« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۶۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰
چند مرحله‌‎ای شدن توافق، عدم لغو فوری تحریم‌ها، داوری قرار دادن آژانس و اعتماد به طرف غربی، از جمله مواردی هستند که برخلاف خواسته‌های ایران در این متن آمده است که قطعا باید واکنش وزارت امور خارجه کشورمان را به دنبال داشته باشد

 سایت تحلیلی خبری آوای دنا  avayedena.com- نکته:دور جدید و احتمالا نهایی مذاکرات هسته‌ای در شهر «وین» اتریش در حال برگزاری است و تمام رسانه‌های خبری جهان به طور ویژه دست به پوشش این مذاکرات زده‌اند. در این میان، یک پایگاه آمریکایی خبری را درباره توافق طرفین بر روی یک چارچوب کاری منتشر کرد که تعجب همه را برانگیخت.

چارچوب توافق طرفین مذاکرات هسته‌ای به روایت پایگاه «هافینگتون پست»، دارای سه مرحله است:

1 - فاز ابتدایی، «پذیرش توافق» است که زمانی که طرفین به توافق برسند، به وقوع خواهد پیوست و احتما در یکی دو روز آینده اعلام خواهد شد.

2- فاز بعدی، «عملیاتی کردن توافق» است که بسته به طی کردن مراحل داخلی در کشورهای درگیر مذاکرات است (مانند کنگره آمریکا و مجلس شورای اسلامی ایران.) این مرحله به طور خاص بعد از تصویب طرح نظارت بر توافق کنگره ایالات متحده، طراحی شده است.

مدت زمان این فاز کاملا به نحوه فعالیت اعضای کنگره آمریکا در زمینه بررسی توافق هسته‌ای بستگی دارد. البته سایر کشورهای درگیر در مذاکرات هم مراحل داخلی خود را طی می‌کنند اما گمان نمی‌رود که طی همه این مراحل طولانی‌تر از فرآیند نظارتی کنگره باشد.

3- اغاز اجرایی شدن تعهدات ایران تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم فاز سوم این توافق است که پس از تایید آژانس، تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل و اتحادیه اروپا شروع به برداشته شدن خواهند شد.

اگرچه مفاد بالا صرفا یک ادعا از سوی یک رسانه آمریکایی است اما به دلیل اهمیت و وسعت تبلیغاتی آن که به طور خاص به نقل از یک منبع مهم ایرانی (که گویا به یکی از مقامات ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان نسبت داده شده است) روایت شده، لازم است تا با واکنش جدی مسئولان کشور و دستگاه دیپلماسی روبرو شود.

علت این اهمیت و فوریت، فاصله زیاد بندهای بالا با خط قرمزهایی است که رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خود درباره مذاکرات اعلام کردند. چند مرحله‌‎ای شدن توافق، عدم لغو فوری تحریم‌ها، داوری قرار دادن آژانس و اعتماد به طرف غربی، از جمله مواردی هستند که برخلاف خواسته‌های ایران در این متن آمده است که قطعا باید واکنش وزارت امور خارجه کشورمان را به دنبال داشته باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: