستان و مدیر آموزشگاه شاهد هم کلام شدیم:

جایگاه مدرسه را در ارتقاء ذهنی، مهارتی و آموزشی دانش آموزان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

محیط آموزشی یا همان مدرسه نقش مهمی در تربیت و پرورش دانش آموزان دارد. هدف اصلی مدرسه، ارائه سرفصل های آموزش و پرورشی است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا دانش و مهارت‌های لازم برای زندگی و شغل آینده و شرکت در آزمون های مهمی مثل کنکور را به دست آورند. علاوه بر آموزش مباحث تئوری، مدرسه باید به دانش‌آموزان کمک کند تا مهارت‌های اجتماعی، فردی و حل مسئله را نیز تقویت کنند.

یک مدرسه استاندارد و خوب از دیدگاه شما چه شاخصه هایی باید داشته باشد؟

یک مدرسه با استانداردهای آموزشی مناسب دارای کارکرد چند گانه است و مدرسه ای که تک بعدی نباشد، مدرسه ای استاندارد است. چرا که دانش آموزان حداقل ۶ ساعت از شبانه روز خود را در مدرسه سپری می‌کنند و برخی از فعالیت های آنها در خانه نیز وابسته به فعالیت‌های مدرسه است؛ در چنین مدارسی مدیران حامی و معلمان و مشاوران با مهارت می‌توانند با راهنمایی مناسب و مشاوره های فنی زمینه کسب مهارت های چند گانه را در دانش آموزان فراهم سازند. در حقیقت کادر مجرب مدرسه نقش مهمی در شکل‌دهی نگرش و شخصیت دانش‌آموزان ایفا می‌کنند و هر چه مدیران و معلمان مدرسه، آگاه تر، منعطف تر، منصف تر، پر انرژی تر، صادق تر، خوش اخلاق تر، الهام بخش تر، ماهر تر و مسئولتی پذیر تر باشند، رسیدن به اهداف آموزشی، تربیتی و اجتماعی آسان تر خواهد بود. در این صورت می‌توانیم مدرسه را مدرسه ای استاندارد و موفق بدانیم.

تاثیرات برنامه ریزی را در مدرسه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سنگ بنای تمام فعالیت های مدرسه بر اساس برنامه ریزی است و برنامه ریزی منسجم ثمرات بسیاری را در مدارس به منصه ظهور خواهد رساند. برقراری عدالت اجتماعی، پرورش خلاقیت و تفکر، ساخت هویت‌های سالم، رشد جنبه‌های مختلف زندگی، دستیابی به فرصت‌های شغلی، توسعه فرهنگی و در نهایت تربیت شهروند مسئولیت پذیر از ثمرات مثبت برنامه محور بوردن مدرسه است. در کتاب یونسکو به نام برنامه‌ریزی آموزش و پرورش آمده است: برنامه‌ریزی آموزش و پرورش برداشتی است منطقی وعلمی برای حل مسائل آموزشی مشتمل بر تعیین هدف‌ها و منابع بررسی راه‌های رسیدن به اهداف و بالاخره پیاده کردن برنامه براساس شناسایی وضع کنونی و روند آن. اما در اصل کارکرد مدیریت به دو صورت تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و اجرای تصمیم شامل سازماندهی، هدایت (رهبری)‌و کنترل (نظارت) است. لذا برنامه‌ریزی اهمیت و ارزش ویژه‌ای در مدیریت دارد.

برنامه ها و تلاش های شما به عنوان مدیر مدرسه منتج به چه نتایجی شده است؟

در سال جاری سعی کردیم با برنامه ریزی مناسب، استفاده از ظرفیت های شهرستان و بهره گیری از تجارب دوستان مسیر دستیابی به موفقیت را برای دانش آموزان در پایه های مختلف هموار کنیم و ماحصل آن توفیقات در عرصه های مختلف است:

کسب ۲۲ رتبه در مسابقات قرآن، عترت و نماز ۷ نفر راه یافته به مرحله استانی، ۳ رتبه راه یافته به مرحله کشور، ۱۸ رتبه مسابقات فرهنگی و هنری امیدهای فردا، ۵ رتبه راهیابی به مرحله استانی، ۲ رتبه راهیابی به مرحله کشوری در لیگ پایا، ۶ تیم شرکت کننده و راهیابی ۴ تیم به مرحله نیمه نهایی، راهیابی ۱ تیم به مرحله کشور ( تنها تیم راه یافته از استان گلستان )، قهرمانی در مسابقات والیبال آموزشگاه های دوره متوسطه دوم، شرکت گسترده دانش آموزان در پرسش مهر ریاست جمهوری که ۳ اثر در سطح کشوری شایسته تقدیر شناخته شدند، کسب نتایج مطلوب در امتحانات نهایی، بالاتر از میانگین استان و کشور در رشته های مختلف تحصیلی، کسب رتبه سوم امتحانات نهایی در رشته انسانی در بین مدارس شاهد استان، کسب رتبه دوم امتحانات نهایی در رشته ریاضی در بین مدارس شاهد استان، کسب بهترین قبولی ها به لحاظ کمی و کیفی در دانشگاه های دولتی کشور در کنکور سراسری ۱۴۰۲، کسب رتبه دوم مدارس شاهد استان گلستان و قبولی 53 نفر در کل ( حدود ۳۰ درصد کل قبولی شهرستان ) ۱۰ نفر در مجموعه های علوم پزشکی ( ۴ پزشکی و دندان پزشکی و …، ۳ پرستاری، و …) ۱۵ نفر در دانشگاه فرهنگیان 19 نفر در رشته های مهندسی و سایر رشته ها بخشی از افتخار آفرینی های دانش آموزان آموزشگاه شاهد در سال گذشته بود.

کلام آخر

در پایان باید اذعان داشت موفقیت امری اتفاقی و تصادفی نیست و برای رسیدن به قله های موفقیت باید برنامه ریزی کرد؛ تلاش کرد؛ از تجربیات دیگران استفاده کرد؛ از الگوهای موفق تقلید کرد و از مشاوره با دیگران نهراسید.

حمایت های مدرسه و خانواده در کنار تلاش و کوشش دانش آموزان بال های پرواز به سمت موفقیت هستند و هر چه میزان این حمایت ها بیشتر و تلاش ها منسجم تر باشند، پرواز به سمت و سوی موفقیت سریع تر، آسان تر و هدفمند تر خواهد بود.

گفتگو از وحید حاج سعیدی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: