« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۵۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۳
یاداشت از سردارحسن مفخمي شهرستاني:
مراسم چهارشنبه سوري باعث نشاط و هيجان آحاد مختلف مردم جامعه به خصوص جوانان است که در صورت عدم مديريت، اين هيجان بوجودآمده باعث مي شود زمينه مزاحمت شهروندان فراهم شود ...

پایگاه خبری آوای رودکوف - سردارحسن مفخمي شهرستاني:چهارشنبه سوري، جشني بهاري است که پيش از رسيدن نوروز برگزار مي شود، مردم در اين روز براي دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهايشان مراسمي را برگزار مي کنند که ريشه آن به قرن ها پيش برمي گردد.

چهارشنبه سوري؛ آييني سنتي يا تهديد اجتماعي؟

شايد انتخاب چهارشنبه به دليل وجود چهار فصل سال باشد که در چهارشنبه آخر سال به پايان مي رسد، پس مي توان توجيه كرد كه مردم براي اين كه چهار فصل به پايان خود رسيده است و سال جديدي آغاز مي شود جشن مي گيرند و آتش که نماد روشنايي و نابود کننده تاريکي و سرماست ، نقش اصلي را در اين جشن بازي مي کند.

چهارشنبه سوري يکي از آيين هاي سنتي است که متأسفانه هر ساله هنگام برگزاري اين آيين بجاي شادي شاهد بروز حوادث و خطرات ناگواري براي شهروندان هستيم، اين درحالي است که با رعايت نکات ايمني به موقع مي توان از بروز اين حوادث بطور موثري جلوگيري کرد.

برگزاري مراسم چهارشنبه آخر سال به شکل نادرست موجب شده تا روزهاي پاياني سال به روزهاي نگراني و اضطراب خانواده ها تبديل شود و شاهد حوادث غم بار باشيم و هر ساله با نزديک شدن به روزهاي پاياني سال از گوشه و کنار کشور گزارش هايي مبني بر آسيب هاي جسمي و نقص عضو افراد بر اثراستفاده از مواد محترقه مي شنويم که همه بر اثر يک لحظه غفلت رخ مي دهد.

بيشترين قربانيان چهارشنبه آخر سال کودکان و نوجوانان هستند. بنابراين بر والدين واجب است فرزندان خود را از خطرات مواد منفجره و آتش زا آگاه كرده و آنان را از بازي با چنين موادي برحذر دارند چرا که بهار فصل شکفتن است نه پژمردن، اما بايد توجه داشت که برگزاري چنين سنتي نبايد وسيله اي براي تهديدسلامتي باشد و بايد درنحوه برگزاري آن واستفاده ازمواد محترقه تجديد نظر کرد.

مراسم چهارشنبه سوري باعث نشاط و هيجان آحاد مختلف مردم جامعه به خصوص جوانان بوده که در صورت عدم مديريت، اين هيجان بوجودآمده باعث مي شود زمينه مزاحمت شهروندان فراهم شده و در روزهاي پاياني سال به جاي شادکامي ،شاهد حوادث تلخ براي شهروندان باشيم .

لازم به يادآوري است؛ با توجه به بروز هرگونه اعمال و رفتارهاي ضد اجتماعي در اين روز اين آئين مي تواند عاملي براي تهديد امنيت اجتماعي محسوب شود، پيشگيري از وقوع جرم،انحرافات اجتماعي ورفتارهاي نابهنجار در اين مراسم به منظور بهبودمحيط زندگي جمعي و خانوادگي و سلامت جسمي به عنوان يکي از دغدغه هاي خانواده ها و دستگاه هاي متولي امنيت است.

و اما چگونگي پيشگيري از حوادث چهارشنبه سوري

1- در شادي ها فرزندان دلبندمان را همراهي کنيم تا هميشه نظاره گر خنده هايشان باشيم.

2- فرزندان تان را در تهيه وسايل آتش بازي بي خطر و مفرح همراهي کنيد.

3- قطع عضو، ضـايعه اي جبـران ناپذير است، با احتياط و پرهيز از رفتارهاي پرخطر، زندگي را براي خود و ديگران تلخ نکنيم.

4- از نگهداري مواد محترقه، تهيه و ساخت وسايل آتش بازي دستي توسط فرزندانتان اکيدا خودداري کرده و نظارت بر موضوع را جدي بگيريد.

5- سرود شاد زندگي را در صداي مهيب نارنجک و مواد محترقه به سکوت و غم تبديل نکنيم.

6- از نگهداري مواد محترقه و وسايل آتش بازي (حتي وسايل و مواد استاندارد) درنزديکي وسايل حرارتي و برقي خودداري شود.

7- حتي الامکان براي روشن کردن آتش از محل هاي تعيين شده توسط شهرداري منطقه استفاده کنيد.

8- در هنگام برپايي آتش در داخل يا خارج از ساختمان از دسترسي به کپسول اطفاءحريق و جعبه کمک هاي اوليه اطمينان حاصل کنيد.

9- مـراقب رفتـارهاي خطـرناک و نـاهنجار افـراد بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحدهاي گشت انتظامي و يا پليس 110 اطلاع دهيد.

10-از سـوزاندن وسايل يا مواد غير متعارف مانند کپسول گاز، لاستيک و آمپول واستفاده از مواد آتش زا نظير بنزين، الکل، کاربيت و مانند آن جدا خودداري کنيد.

11- با ايجاد سرو صداي ناهنجار و مهيب شادکامي خودرا به تلخ کامي ديگران تبديل نکنيد.

12-از برپايي آتش در معابر باريک و در نزديکي پست هاي برق يا ايستگاه هاي تقليل فشار گاز و پارکينگ هاي عمومي خودداري کنيد.

13- از برپايي آتش هاي حجيم و غير قابل مهار خودداري شود.

14- حتي االمقدور با ريختن مقداري خاک در زير محل برپايي آتش، از آسيب رساندن به سطح آسفالت معابر خودداري شود.

15-سوختگي بسيار دردناک است، با بي احتياطي خود لحظات شاد را به درد و رنج هميشگي تبديل نکنيد.

16- با رعايت حقوق شهروندي از پرتاب نارنجک و مواد محترقه به ساختمان‌ها که موجب آسيب رساندن و بد منظر کردن آنها و سيماي شهرمان مي‌گردد، خودداري شود.
17-تبليغات مناسب رسانه اي براي اطلاع رساني نکات ايمني و پخش برنامه هاي مهيج از تلويزيون در ساعات مراسم چهار شنبه سوري از تبعات خطرناك بازي با مواد محترقه کم مي‌نمايد.

18-مراقب باشيد افراد خانواده تان خصوصا کودکان و افراد مسن در اين ايام از خانه خارج نشوند.

19-بدليل نور هاي خيره کننده وپرتاب ترکش هاي مواد محترقه بسوي چشم از ديدن مراسم آتش بازي از فاصله نزديک خوداري نمائيم.

20-تا حدامكان در معابري كه ترقه منفجر مي‌كنند حاضر نشويدويا عبور نکنيد.

21-پس از شناسائي عاملين فروش مواد محترقه آنهارا به مراجعه انتظامي معرفي نمائيد.

22-با توجه به اينکه دانش آموزان بيشتر ين فعاليت را دراين قبيل مراسمات دارند لازم است که در مدارس تذکرات ايمني به آنها گوش زد گردد.

23-در اين روزها براي يک بار هم که شده به اورژانس بيمارستانهاي چشم اين شهر سري بزنيد تا اوج فاجعه رعايت نکردن مسائل ايمني آتش، آتش بازي، ترقه، و انفجار و... را از نزديک ببينيد.

24-پس از پايان مراسم در نظافت محله با کارگران شهرداري همکاري نماييد.

و اما توصيه هاي ويژه چهارشنبه آخر سال:

برگزاري مراسم چهارشنبه آخر سال به شکل نادرست موجب شده تا روزهاي پاياني سال به روزهاي نگراني و اضطراب خانواده ها تبديل شود و شاهد حوادث غم بار باشيم.

چون بيشترين قربانيان چهارشنبه آخر سال کودکان و نوجوانان هستند، بنابراين بر والدين واجب است فرزندان خود را از خطرات مواد منفجره و آتش زا آگاه كرده و آنان را از بازي با چنين موادي برحذر دارند چرا که بهار فصل شکفتن است نه پژمردن.

و چند توصيه براي نوجوانان و جوانان عزيز:

آيا مي دانيد انفجار تنها 250 گرم مواد محترقه مي تواند علاوه بر تخريب شديد يک ساختمان، منجر به شکسته شدن شيشه هاي ساختمان هاي مجاور شود؟

آيا مي دانيد همه ساله گزارشات تکان دهنده اي از نابينايي و ناشنوايي کودکان ، سکته هاي قلبي در افراد مسن و سقط جنين در زنان باردار دريافت مي شود که فقط به خاطر چند لحظه شادي و هيجان از سوي برخي افراد....اتفاق مي افتد؟ آيا ميدانيد بي توجهي و اهميت ندادن به تذکرات و اخطارها، عاقبت جبران ناپذيري در بر خواهد داشت؟

آيا ميدانيد هر عملي که باعث اخلال در نظم شود جرم تلقي ميشود و داراي مجازات است؟پس با احساس مسئوليت اجتماعي از اعمال خلاف برخي افراد ناآگاه در چهارشنبه آخر سال جلوگيري نمائيد و مواظب عمل و حرکت خويش باشيد تا به ارزش ها و عفت عمومي جامعه خدشه اي وارد نشود.

پس:
از دست زدن به اشياء مشکوک وناشناخته خودداري کرده و در لحظات شيرين سال نو با حوادث ناشي از موارد محترقه کام خود را تلخ نکنيد

بازي با مواد محترقه و آتش زا ابتدا سلامت خود وسپس سلامتي دوستان و خانواده تان را تهديد مي کند، در آستانه سال نو ، خانواده خود را به سبب اعمال غلط اندوهگين ننمائيد.

از قرار دادن ترقه، وسايل آتش بازي ، ظروف خالي ، حشره کش ها ، کپسول هاي کوچک گاز، قطعات ايرانيت و غيره در آتش به منظور ايجاد صداي انفجار خودداري کنيد.

هدف از برگزاري مراسم سنتي چهارشنبه آخر سال يک تفريح خانوادگي است بنابراين از ايجاد آتش سوزي هاي بزرگ نمايشي و سوزاندن آشغال هاي منزل و آلوده نمودن هواي شهر خودداري کنيد.

و آداب و رسوم و سنت هاي خود را دستخوش پيرايه هاي خرافي نسازيد.

قانون چه مي گويد؟

به استناد قانون مجازات اسلامي هرگونه قاچاق، خريد و فروش و ... مواد منفجره و محترقه بطور غير مجاز جرم محسوب و مرتکب آن به مجازات مندرج در قانون محکوم مي شود.

ماده 618 قانون مجازات اسلامي:

هرکسي با هياهو، جنجال ، حرکات غير متعارف يا با تعرض با افراد، مخل نظم و آرامش عمومي گردد و يا مردم را از فعاليت باز دارد، به حبس از سه ماه تا يک سال و 74 ضربه شلاق محکوم مي شود.

شهروندان گرامي:

با توجه به نزديک شدن چهارشنبه آخر سال و به منظور جلوگيري از حوادثي از قبيل : آتش سوزي، خسارت مالي و جاني تقاضا مي شود تمام مراتب قانوني و شرعي را رعايت و از استفاده مواد محترقه و آتش زا جدا خودداري کرده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، مراتب را سريعا به پليس 110 اطلاع دهيد .

سردارحسن مفخمي شهرستاني، فرمانده انتظامي استان مازندران

-------
خبرنگار : حجت بقایی

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: