« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۶۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۱
دکتر ستار هدایتخواه: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما نمی‌خواهد از ظرفیت مجلس در مذاکرات استفاده کند و به دنبال دور زدن مجلس در موضوع هسته‌ای است

 به گزارش سایت تحلیلی خبری آوای دنا  avayedena.com به نقل از  فارس، ستار هدایت‌خواه نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی با حضور در کنگره‌ای به عنوان «نقش مجلس شورای اسلامی و کنگره آمریکا در تفاهم‌ هسته‌ای» با داریوش قنبری که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس برگزارش شد اظهار داشت: در مذاکرات دیپلماتیک یکی از اهرم‌های دولت‌مردان برای حفظ منافع ملی استفاده از اهرم مجلس است چراکه مجلس نماینده اراده مردم است و بر همین اساس مذاکره‌کنندگان با اتکا به اینکه نمایندگان مردم بر این موضوع تاکید دارند به طرف مقابل امتیاز نمی‌دهند.

وی افزود: آمریکا از این اهرم برای پیشبرد اهدافش در مذاکرات هسته‌ای استفاده کرده است اما نقش مجلس ما بسیار کم بوده است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: چگونه کنگره آمریکا در وضع تحریم‌ها و افزایش آن و در مذاکرات نقش‌آفرین است اما مجلس ما این گونه نیست.

هدایت‌خواه گفت: این موضوع به نوع نگاه طرفین مذاکره‌کننده بستگی دارد. دولتمردان آمریکایی در این مذاکرات به دنبال این هستند که پرستیژ ابرقدرتی آمریکا حفظ شود و در طول مذاکرات به وسیله کنگره به ما برای گرفتن امتیاز فشار می‌آورند اما نگاه تیم مذاکره‌کننده ما جناحی و سیاسی است و از مذاکرات به عنوان ابزاری برای وارد کردن رقیب سیاسی از صحنه استفاده می‌کنند.

وی افزود: این وضعیت باعث شده است برای رسیدن به توافق جریان مقابل را از میدان خارج کند تا بر همین اساس نیز از ظرفیت مجلس استفاده نمی‌کند. این نگاه باعث شده مجلس ما نقش حداقلی ایفا کند به طوری که حتی از جزئیات مذاکرات نیز با خبر نمی‌شوند. در حقیقت تیم مذاکره‌کننده به دنبال منزوی کردن و دور زدن مجلس در موضوع هسته‌ای است.

هدایت‌خواه در ادامه خاطرنشان کرد: مذاکرات امروز هسته‌ای به اتکای دستاوردهای دولت گذشته در این موضوع است.

وی ادامه داد: از اینکه ما می‌گوییم در مذاکرات هسته‌ای انگیزه‌های سیاسی و جناحی وجود دارد بدین خاطر است که آقای ظریف یک بار در مذاکرات سال 82 به طرف مقابل گفت که اگر به ما امتیاز ندهید رقیب ما قدرت را در دست خواهد گرفت. در مذاکرات کنونی نیز ظریف گفت: اگر با ما کنار نیایید آنانی که گرایشات ضد آمریکایی دارند قدرت را به دست می‌‌گیرند. یکی از دلایلی هم که اوباما برای توجیه توافق هسته‌ای می‌آورد این است که اگر با این دولت کنار بیاید جریان میانه‌رو بر روی کار خواهد آمد.

این نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این موضوع که مهم‌ترین قدرت یک کشور پایگاه مردمی آن کشور است گفت: خود اوباما اعتراف کرد که تحریم‌ها مردم ایران را به زانو در نیاورد به همین خاطر است که ما می‌گوییم تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای باید از پشتوانه مردمی که نمود آن مجلس است استفاده بیشتری کند.

وی با بیان اینکه قبل از فتنه 88 آمریکایی‌ها به مقام معظم رهبری نامه نوشتند و برای حل مسئله هسته‌ای اعلام آمادگی کردند گفت: اما فتنه 88 باعث جری‌تر شدن آمریکا شد و به همین خاطر قطعنامه علیه ما به تصویب رسید. این قطعنامه که در سالگرد فتنه 88 تصویب شد بدین خاطر بود که آمریکا می‌خواست توده مردم را در مقابل نظام قرار دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی با انتقاد از تیم مذاکره‌کننده در خصوص عدم بیان جزئیات مذاکرات گفت: آقایان اطلاعات کافی و شفاف پیرامون مذاکرات هسته‌ای را در اختیار نمایندگان مجلس قرار نمی‌ دهند حتی می‌گویند اگر استیضاح هم بشوند جزئیات مذاکرات را با شما (نمایندگان) در میان نمی‌گذارم و دلیل آن را محرمانه بودن آن عنوان می‌کنند. این در حالی است که طرف مقابل که دشمن ماست از تمام جزئیات با خبر است.

وی ادامه داد: اینکه می‌گویند آقایان از ظرفیت مجلس استفاده نمی‌کنند اینجاست که پروتکل الحاقی را داوطلبانه پذیرفته‌اند. این در حالی است که در سال 85 قانونی در مجلس تصویب شد که اجازه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را به دولت نمی‌دهد. در حقیقت پذیرش پروتکل الحاقی و بازرسی‌های بیش از حد متعارف که در بیانیه لوزان آمده استقلال و امنیت ما را به خطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: ما مشاهده می‌کنیم که آمریکایی‌ها گزارش برگ (فکت‌شیت) از مذاکرات ارائه می‌دهند و اطلاعات کامل آن را در اختیار کنگره می‌گذارند اما طرف ایرانی می‌گوید ما گزاره‌برگ نمی‌دهیم چراکه ممکن است در روند مذاکرات خلل ایجاد کند. حال گزارش برگ آمریکا درست باشد که فاجعه است و اگر درست نیست چرا آقایان تکذیب نمی‌کنند. چرا نمی‌خواهند مردم را از محتوای مذاکرات با خبر کنند. آن نگاهی که صرفا مسائل را سیاسی و جناحی می‌بیند این گونه رفتار می‌کند.

هدایت‌خواه تصریح کرد: قرار است در فردو هزار سانتریفیوژ بیخودی بچرخد که دلیل آن را این گونه این عنوان می‌کنند که به غرور ملی ما بر نخورد. آقایان که به دنبال سیاست تنش‌زدایی بودند چگونه با این سیاست قیمت نفت به نصف کاهش یافت.

این نماینده دولت و مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوشبینی مفرد به دشمن اشتباه است در پایان گفت: ما از دوستان می‌خواهیم اینقدر به آمریکا خوشبین نباشند. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند آمریکا اهل خدعه و فریب است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: