« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۷۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳
انتخابات 96
از میان کاندیداهای معرفی شده به جبهه مردمی نیروهای انقلاب، بیست تا سی ن در معرض انتخاب اند که فردا پنجشنبه ممکن است در مرحله اول ده نفر انتخاب شوند. در مرحله دوم پنج تن و نهایتا یکی انتخاب و به عنوان نامزد ریاست جمهوری نیروهای انقلاب به مردم معرفی می شود.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ؛ نزدیک به پنجاه تن برای بررسی صلاحیت نامزد شدن ریاست جمهوری از سوی دعوت شدگان مجمع عالی نیروهای انقلاب، لیست پیشنهادی داده شده است.

از میان کاندیداهای معرفی شده به جبهه مردمی نیروهای انقلاب، بیست تا سی ن در معرض انتخاب اند که فردا پنجشنبه ممکن است در مرحله اول ده نفر انتخاب شوند. در مرحله دوم پنج تن و نهایتا یکی انتخاب و به عنوان نامزد ریاست جمهوری نیروهای انقلاب به مردم معرفی می شود.

فردا پنجشنبه، پنجم اسفند ماه مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، با حضور 2500 تن از بدنه اجتماعی جبهه از سرتاسر کشور گرد هم خواهند آمد و شورای مرکزی جبهه به رأی گذاشته خواهد شد. مقبولیت این جبهه آنچنان شده که‌ افراد مطرح بالای انقلابی و اصولگرا اظهار کرده‌اند که‌ اگر این جبهه به آنها تکلیف کند، نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری خواهند شد. حتی دکتر محسن رضایی با وجود آنکه گفته نظرم تغییر نکرده، گفته است،‌ اگر این جبهه تکلیف کند، روی آن فکر خواهد کرد.

پیشتر حمید حاجی بابایی و رستم قاسمی از سوی جبهه یکتا برای کاندیداتوری ریاست جمهوری به جبهه مردمی نیروهای انقلاب معرفی شده بودند. از دیگر گزینه هایی که احتمالا در لیست کاندیداهای ریاست جمهوری در معرض بررسی جبهه مردمی نیروهای انقلاب قرار خواهند گرفت، می توان به عزت الله ضرغامی، محمدباقر قالیباف، پرویز فتاح، مصطفی میر سلیم، محمدرضا باهنر و دیگران اشاره کرد.

در آستانه نخستین مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برای آشنایی بیشتر با کاندیداهای احتمالی قابل بررسی در جبهه مردمی نیروهای انقلاب به مرور سابقه سیاسی و جایگاه آن‌ها در پازل سیاسی کشور می پردازیم.


سید عزت الله ضرغامی

سید عزت الله ضرغامی: متولد ١٣٣٨ در تهران دارای چهار فرزند  (یک پسر و سه دختر) و دو نوه، حسین و سیدمحمد مهدی است. او در جمعه ششم اسفند ١٣٣٨ در محله‌ای فقیرنشین در جنوب تهران _ میدان گمرک، خیابان جمادی‌الحق _ به دنیا آمد. پدر و مادرش از دزفول به  تهران مهاجرت کرده بودند.  او هشتمین فرزند خانواده‌ای پرجمعیت (١١نفر) بود. پدرش کارمند شرکت نفت و مادرش خانه دار بود.
ضرغامی در پاسخ به گمانه زنی ها مبنی بر کاندیداتوری خود در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری می گوید، هنوز تصمیمی در این باره نگرفته است.

وی در مورد انتخابات 96 و حسن روحانی می گوید: شاید بخشی از مردم در انتخابات ٩٦ با این توجیه دوباره به آقای روحانی رأی دهند و با این تحلیل که وضعیت در آینده بهتر خواهد شد به استمرار دولت فعلی رأی مثبت بدهند؛ اما بعید می‌دانم اکثریت به چنین تحلیلی رأی مثبت بدهند. خب اگر این تحلیل را مردم قبول کنند، صادقانه رأی می دهند اما اگر قبول نکنند رأی نخواهند داد.

وی در گفت وگویی موضع خود درباره دولت یازدهم را چنین بیان می کند: دولتمردان زحمت می‌کشند و خدمت می کنند

حرف من همیشه این بوده که هر مدیری که می آید خدمتی می کند و نفر بعدی باید آن را دنبال کند؛ من اصلاً قبول ندارم اینکه فردی روی کار بیایید و گذشته را کامل نفی کند؛ برخی طوری رفتار می‌کنند که انگار دولت و مسئولیت خود را از دست طاغوت گرفته‌اند که این کار اصلا شایسته نیست. من واقعا چنین اعتقادی ندارم. هر دولتی نقاط قوت و ضعفی دارد. هر مدیری می‌آید تصور می کند ناجی است. به نظرم مجموعه زحماتی که دولت یازدهم در عرصه مختلف از جمله دیپلماسی کشیده است، جای خودش محترم است و من در مقام ارزیابی این اقدامات نیستم اما حرفم این است که خروجی این زحمات باید برای مردم معنا و مفهوم داشته باشد و باید مردم خروجی زحمات دولت را احساس کنند. اگر از مردم سؤال شود آیا با اقدامات دولت در عرصه دیپلماسی وضعیت معیشت و اقتصاد آنها بهتر شده است یا نه، حتما پاسخ منفی خواهند داد. یعنی لازم نیست کسی درباره عملکرد دولت یازدهم تحلیل کند هرکس در خیابان قدم بزند و با مردم صحبت کند مشخص می‌شود که زحمات دولت خروجی خاصی برای مردم نداشته است.

ضرغامی در مورد  سخنان مقام معظم رهبری درباره دو قطبی کردن انتخابات می گوید: رهبری یک نصیحت خیرخوانه نسبت به یک برادر مومن داشتند و ایشان هم تبعیت کردند و مسأله کاندیداتوری آقای احمدی‌نژاد دیگر تمام شده است؛ اما بعد از آنکه آمدن آقای دکتر احمدی‌نژاد به صحنه انتخابات با اعلام تبعیتی که ایشان از رهبر انقلاب داشت، منتفی شده است برخی آقایان دنبال دوقطبی‌های موضوعی هستند و این دوقطبی‌ها را به بهانه‌های مختلف طراحی می کنند. مثلا کنسرت، حجاب، موسیقی، دوچرخه سواری، ورزش، ماهواره، فضای مجازی و...این به نظرم خیانت به مردم است. برخی جریان‌‌های سیاسی می‌خواهند دوقطبی‌های موضوعی را سنگر به سنگر تا انتخابات دنبال کرده و از هر بهانه‌ای برای بهره برداری سیاسی استفاده کنند.

عزت الله ضرغامی ده سال ریاست سازمان صدا و سیما را برعهده داشته است و رشد کمی تعداد کانال‌های تلویزیونی و رادیویی از مهمترین دستاوردهای مدیریت او در صدا و سیما محسوب می شود.


محمدباقر قالیباف

محمدباقر قالیباف، متولد یکم شهریور ۱۳۴۰ در طرقبه، مشهد است. پدر او از کسبه قدیم و از معتمدان زادگاهش بوده است. وی پیش از این در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی سمت فرماندهی داشته است. محمدباقر قالیباف در سال ۱۳۶۲ در ۲۲ سالگی تشکیل خانواده داد.

 برخی سخنرانی‌ها و اظهار نظرهای قالیباف را می‌توان به عنوان انتقاد از دولت مطرح کرد. به عنوان مثال می‌توان به سخنرانی او در آخرین روز اردیبهشت ماه گذشته در همایش هادیان سیاسی اشاره کرد. او در این سخنرانی با بیان این‌که امروز به «وادادگی و انفعال» لقب «عقلانیت» داده شده گفت: مذاکرات باید با «فرهنگ جهادی» صورت بگیرد و نه «فرهنگ لیبرالیستی.» قایباف در ادامه گفت: امروز در کشور دو استراتژی وجود دارد؛ یک استراتژی فرهنگ و مدیریت جهادی و یک استراتژی نیز نگاه لیبرالیستی و وادادگی است. او با این سخنان عملا سیاست خارجی دولت یازدهم در مذاکرات هسته‌ای را نقد کرد.

قالیباف در روز دانشجو در ۱۶ آذر ۹۵ در دانشگاه شهید بهشتی سخنرانی کرد که بیشتر حاوی مواضع انتقادی او به دولت یازدهم بود. وی در بخشی از سخنانش می‌گوید: برخی فکر می‌کردند اداره کشور با شعار و گفتار درمانی و یا سخنرانی‌های آتشین قابل حل است و اگر در جمعی به دیگران تهمت بزنند و ناسزا بگویند و کف و سوت و هیجان بیشتری ایجاد کنند به اداره کشور کمک کردند، اما بعد هم که مسئولیت گرفتند، به جای اینکه صادقانه بگویند به دلایلی نتوانستیم، به دلایل واهی زیر بار تعهد خود نرفتند.

قالیباف که هم اکنون دوره بلندمدت شهرداری تهران از سال ۸۴ تاکنون را سپری می‌کند در رزومه مدیریتی خود عناوین فرماندهی نیروهای هوایی سپاه پاسداران، فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا را داراست.

محمدباقر قالیباف در انتخابات سال ۸۴ و ۹۲ نیز کاندیدای ریاست جمهوری بوده است. او در سال ۸۴ توانست با کسب حدود ۴ میلیون و نهصد هزار رأی ۱۳ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. قالیباف در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز رقیب روحانی بود که توانست با حدود ۶ میلیون رای ۱۵ درصد آرای ماخوذه را از آن خود کند. قالیباف مورد حمایت جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی بوده است.  وی در سخنرانی‌ها و تبلیغات انتخاباتی خود شعار مدیریت جهادی را مطرح می‌کند و مدیریت شهرداری تهران را نمونه‌ای از کار جهادی معرفی می‌کند.

پرویز فتاح

سید پرویز فتاح قره‌باغی متولد ۱۳۴۰، ارومیه است. او که هم اکنون ریاست کمیته امداد امام خمینی را بر عهده دارد، پیش از این وزیر نیروی محمود احمدی نژاد در دولت نهم بود. همچنین در بررسی سوابق مدریتی فتاح به عناوین جانشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه نیز برمی‌خوریم.

سیدپرویز فتاح از جمله مدیرانی بود که از قرارگاه خاتم به دولت راه پیدا کرد و در سابقه اجرایی وی فعالیت در جهاد سازندگی طی سال‌های ۵۸ تا ۵۹، مسؤول کمیته فرهنگی جهاد استان آذربایجان غربی، حضور در عرصه‌های مختلف جنگ تحمیلی در طول دوران جنگ تحمیلی، مسئولیت‌های مدیریتی و فرماندهی (آخرین مسؤولیت: قائم مقام فرماندهی لشکر ویژه پاسداران) مسئول ستاد نظامی نیروهای سازمان ملل در ایران طی سال‌های ۶۸ تا ۷۰، مدیرامورقراردادی پروژه‌های عمرانی درقرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) به مدت دو سال، قائم مقام شرکت مهندسی سپاسد و معاون فنی در یازده سال و مدیر پروژه سدهای کرخه و گتوند طی ۴ سال در سپاسد را می‌توان دید.
در بررسی کارنامه اقتصادی دولت نهم شاید لقب کم حاشیه‌ترین وزیر اقتصادی دولت را بتوان به سید پرویز فتاح اختصاص داد. وزیری که در طول چهار سال خود در دولت نهم، هرچند که به دلیل اخذ تصمیم ناگهانی درباره تولید حداکثری برق در زمستان ۸۵ و به دنبال آن قطعی گسترده برق در تابستان ۸۶ مورد سوال مکررخبرنگاران قرار گرفت که در نهایت نیز زیر باران انتقادات موجود نرفت تا مشکلات صنعت برق کشور به گردن خشکسالی بیفتد.
 
او در دولت دهم به همکاری خود با احمدی نژاد ادامه نداد و دلیل آن را خستگی عنوان کرد.
فتاح پس از استقرار بر مسند مدیریت کمیته امداد خمینی مقر مدیریت آن را از سوهانک در شمال تهران به خیابان آزادی منتقل کرده است. او جز مدیرانی بود که در روزهایی که بحث حقوق‌ها نجومی مطرح بود فیش حقوقی خود را منتشر کرد. او در کنفرانسی خبری فیش حقوقی خود را در اختیار خبرنگاران قرار داد که به موجب آن حقوق ناخالص اردیبهشت رییس کمیته امداد حدود ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و دریافتی نهایی وی ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. برخی مواضع او را نزدیک به مواضع جبهه پایداری می‌دانند.

محمدرضا باهنر

محمدرضا باهنر، متولد 1331 در کرمان، برادر نخست‌وزير شهيد، محمدجواد باهنر است. باهنر در یک خانواده پرجمعیت متولد شد که از نظر اقتصادی وضعیت مناسبی نداشتند. خودش درباره وضعیت خانواده می‏گوید: «با اين حال مرحوم ابوی (محمد جواد باهنر) هميشه به عنوان فرد متدينی كه هميشه راضی بود شناخته می شد و تكيه كلامش زمانی كه از او می پرسيدند حالت چطور است می گفت «غرقيم در نعمت».

محله ايشان معروف به «محله شهر» از محله‌های بسيار قديمي و مخروبه شهر كرمان به شمار می ‏رفت. پدرش، پيشه‌ور ساده‌ای بود. زندگی بسيار محقرانه‌ای داشت، مغازه كوچكي در سرگذر، كه از اين راه امرار معاش مي‌كرد. از سوابق سیاسی باهنر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
نمایندگی 7 دوره مجلس در دوره های دوم و هفتم از کرمان و ادوار سوم، چهارم، پنجم، هشتم و نهم از تهران
عضو هیات رییسه در دوره چهارم و پنجم
نایب رییس مجلس در دوره هفتم، هشتم و نهم
عضویت در کمیسیون‌های عمران، اقتصاد، اجتماعی و کمیسیون تلفیق
نایب رییس و عضویت در کمیسیون بودجه
عضو ارشد فراکسیون اصولگرایان مجلس از دوره چهارم

حمیدرضا حاجی بابایی

حمید رضا حاجی ‌بابایی در سال 1338 درهمدان متولد شد. وی پس از پایان دروس مقدماتی و اخذ مدارک لیسانس و فوق لیسانس، تحصیلات خود را تا دکترای الهیات ارتقا داد. او همچنین بر زبانهای عربی و انگلیسی تسلط دارد.

حاجی بابایی نمایندگی مردم همدان را در ادوار پنجم، ششم، هفتم و هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی بر عهده داشت و طی دوره‌های هفتم وهشتم عضویت در هیأت رئیسه مجلس را تجربه کرد. همچنین در سوابق پارلمانی وی، عضویت در کمیسیون‌های تلفیق، اصل نود، محاسبات و بودجه و امنیت ملی و سیاست خارجی دیده می ‌شود.

محمود احمدی ‌نژاد، رئیس جمهور وقت، در آبان ماه سال 1388 حمید رضا حاجی بابایی را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در دولت دهم به مجلس هشتم معرفی کرد. او توانست با 217 رأی موافق، 33 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از نمایندگان مجلس برای وزارت آموزش و پرورش رأی اعتماد بگیرد.

او هم اکنون از طرف جبهه یکتا به همراه رستم قاسمی به عنوان کاندیداهای این جبهه برای تصدی  پست ریاست جمهوری به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی معرفی شده است.

سید مصطفی میرسلیم  

سید مصطفی میرسلیم در ۱۹ خرداد ۱۳۲۶ در خانواده‌ای مذهبی در تهران متولد شد. تحصیلات متوسطه خود را در سال ۱۳۴۴ در دبیرستان البرز به پایان رساند و در سال ۱۳۴۹ موفق به اخذ فوق لیسانس در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه پواتیه فرانسه شد. به ‌دنبال آن، در سال ۱۳۵۱ از «مدرسه عالی نفت و موتور» پاریس تخصص مهندسی در رشته موتورهای درون‌سوز را کسب کرد.

او عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوم هاشمی رفسنجانی بود. میرسلیم از اعضای حزب جمهوری اسلامی بود که به پیشنهاد بنی صدر برای نخست وزیری به مجلس معرفی شد، اما مجلس اول شورای اسلامی با نخست وزیری او موافقت نکرد. وی همچنین مؤسس و رئیس اولین مرکز تحقیقات موتور ایران و ناظر عالی طراحی و ساخت اولین موتور پایه گازسوز (موتور ملی ایران) است. او ریاست فدراسیون نجات غریق و غواصی و عنوان «حامی فدراسیون نجات غریق جهانی ایران» را بر عهده دارد.

میرسلیم از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ مشاور رئیس‌جمهور در امور تحقیقات و از ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوم اکبر هاشمی رفسنجانی بود. او هم‌اینک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی است میرسلیم اولین نامزد یکی از احزاب اصولگرا در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری است، که از طرف حزب مؤتلفه اسلامی به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی پیشنهاد داده شده است.

میرسلیم در یک اظهار نظر با اشاره به ضرورت کار حزبی در کشور و معرفی افراد واجد صلاحیت از مجراى یک حزب به انتخابات، می‌گوید: متأسفانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گروه های مختلف سیاسی در کشور اعم از مجاهدین خلق، چپی‌ها، پیکار و ... خرابکاری‌های زیادی کردند و باعث شدند مردم نسبت به گروه‌های سیاسی بدبین شوند. ما هم تا آمدیم به مردم بگوییم این گروه‌ها غیرقانونی اند، کشور گرفتار جنگ تحمیلی و شهادت بزرگانی همچون رجایی، باهنر و بهشتی شد.


رستم قاسمی

رستم قاسمی در سال ۱۳۴۳ در روستای سرگاه دهستان دشت لاله در بخش اسیر رستم قاسمی از توابع شهرستان مهر، استان فارس متولد شد. وی دارای مدرک مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف است. قاسمی در سال ۱۳۶۰ به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و در جنگ ایران و عراق شرکت کرد و از جانبازان دفاع مقدس محسوب می‌شود.

پس از جنگ ایران و عراق، به قرارگاه خاتم‌الانبیاء پیوست. وی در سال ۱۳۸۰ پس از محمدعلی جعفری، بعنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا منصوب شد. وی در مرداد ماه ۱۳۹۰ در پی برکناری مسعود میر کاظمی، توسط محمود احمدی‌نژاد برای تصدی پست وزارت نفت پیشنهاد شد و در ۱۲ مرداد، به‌ عنوان آخرین وزیر نفت دولت دهم از مجلس رأی گرفت.

در سال ۲۰۱۳ نام "رستم قاسمی" به عنوان وزیر نفت ایران، در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که هر ساله از سوی نشریه "فارن پالیسی" منتشر می‌شود، قرار داشت.

رستم قاسمی در دولت حسن روحانی، روز ۲۵ آبان ۱۳۹۲ از سوی اسحاق جهانگیری در حکمی به عنوان مشاور معاون اول رئیس جمهور منصوب شد، ولی در بهمن ماه سال گذشته پس از هشدار جهانگیری به منتقدان قراردادهای نفتی توسط او برکنار شد.
وی به دلیل عهده‌دار بودن فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ع) کانون توجه رسانه‌های داخلی و خارجی بوده است.
او هم اکنون از طرف جبهه یکتا به همراه حمیدرضا حاجی بابایی به عنوان کاندیداهای این جبهه برای تصدی پست ریاست جمهوری به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی معرفی شده است.

محسن رضایی

محسن رضایی میرقائد که نام وی هنگام تولد سبزوار رضایی میرقائد بوده از سیاستمداران نسل اول انقلاب است. وی در ۱۰ شهریور ۱۳۳۳ در روستای بنه وار از توابع شهرستان لالی در استان خوزستان به دنیا آمد. در سال ۱۳۵۲ جهت تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه علم و صنعت به تهران آمد و وارد مبارزات چریکی علیه سلطنت پهلوی شد.

وی پس از تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ به عضویت شورای مرکزی سپاه درآمد وبه مدت دو سال فرماندهی اطلاعات سپاه را بر عهده داشت. در آستانه پیروزی انقلاب و ورود امام خمینی (ره) به میهن، جمعیت منصورون به عنوان بزرگترین گروه چریگی طرفدار حضرت امام (ره) و روحانیت (به همراه گروه توحیدی صف و گروه موحدین) وظیفۀ حفاظت از جان حضرت امام (ره) را برعهده گرفت. در سال ۱۳۵۸ که به پیشنهاد استاد شهید مرتضی مطهری، ۷ گروه مسلح مسلمان با یکدیگر ادغام شدند تا بازوی مسلحی برای حفاظت از انقلاب نوپای اسلامی باشند، او از سوی گروه منصورون به عضویت شورای مرکزی «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» در آمد. عضویت او در این سازمان بیش از ۳ ماه به طول نیانجامید و در خرداد ۱۳۵۸ با حمایت حضرت امام (ره) واحد اطلاعات و بررسی‌های سیاسی را در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنیان نهاد و به عضویت شورای فرماندهی سپاه درآمد. در شهریور ۱۳۶۰ از سوی حضرت امام خمینی (ره) به فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (به عنوان پنجمین فرمانده کل سپاه) منصوب شد و در دوران پرافتخار هشت سال دفاع مقدس، فرماندهی سپاه اسلام را برعهده داشت. در دوره تصدی فرماندهی کل سپاه پاسداران، سازمان رزم سپاه را طرح ریزی کرد و به فرمان حضرت امام (ره)، سپاه را به ۳ نیروی زمینی، دریایی و هوایی مجهز نمود و توانست سپاه را در قالب ۵ نیرو سازماندهی کند. در این دوره همچنین اقدام به تأسیس ۲ دانشگاه امام حسین (علیه السلام) و بقیه الله (عجل الله فرجه) نمود و به منظور بهره گیری از ظرفیت یگان‌های مهندسی سپاه برای کمک به دولت در اجرای طرح‌های عظیم سازندگی کشور، خود شخصاً فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء را بر عهده گرفت.

وی که تحصیلات دانشگاهی خود را در سال ۱۳۵۳ ر‌ها کرده بود، پس از برقراری صلح، ضمن تغییر رشته از مهندسی مکانیک به اقتصاد، مقطع کارشناسی را در دانشگاه تهران گذراند. تحقیق جامع او در مقطع کارشناسی در سال ۱۳۷۱ و در قالب یک کتاب به چاپ رسیده است. در مقطع کارشناسی ارشد اقتصاد، مطالعات خود را بر روی سیاست‌های پولی و بانکی متمرکز کرد و موضوع رسالۀ علمی خود را در این باره برگزید. در شهریور ۱۳۷۶ پس از قبول استعفای وی توسط رهبر انقلاب، از سوی ایشان به عنوان «دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام» منصوب گردید؛ و مطالعات اولیه برای تنظیم سند چشم انداز ۲۰ سالۀ ایران را آغاز نمود. وی با تکمیل تحصیلات خود در مقطع دکتری اقتصاد دانشگاه تهران، عهده دار مسئولیت ادارۀ کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

رسالۀ دکترای وی که در سال ۱۳۷۹ نگاشته شده، در قالب یک کتاب منتشر شده است. وی همچنین با پذیرفتن مسئولیت کمیسیون‌های تخصصی سند چشم انداز ۲۰ ساله، سیاست‌های کلی نظام در جذب سرمایه گذاری خارجی و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، کوشیده است تا از تجارب و دیدگاه‌های مدیریتی و اقتصادی خود برای سیاست گذاری بلندمدت کشور در حوزه‌های مختلف استفاده نماید تا ایران اسلامی به جایگاهی مناسب برای زندگی شایستۀ ایرانیان برسد.

محسن رضایی در انتخابات ۸۴ کاندیدای ریاست جمهوری شده بود که به علت جلوگیری از تشتت آرا از دور رقابت‌ها کنار کشید. رضایی در انتخابات سال ۸۸ نیز با نقد عملکرد ۴ ساله محمود احمدی نژاد در دولت نهم با ارائه برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی مدون نامزد انتخابات شده بود. او همچنین در انتخابات سال ۹۲ یکی از رقبای حسن روحانی بود و توانست با کسب حدود ۴ میلیون رای حدود ۱۰. ۵۹ آرا را به خود اختصاص دهد.

او در انتخابات‌های گذشته مورد حمایت جبهه ایستادگی بوده است. محسن رضایی در برنامه‌های انتخاباتی خود در گذشته ایده ایالت‌های اقتصادی را با هدف ریشه کن کردن فقر مطرح کرده بود.

رضایی در برنامه‌های تبلیغاتی خود در انتخابات گذشته درباره اینکه در صورت پیروزی چه چیزی وجه تمایز دولت او با دولت سابق خواهد بود گفت: اولین وجه تمایز دولت من اقتصاد خواهد بود. من اقتصاد دان هستم و برنامه‌های مفصلی برای تحول اقتصاد ایران آماده کرده ام، اقتصاد، ایران را در مسیر تولید و سرمایه گذاری هدایت می‌کند. مسأله بازارها، مسأله بخش خصوصی، مردم در اقتصاد جدی گرفته می‌شود.

مسأله دوم توجه به مردم است. شعار من "سلام بر زندگی" است؛ یعنی ما در این دوره چهار ساله همه توجه خود را به مردم معطوف می‌کنیم. شغل ایجاد می‌کنیم، گرانی‌ها را حل می‌کنیم. کیفیت زندگی مردم را ارتقاء می‌دهیم و استانداردهای زندگی را تقویت می‌کنیم. مسائل سلامت و بهداشت و درمان، اخلاق در سیاست، آرامش در خانواده‌ها را جدی می‌گیریم. در حقیقت، محور برنامه‌های من زندگی مردم است.

 محسن رضایی از سیاستمدارانی بود که به مساله اقوام نیز در برنامه‌های خود جای داده بود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در مورد حضور اقشار و اقوام مختلف در دولت وی اظهار داشت: ان شاء الله در دولت خود به همه اقوام ایرانی نقش می‌دهیم و به همین دلیل، نام دولت من، دولت فراگیر است. البته ما در دوران مقدس سرداران بزرگی از خوزستان داشتیم. شهید بزرگوار علی هاشمی که یکی از قهرمانان بزرگ ملی ایران است، از دشت آزادگان هستند. امیر شمخانی که سال‌ها وزیر دفاع ایران بودند و یکی از فرماندهان برجسته سپاه بودند و بعدا در ارتش هم فرمانده نیروی دریایی شدند. این‌ها از برادران عرب ما بودند و پست‌های بسیار مهمی گرفتند.

وی افزود: ولی در مسائل سیاسی نه تنها قوم عرب، بلکه اکثر اقوام ایرانی نتوانستند نقشی فعال پیدا کنند مخصوصا منطقه زاگرس و جنوب. این دو منطقه هنوز آن فرصت را پیدا نکرده است، اما ان شاء الله در دولت ما، توانایی و پایبندی به نظام، شرط همکاری با دولت است.

علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی متولد ۱۳۴۴ در تهران سیاستمدار اصولگراست. او نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم بوده و ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن را بر عهده داشته است. او موفق به اخذ آرای کافی مردم تهران در انتخابات مجلس دهم نشد.

علیرضا زاکانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۹۲ با حضور در ستاد انتخاباتی وزارت کشور در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کرد؛ که پس از بررسی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

پس از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و تدوین برنامه جامعه اقدام مشترک توسط ایران و کشورهای ۱ + ۵، نتایج به کشور‌ها ارسال شد، که در این بین مجلس شورای اسلامی ایران، کمیسیون ویژه را مسئول بررسی این توافق کرد. علیرضا زاکانی مسئولیت این کمیسیون ویژه را که «کمیسیون ویژه بررسی برجام، پیامد‌ها و نتایج» نام داشت، با رأی نمایندگان مجلس برعهده گرفت.

وی در زمان مدیریت خود در این کمیسون، دعوت از مقامات هسته‌ای، سیاسی و اقتصادی ایران به کمسیون برجام را در دستور کار خود قرار داد و در نامه‌های جداگانه به سران قوا، خواستار دیدار با آن‌ها شد. وی همچنین در نامه‌ای به محمدجواد ظریف، خواستار حضور یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کمیسیون برجام و ارائه توضیحات در خصوص توافق با ایران شد. همچنین وی در برنامه تلویزیونی متن حاشیه، درباره ارائه اطلاعات محرمانه توافق ایران و آژانس گفت که علی‌اکبر صالحی قول داده که این مفاد را در اختیار کمیسیون قرار بدهد. او مورد حمایت جمعیت رهپویان است.

غلامرضا مصباحی مقدم

غلامرضا مصباحی مقدم در سال ۱۳۳۰ در مشهد مقدس و در خانوده‌ای مذهبی متولد شد. وی همزمان با اوج گرفتن انقلاب اسلامی به طور گسترده در راهپیمایی‌های مردمی علیه دودمان پهلوی حضور یافت. در خصوص دیگر مبارزات وی در آن دوران می‌توان به حضور در درگیری‌های طلاب با ساواک و نیروهای گارد شاهنشاهی در ۱۹ دیماه سال ۱۳۵۶ در مدرسه فیضیه قم اشاره کرد. همین فعالیت‌های انقلابی موجب شد تا دو بار به دستگاه اطلاعاتی رژیم پهلوی (ساواک) احضار شود که یکبار آن در شهر قم بوده و بار دوم در گچساران احضار شده است.
 
غلامرضا مصباحی مقدم با شروع جنگ ایران و عراق به جبهه‌های جنگ شتافت و به مدت ۶ ماه در کنار سایر رزمندگان به مقابله با دشمن بعثی پرداخت. با این حال، فعالیت‌های انقلابی، وی را از تحصیل در مدارج بالای علمی باز نداشت. وی در سال ۱۳۶۲ در رشته اقتصاد کارشناسی ارشد گرفته و سه سال بعد به عضویت شورای عالی آموزش و پرورش درآمد که این عضویت تاکنون ادامه دارد. ریاست مرکز تحقیقات اسلامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین ریاست گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در قم را می‌توان از دیگر فعالیت‌های علمی مصباحی مقدم در دهه ۶۰ ذکر کرد.
 
از جمله فعالیت‌های علمی ـ تحقیقاتی مصباحی مقدم دردهه ۷۰ می‌توان به مواردی چون ریاست دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۷، معاونت پژوهشی دانشگاه امام صادق، عضویت در هیئت امنای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی طی دو دوره چهارساله و ریاست بر گروه اقتصاد شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها از سال ۱۳۷۵ اشاره کرد که تا کنون ادامه دارد.
 
علاوه بر این‌ها وی فعالیت‌های تحقیقاتی پژوهشی بسیاری را پیگیری کرده است که برخی از آنها برای اولین بار توسط ایشان کلید خورده است. در این زمینه مواردی چون تألیف ۹ کتاب تحقیقی تخصصی در خصوص اقتصاد اسلامی، ارائه بیش از ۳۰ مقاله آموزشی تحقیقاتی در مجلات معتبر کشور و یا در کنفرانس‌های خارجی، راه‌اندازی دو دوره فقه الاقتصاد در دانشگاه امام صادق و راهنمایی حدود سی رساله دکترا، بیش از پنجاه پایان‌نامه کارشناسی ارشد و تدریس در دانشگاه امام صادق با رتبه استاد تمام ا می‌توان نام برد.
 
از سوابق سیاسی و مدیریتی او می توان به موارد زیر اشاره کرد:
رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس
رئیس سابق کمیسیون برنامه بودجه ومحاسبات مجلس
رئیس سابق دانشکده الهیات دانشگاه تهران
رئیس سابق دانشکده الهیات دانشگاه ا.م.ا.م. صادق
رئیس سابق پژوهشگاه فعلی ا.م.ا.م. صادق استان قم
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با حکم رهبری
عضو جامعه روحانیت مبارز تهران
او هم اکنون سخنگوی جامعه روحانیت مباز است.

سید محمدحسن  ابوترافی فرد

سید محمدحسن  ابوترابی فرد در سال ۱۳۳۲ در قم به دنیا آمد. او اصالتاً قزوینی تبار است. پدرش سید عباس ابوترابی‌فرد نام داشت. سید محمدحسن در سال ۱۳۴۴ به همراه برادرش سید علی‌اکبرجهت کسب تحصیلات حوزوی به نجف سفر کرد. وی در سال ۱۳۴۷ با انتقال دادن اعلامیه‌های خمینی از عراق به عربستان سعودی، فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز کرد. در اواخر دهه ۴۰ با سفر به جنوب لبنان به همکاری با مصطفی چمران پرداخت. از اساتید وی در حوزه علمیه می‌توان به محمدمهدی بجنوردی و مجتبی تهرانی اشاره کرد.
 
ابوترابی‌فرد هم جز کسانی بود که در انتخابات سال 92 آمادگی خود را برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ، اعلام کره بود.
او یکی از اعضای ائتلاف پنجگانه (ائتلاف اکثریت اصولگراها) برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ بود که در جلسه ۱۹ اردیبهشت اعضای ائتلاف پنجگانه در حضور محمدرضا مهدوی کنی، بعنوان نامزد نهایی ائتلاف پنجگانه انتخاب شد و در ۲۱ اردیبهشت برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ نام‌نویسی کرد. وی در ۳۰ اردیبهشت ۹۲ به دنبال درخواست ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس مبنی بر باقی ماندن وی در مجلس، از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف داد.


سید رضا تقوی

حجت الاسلام والمسلمين سيد رضا تقوي دامغاني فرزند مرحوم حجت الاسلام حاج سيد علي تقوی متولد 1325 دامغان است. وي در خانواده ای روحانی، اهل علم و متدین دیده به جهان گشود. پدرش در زمره ی برترین سخنرانان مذهبی دامغان در طی سالیان گذشته بوده است. تقوی داراي تحصيلات عاليه حوزوي و همچنین دارای مدرک کارشناسی الهیات از دانشگاه تهران است و سابقه حضور موثر در فعاليت هاي سياسي قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کارنامه او وجود دارد. ایشان طی دو دوره به عنوان نماینده مردم دامغان و تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافتند و علاوه بر نمایندگی مردم تهران، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بودند.
او  هم اکنون رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه است.



منبع/تابناک
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: