آوای رودکوف گزارش می کند:
انسانى که در رسیدن به اهداف دنیاى مأیوس است از کار و تلاش باز مى ماند و زندگى او دچار رکود و افسردگى مى شود.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، ناامیدی یعنی باور این معنا که در عالم، دیگر کسی نیست که مشکل مرا حل کند و یا کمک کند که گره از کار من باز شود. آنچه این باور را به کفر تبدیل میکند نفی خدا و قدرت او در این باور است؛ نیازی هم نیست که حتما به زبان جاری شود، همین که این شخص در دل، اصل وجود خدا و یا شأنی از شئون خدایی او مانند قدرت و رحمت را منکر شود کافر است.
ناامیدی از رحمت خدا به معنی مأیوس شدن از رحمت خدا و بخشایش او، نقطه مقابل امیدواری به پروردگار در نظر گرفته شده است. ناامیدی از رحمت خدا به عنوان یکی از گناهان کبیره برشمرده میشود.
ناامیدی زشت و ناروا است منظور نا امیدی نسبت به رحمت بیکران هستی بخش و کسی است که شایستگی امیدواری داشته باشد و گرنه نا امیدی از مخلوقات حسن و نیکو است و امیدواری به آنان نه تنها موجب پیشرفت انسان نمی شود.
ناامیدی محض به طور عادی امریست محال
حجتالاسلام حسن مرسلی، امام جمعه صوفیان در گفتوگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: ناامیدی محض به طور عادی امریست محال؛ زیرا انسان به گونهای خلق شده که از درون خدا را میشناسد و به او باور دارد که این نیروی درونی نامش فطرت است.
وی، افزود: اگر کسی این عطیه الهی را به جای آنکه با تعالیم انبیاء الهی پرورش دهد، زیر خروارها گناه و معصیت چنان دفن کرد که هیچ نور صدایی از آن بلند نشود ارتباطش با فطرت آفرین قطع شده و در سختیها و مشکلات چون متوجه آن چاره ساز واقعی نمیشود، تمام درها را به روی خودبسته و تمام قدرتها را ناتوان دیده و به ناامیدی محض میرسد. این است که گفته میشود ناامیدی ریشه در کفر دارد و چون رفتاری کافرانه است از گناهان کبیره شمرده شده است.
وی با استناد به آیه 9 سوره مائده(وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِیمٌ * وَالَّذِینَ کَفَرُوا وَکَذَّبُوا بِآیَاتِنَا أُولَٰئِکَ أَصْحَابُ الْجَحِیمِ) خاطرنشان کرد: در این آیه میخوانیم: خدا به کسانى که ایمان آوردهاند و کارهاى شایسته انجام داده اند، وعده داده است که براى آنان آمرزش و پاداشى بزرگ است* و کسانى که کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند، اهل دوزخاند.
حجتالاسلام مرسلی، ناامیدی را در مقابل عملکرد انسان دانست و ادامه داد: ناامیدی احساسی ناخوشایند و در مقابل امید و نوعی نگاه به آینده است. ناامیدی محصول عملکرد خود ما و برخاسته از انتظارات ماست و وقتی کارها طبق انتظارات ما پیش نمیرود، یعنی تعریف ما از واقعیت یا از حقیقت اشتباه است و واقعیت را آنگونه که باید نمیشناسیم و انتظارات ما غیرواقعی هستند.
امام جمعه صوفیان، یادآور شد: امید یک عمل است. اگر فقط یک جرقه از آن در روحمان وجود داشته باشد، خیلی زود ایمان، صدایمان میکند که پایمان را بیرون گذاشته و کاری برای ناامیدی مان بکنیم.
وی با اشاره به فرموده امام علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: بزرگترين بلا، نااميدی است.
حجتالاسلام مرسلی، ناامیدی را از گناهان کبیره دانست و تاکید کرد: ناامیدی محض به طور عادی امریست محال؛ زیرا انسان به گونهای خلق شده که از درون خدا را میشناسد و به او باور دارد که این نیروی درونی نامش فطرت است. اما اگر کسی این عطیه الهی را به جای آنکه با تعالیم انبیاء الهی پرورش دهد، زیر خروارها گناه و معصیت چنان دفن کرد که هیچ نور صدایی از آن بلند نشود ارتباطش با فطرت آفرین قطع شده و در سختیها و مشکلات چون متوجه آن چاره ساز واقعی نمیگردد، تمام درها را به روی خودبسته و تمام قدرتها را ناتوان دیده و به ناامیدی محض میرسد. این است که گفته میشود ناامیدی ریشه در کفر دارد و چون رفتاری کافرانه است از گناهان کبیره شمرده شده است.
زندگی انسان مأیوس دچار رکود و افسردگى مى شود
حجتالاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش در گفتو گو با آوای رودکوف، اظهار کرد: یأس حالتى روحى است که در هر زمینه اى که پدید آید باید با آن مقابله کرد و به فکر درمان آن بود. انسانى که در رسیدن به اهداف دنیاى مأیوس است از کار و تلاش باز مى ماند و زندگى او دچار رکود و افسردگى مى شود. نتیجه این رکود و افسردگى، رنج هایى است که خود فرد مأیوس تحمل مى کند و سختى هایى که به دیگران تحمیل مى نماید.
وی افزود: هر شخصی که مرتکب گناهی میشود تا وقتی مأیوس نباشد درصدد توبه بر آمده و با استغفار آمرزیده میشود ولی شخص مأیوس آمرزیده شدنی نیست، زیرا امیدی به آمرزش و مغفرت الهی ندارد تا توبه نماید.
وی با استناد به آیه 53سوره زمر(قل یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لاتقنطوا من رحمة الله ان الله یغفر الذنوب جمیعا انه هو الغفور الرحیم) خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: بگو ای بندگان من که بر خویشتن زیاده روی روا داشته اید! از رحمت خدا مأیوس نشوید. همانا خداوند، همه گناهان را با شرایطش می آمرزد، که او خود آمرزنده ی مهربان است.
حجتالاسلام غفاری، شناخت ناامیدی ها را در پیشگیری آنها تاثیرگذار دانست و ادامه داد: برخی از اهداف انسانها سطحی و دنیایی و برخی متعالی و بلند و دارای ارزشهای ماندگارند. به تبع آن، برخی ازناامیدیها، ناامیدی از انسانها، اشیاء و اهداف دنیایی و قول و قرارها و وعدههای عمل نشده هستند و برخی ناامیدی از خدا و رحمت و مغفرت اوست. همه ناامیدیها عللی دارند که شناخت آنها به پیشگیری و درمانشان کمک میکند.
امام جمعه شهر بخشایش، ضمن بازگو نمودن نقطه ضعفهای انسانها یادآور شد: نقطه ضعفهای انسانها، کمظرفیتی در برابر مشکلات و ناراحتیها و در نتیجه قطع برکات الهی و علل یأس هستند.
وی با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع)افزود: ایشان می فرمایند: در شگفتم از کسی که نااميد می شود، درحالی که استغفار را با خود دارد.
حجتالاسلام غفاری، از بیپایان بودن رحمت خداوند گفت و تاکید کرد: انسان همواره باید از گذشته های سوء نگران و نسبت به آینده خود نیز بیمناک باشد در عین حال این خوف و اندوه هرگز نباید به گونهای باشد كه انسان را مایوس و ناامید سازد. که این خود گناهی كبیره و دام شیطان است. خداوند منان رحمتی بیپایان دارد و از همه بندگان گنهكار خود دعوت نموده است كه به او التجا نموده و به سوی رحمت بیكرانش دست نیاز بگشایند و وعده داده است كه اگر توبه نموده و دست از زشتیها بشویند همه گناهان را خواهد بخشید و آنان را مشمول لطف و كرم بی منتهای خود خواهد كرد.
گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
عضویت در خبر نامه