« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۷۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۱
دختر شما در این دوران دوست دارد بیشتر اوقاتش را در اتاقش صرف کند و تنها باشد. پس به خواسته او احترام بگذارید و هرگز سرزده وارد حریمش نشوید

 پایگاه تحلیلی خبری آوای رودکوف avayerodkof.ir
فتاح بدری در جمع خانوادهای دانش آموزان خوابگاه شبانه روزی الزهرا خطاب به آنها گفت:شما پدران و ماداران حتما مي‏دانيد که دختران نوجوان به دليل ويژگي‏هاي جسمي خاصي که دارند و نقش‏هايي که قرار است در آينده ايفا کنند، از نظر سلامت آسيب‌پذيرتر از پسرها هستند.

این مدرس آموزش خانواده افزود:باغبانان هم این را بخوبی درک می کنند که بعضی از درختان و از جمله گلها در مقابل کمبودات و نارسائیها سریعتر پژمرده و خشک می شوند.

یک چوپان گله هم خوب می داند که بعضی از گوسفندان خود بدلایل مختلف بیشتر آسیب پذیر و زودتر خسته و ناتوان می شوند .

اما در بحث توجه به دختران جوان ، ما با آینده ی یک مادر مواجه هستیم و همه اهمیت ، شان و مقام عظمای مادر را می دانید همانطور که قران می فرماید :بهشت زیر پای مادران است.

بنابر این  از آنجا که همين دخترها قرار است در سال‏هاي بعدي مادر شوند بايد از همين حالا به فکر اين باشيم که پايه ‏هاي سلامت ‌‏شان را به شکل درست و محکمي ‏بنا کنيم و مراقب باشيم در آينده، زنان جوان کشور‌مان با بيماري‏هايي مختلفي مثل پوکي استخوان، کم‏خوني و سوءتغذيه دست و پنجه نرم نکنند. و این را بدانیم که بسیاری از این بیماریهای جسمی و روحی که ممکن است در دوران مادی پیش آید بدلیل کم توجهی و یا عدم آگاهی ماست این بدان معنی است که ناخوداگاه در بیماری فرزندانمان عامل می شویم.

متاسفانه به سلامت رواني دختران معمولا توجه چنداني نمي‏شود؛ در حالي که اگر دختران نوجوان ما از سنين بلوغ در شرايط امنيت رواني رشد نکنند، در آينده احتمال ابتلاي آنها به انواع اختلالات رواني بيشتر مي‏شود.

چيزي که نوجواني را از بقيه مراحل عمر متمايز مي‏کند، بلوغ است. دختران نوجوان در سنين 10 تا 16 سالگي بلوغ جسمي را تجربه مي‏کنند که تمام عملکردهاي جسمي ‏و رواني‏شان را متحول مي‏کند. در اين دوران تغييرات فيزيکي موجب مي‏شوند که دختران از نظر رواني هم آسيب‌پذيرتر شوند چون در آستانه يک تغيير جدي يعني گذار از مرحله کودکي به بزرگسالي قرار مي‏گيرند. ميل به گوشه‎گيري، حساسيت نسبت به انتقاد ديگران، نوسان در خلق و خو، بي‌قراري، بي‌ثباتي، کاهش اعتماد به نفس، نافرماني از والدين، صرف توجه بيش از حد به ظاهر و تمايل بيش از حد به داشتن ارتباط نزديک با گروه دوستان و همکلاسي‏ها از ويژگي‏هاي رفتاري دختران در سنين بلوغ است.

که متاسفانه در چنین شرایطی ما اکثرا برداشتها و تفاسیر غلطی را به خورد خود و فرزندانمان می زنیم .و هزاران تعبیر متفاوت از خود بروز و بیان می نماییم .گاهی آنها را عاشق و یا کم عاطفه به والدین و یا مغرور و خودرای و غیره قلمداد می کنیم در حالی که این تغییرات ناشی از دوران بلوغ است و قطعا با هوشیاری و آگاهی و عملکرد درست ما مقطعی خواهند بود.

آمارها نشان مي‏دهد که 3 درصد از دختران 12 تا 16 ساله، در مقابل 6 درصد از پسران هم سن‌وسال خود‏شان، دچار اختلالات شديد رواني مي‏شوند. افسردگي و اضطراب بيشتر از ساير اختلالات بين دختران نوجوان ديده مي‏شود. براي مثال، در تحقیقاتی که روي دختران 15 ساله اسکاتلندي انجام شده، مشخص شد  که نزديک به 43 درصد آن‌ها داراي مشکلات احساسي و 27 درصد از آنها داراي مشکلات رواني مانند افسردگي حاد و مزمن بوده‌اند.

یعنی قریب به 70 در صد دختران جوان مورد ارزیابی قرار گرفته دارای مشکل هستند.

افسردگي و ساير اختلالات رواني در صورت شناخت مناسب والدين از فرزندان‌شان و مشاهده دقيق اعمال و رفتار آنها به سادگي قابل تشخيص بوده و اگر به موقع به روان پزشک مراجعه شود به راحتي قابل درمان نيز هست.

ایشان در ادامه تبليغات گسترده لاغري در شبکه های اینترنتی و مجله ای غرب را يکي دیگر از عوامل تهديد کننده سلامت رواني و جسماني دختران دانست و افزود مطالعات نشان مي‏دهد در بين دختران دبيرستاني که اين مقالات را مي‏خوانند احتمال تلاش براي کاهش وزن از راه نخوردن غذا و يا حتي مصرف سيگار دو برابر بيشتر از ساير دختران است.

که همین سوء تغذیه و بي اشتهايي رواني موجب عوارض بسيار مخربي مثل پوکي استخوان، مشکلات گوارشي، ريزش مو و توقف قاعدگي مي‏شود.

ایشان در پایان با تاکید بر توجه مناسب و مطلوب به دختران هم از حیث روانی و هم از جهت مادی و معنوی خواهان ارتقاء سطح فکری و فرهنگی اولیاء و ایجاد کلاسهای بیشتر و دعوت اولیاء به مطالعه و تحقیق در این زمینه شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: