« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
پایگاه خبری آوای رودکوف- مدینه صابری: سال‌ها پیش لارستان یک منطقه بسیار قدیمی و ساده بود و آنچه این خطه را دلپذیر کرده بود آواها و نواهای پرندگان، هوای پاک و وجود بی‌آلایش مردمانش بود که این ویژگی‌ها هم با وجود بناهای تاریخی، بناهای مذهبی و قدمت آداب و رسومش جلوه‌ای خاص و مثال‌زدنی پیدا کرده بود.

با توسعه این منطقه از خطه قدیم به خطه جدید و احداث بناهای جدید و بنای خانه‌های مسکونی به سبک روز و برخورداری مردمانش از آموزش و تحصیل، توانست نوع دیگری از فرهنگ زندگی جمعی را به منصه ظهور نهد که از پیامدهای این تغییر و تحول ژرف در زندگی مردمان این دیار نیز آگاهی فردی و جمعی از نقش اثرگذار فرهنگ مطالبه‌گری برای پیشرفت و توسعه قلمداد شد؛ چنانکه اینگونه روند مطالبه‌گری در طول سالیان با رسوخ علم و ایجاد رسانه‌های جمعی رنگی دیگر یافته است.

مطالبه‌گری آنگونه که در ذات لارستانی‌ها رشد کرده این‌بار نیز در آستانه سفر استاندار فارس به لارستان در هفته وحدت سال 1399 در قالب متنی و به صورت تیتروار مورد توجه و پیگیری مسئولان و مردم و بخش خبری واقع شد.

با توجه به لزوم اهمیت بخشی به مقوله‌های رشد، توسعه و پیشرفت در منطقه لارستان که خود بخشی از جامعه ملی را تشکیل می دهد؛ برق و روشنائی یکی از شاخصه‌های توسعه متوازن هر منطقه است و در بعد جامعه‌شناختی شهری یک زیرساخت از توسعه متوازن در راستای تامین حقوق شهروندی قلمداد می‌شود. به طوریکه با گذشت زمان و حرکت جامعه لارستان در مسیر خودکفائی، برق و لزوم برق‌رسانی به مناطق آن نه تنها یک باب از تسهیل در امر معیشت را رقم زده است بلکه خود به عاملی اثرگذار و مثبت در اجرا طرح‌های توسعه روستائی و بهبود عملکرد شهری تبدیل شده است و گریزی از آن نیست. امروز لارستان بزرگ در بیشتر از 90 درصد از امور حیاتی خود به برق وابسته است و گریزی از آن هم نیست و باید به‌عنوان یک مطالبه تحقق یابد و تثبیت شود.

در همین رابطه تلاش برای حل مشکل اینترنت روستاهای لارستان، خنج، گراش و اوز خصوصا در این ایام با رشد و توسعه مناطق لارستان بزرگ و لزوم تسریع در امر خدمت‌رسانی به آحاد جامعه لارستان بزرگ، اینترنت به‌عنوان یک مقوله جدید به مردم این خطه معرفی شده است و هیچ‌کس در اهمیت آن شکی ندارد.

اهمیت اینترنت برای مناطق شهری و روستائی در لارستان بزرگ از آنجا بروز کرد که مدارس و بانک‌ها و مراکز آموزشی و ادارات و شرکت‌ها و منازل دیگر نیاز به ارتباط سریع با یکدیگر دارند و چه بسا لزوم ارتباط 24 ساعته با مناطق نیز با رسوخ و شیوع مواردی که در دنیای امروز گریزی از آن نیست مسیر را برای تلاش به منظور بهره برداری از علن روز متناسب با نیزا مناطق هموار کرد که از جمله این موارد می‌توان به ایجاد تغییر و تحول در آموزش‌های مدرسه‌ای همچون بکارگیری آموزشهای مجازی و غیرحضوری، ارسال نامه‌ها، تبادل پست‌های اینترنتی در ادارات و شرکت‌ها و .. و شیوع بیماری‌ کرونا، و ... اشاره کرد.

همانطور که می‌دانیم آثار تاریخی با برخورداری از جاذبه‌های گردشگری و توریستی که دارند نقشی اثرگذار در ارزآوری و توسعه پایدار دارند. توجه به جاذبه‌های تاریخی لارستان همچون بازار قیصریه نه تنها یک ظرفیت انکارناشدنی است بلکه اهمیت آن در بعد تاریخی و گردشگری یک بعد از توسعه متوازن منطقه‌ای و نگهداشت آن استراتژي و راهبرد جامع و موفق توسعه و تنوع بين موقعيت‌ها و شرايط مختلف را به منصه ظهور می‌گذارد.

همانطور که می‌دانیم بافت فرسوده، چالش و مشکل زیست محیطی را برای لارستان بعمل می‌آورد و در صورتی‌که اینگونه بافت‌ها بدرستی مدیریت نشود آثار زیان‌باز اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی را متحمل لارستان بزرگ می‌کند و چه بسا همین آثار زیان‌بار روند توسعه و پیشرفت و رشد که سه مقوله مهم در بطن خودکفائی هستند را بگسلد و زمینه‌ساز هرج و مرج و اعتراضات مردمی را فراهم آورد چنانکه در گذشته تا امروز نیز این مسأله از دیدگان تیزبین مردمان این دیار دور نمانده و هر از چند گاهی به‌صورت شفاهی یا مکتوب متجلی شده است.

راه و جاده دو عنصر خیلی مهم و اساسی در امتیازدهی به مناطق محسوب می‌شوند؛ به طوریکه خود شریان حیاتی و ضامن بقای جامعه هستند.

با گذر زمان و در طیفی از پیشرفت جوامع شاهد اهمیت بخشی به جاده‌ها و محورهای مواصلاتی در لارستان بوده‌ایم به‌طوریکه مخاطبان دریافته‌اند لارستان و مناطق تحت نفوذ آن با احداث جاده‌های استاندارد که هر لحظه بتواند خطرات احتمالی را کاهش و کنترل کند می‌توانند تحریم را بعنوان یک مانع جدی دور بزنند چنانکه در اهمیت این مسأله نیز مسئولان راه و شهرسازی لارستان بزرگ بر این سخن که کاهش تلفات جاده‌ای در مسیرهای یاد شده موجب سربلندی ما است بر لزوم توجه به آزدراه‌ها، جاده‌ها و خیابان‌های استاندارد تاکید و تصریح داشته‌اند و از آنجائیکه جاده‌های یاد شده در مسیر ترانزیت و حمل کالا و مسافر است و آمارهای خطرات ناشی از تردد در این مسیرها بیانگر قدرت بالای ارتباطی آن است خود لزوم جذب و تامین اعتباررات مورد نیاز را برای ایجاد سلامت شهروندی تشریح می کند.

محرومیت روستا همانگونه که از نام آن برمی‌آید بیانگر این موضوع است که توسعه روستایی در روستاهای لارستان، توفیق مورد انتظار را نداشته و از آنجائیکه عمده روستاها خودمحور و تولید محور بر پایه تولیدات زراعی، تولیدات باغی، تولیدات دامی و تولیدات صنایع دستی هستند؛ چه بسا تداوم سایه محرومیت بر روستاها ناشی از ضعف برنامه‌ریزی‌های تولیدی و كشاورزی در نواحی روستایی و نبود توازن و تعادل بین توجه به توسعه 2 بخش شهر و روستا باشدو در صورتی‌که چنین امری اثبات شود باید چنین روندی برداشته شود.

اینَک با وجود روحیه مطالبه‌گری در مناطق لارستان بزرگ وقت آن رسیده كه گرایش‌های دوگانه از برنامه‌ریزی‌های توسعه و پیشرفت و رشد برداشته شود که به این طرق امکان تمایز در سطوح مختلف روستائی ایجاد شود چرا که تمایز یک دیدگاه تکاملی پذیرفته شده است که بر لزوم ایجاد و تامین نیازهای کارکردی و ساختاری لارستان به طور عام و در روستاهای آن به طور خاص دلالت دارد چرا که تامین نیازهای اساسی برای روستانشینان ضمن کاهش وابستگی آنها به دیگرمناطق خطرات ناشی از حاشیه‌نشینی و بار منفی حاصل از مهاجرت از روستاها به شهرها را کاهش دارده و به تعال در ساختار جمعیتی و تعادل در اصول آمایش سرزمین می‌کند.

جامعه لارستان چه در شهر و چه در روستا دریافته‌اند که ورزش به بهبود روحیه و افزایش راندمان زندگی فردی و جمعی می‌انجامد و به یقین ورزش نقشی اثرگذار و مثبت برای ایجاد زندگی سالم و بهبود ریتم بدن دارد.

همانطور که می‌دانیم روح سالم در بدن سالم است و این روح و جسم سالم با ورزش بعنوان یک رکن زیرساختی تامین سلامتی توجه دارد و در این مسیر باید به صورت متوازن و پویا و با نهادینه‌سازی ارزش ورزش کردن در روستاهای لارستان بر اهمیت نقش ورزش و ایجاد سرانه‌های مورد نیاز آن به منظور جلب زیرساختی از مجموع زیرساخت‌های توسعه روستایی همت گمارد و این محقق نخواهد شد مگر با تامین اعتبارات لازم و کافی و وجود تخصصان این بخش.

امروز با پیشرفتی که در علم و دانش مردمان روستانشین لارستان بزرگ ایجاد شده است باید از توسعه ورزش در روستا فراتر روفت و ورزش را بخشی مهم بر ماشین و موتور محرکه توسعه روستایی قلمداد کرد و چنانکه ورزش در روستاهای لارستان محقق شود به یقین نقشی موثرتر در مسیر گردشگری و توسعه و یشرفت و دستیابی به اصول رشد پایدار بازی کند.

اهمیت اجرا طرح هادی روستائی در توسعه کالبدی و نقشی که این عملیات بر کیفیت مسکن در منطقه لارستان دارد بر کسی پوشیده نیست و چه بسا بر همین مبنا است که مسئولان این شهرستان بزرگ به اجرای آن اقدام کرده‌اند.

اجرای طرح هادی روستائی از بیش از دو دهه قبل تا اکنون در لارستان بزرگ به اجرا درآمد و در طول مسیر خود تجدید حیات روستا را به لحاظ ابعاد فیزیکی، اقتصادی و اجتماعی به یدک کشید؛ پس از آنجائیکه این طرح کاربردی است می‌تواند ضمن اصلاح کالبد فضایی روستاها، بهبود تسهیلات عمومی و رفاهی، باعث افزایش سطح شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی، زیست‌محیطی، بهبود وضعیت زندگی روستائیان، مشارکت اجتماعی آنان و افزایش سطح توسعه اقتصادی در سکونتگاه های روستایی را بدنبال داشته باشد؛ بر همین مبنا است که لزوم گسترش طرح هادی در روستاهای هدف لارستان خنج گراش و اوز بعنوان یک رویکرد مدیریتی احساس می‌شود که بتواند دروازه‌های پیشرفت را بگشاید و ضمن حفظ هویت روستا و نگهداشت تفاوت‌های روستاهای لارستان خنج گراش و اوز با مناطق شهری این منطقه، پیشرفت و آبادانی را بهمراه آورد.

همراه با گسترش لارستان از قدیم به جدید و توسعه پهنای ارضی آن منطقه و با توجه به لزوم توجه به نقش حمل و نقل ریلی در جابه‌جائی مسافر و بار و با توجه به معبر عبور بودن لارستان در بین شهرستانهای مختلف کشور لزوم توجه به حمل و نقل ریلی و تامین اعتبارات لازم برای ایجاد راه آهن استاندارد تصریح می‌شود؛ چنانکه گذر کشور از مرحله توسعه نیافته و توسعه یافته نیز توجه همه مسئولان کشوری و استانی را به خود جلب کرده و در این راستا هم موضوع راه آهن برای همه مسئولان مهم جلوه می‌نماید؛ این سیستم به لحاظ مزایای نسبی در حمل و نقل درون شهری و برون شهری یک مکانیزم کارآمد برای لارستان بزرگ محسوب می شود که همین مسءله با توجه به تلاش مسئولان استانی و کشوری بر پیشرفت کشور و خلع ید دشمنان می‌تواند شرکت راه آهن را نیز به هدف مطلوب نزدیک کند.

راه و جاده از دیر باز معبر عبور مسافران، گردشگران و ..... بوده و نقشی بس اثرگذار در حمل و جابه جائی بار و مسافر داشته است.

لزوم تحقق سرفصل‌های پیشرفت، توسعه و رشد در جامعه لارستان با توجه به تلاش این منطقه باری ارتقای منطقه‌ای و همچنین وسعت بی‌نظیری که این منطقه دارد خود گویای لزوم تحقق امر مهم ایجاد اداره کل حمل و نقل جاده‌ای است که بتواند به بهترین نحو ممکن مدیریت بر جاده و حمل و نقل جاده‌ای را برای بهبود عملکرد جاده و کاهش و کنترل حوادث جاده‌ای در پی داشته باشد و چه بسا همین نمونه اداره کل است که با کادر اجرائی و کادر مدیریتی خود بتواند ضمن مدیریت بر منابع مالی و منابع انسانی خود و جذب اعتبارات کافی و لازم به تحقق موارد مشمول جاده استاندارد و در خور شأن و منزلت لارستان بیانجامد. همانگونه که بر همه مبرهن و پرواضح است جاده یک زیرساخت برای توسعه و پیشرفت منطقه لارستان است و باید به این مهم به‌طور مشخص و حساب‌شده پرداخته شود و محقق گردد.

لارستان بزرگ و مناطق تحت نفوذ آن در شرایط کنونی و برخلاف توسعه گسترده واحد های آموزشی و دانشگاهی و همچنین افزایش تعداد نمایشگاه های کتاب در هر سال و توزیع و انتشار سنتی کتاب و کتاب خوانی نتوانسته مدعی شود که این روند حداقل در 30 سال گذشته تاکنون در سایه شیوه های جدید و مدرن اطلاع رسانی و کسب آگاهی همچون افزایش میزان استفاده از فضاهای مجازی اینترنتی در استفاده از کتابخانه ها به تحولی اساسی دست یافته باشد.

کتاب و کتابخوانی، هنوز در میان مخاطبان و علاقه مندان به مطالعه و تحقیق جایگاه ویژه خود را پیدا نکرده و جایگاه قابل نمودی در سبد فرهنگی اقشار مختلف به خود اختصاص نمی دهد به طوریکه مطالعه در بین خانوار لارستانی بر طبق نظر برخی مسئولین فقط به گونه ای به مطالعه کوتاه و دوره‌ای محدود می شود.

هر چند لارستان بزرگ در مقیاس ملی بخش کوچکی از جامعه ملی را تشکیل می دهد و بسیاری مواقع در تصمیم گیری ها دیده نمی شود ولی باید اذعان نمود که در هر حال فرهنگ کتاب خوانی و درک معارف بیشتر و فهم افزون تر علوم و آشنایی با پیشرفت ها در جامعه اش، توسعه و گسترش کمی و کیفی سایر بخش ها را به دنبال خواهد داشت و بی تردید نفع آن، متوجه جامعه خواهد بود. بنابراین می‌توان گفت اداره یک جامعه اهل مطالعه و فهیم و با فرهنگ، به طریق اولی آسان تر از جامعه ای است که از علم و دانش فاصله دارد و قطعا به صرفه و صلاح نیز نزدیک تر است.

پس نباید به بهانه های گوناگون و بدون منطق، در مسیر تالیف و نشر کتاب و صنعت چاپ، و ترویج فرهنگ کتاب خوانی در جامعه خلل و مانع ایجاد کرد.

در تمامی زمینه های فرهنگی اینگونه است که وقتی دولت ها و متولیان فرهنگ عمومی، حداقل ها را برای جامعه در این حوزه فراهم کردند؛ دیگر جامعه بویژه قشر حساس و پرانرژی و پرسشگر جوان، که کنجکاو و به دنبال دانستن بیشتر است؛ برای رفع نیاز طبیعی و فطری خود، چشمش و تمایلات فکری اش، به طور مطلق و یک‌سویه، به بیرون از مرزها و بهره مندی صرف از محصولات و تولیدات فرهنگی بیگانه نخواهد بود و در آنجایی هم که در برخی زمینه‌ها نیاز به تبادل فرهنگی پیدا شد که بی تردید اینگونه خواهد بود، اولویت بر حفظ و ارتقاء فرهنگ بومی و تبادل فرهنگی خواهد بود و نه مصرف کننده صرف تولیدات دیگران. طی این مسیر بسیار حساس و ظریف، تنها با انعطاف و تدبیر و مدیریت، و فراهم کردن زمینه لازم برای تالیف، انتشار کتاب و کتاب خوانی، ممکن خواهد شد و چه باس ایجاد کتابخانه‌ها پیشرفت و معتبر با رعایت شاخصه‌های استاندارد بتواند هویت فرهنگی منطقه لارستان و حوزه‌های تحت نفوذش را تامین کند.

بر همین مبنا است که اصل باید بر فراهم کردن بستر لازم و سیاست گذاری و نظارت بر امر کتاب، از طرف متولیان دولتی و غیردولتی امر فرهنگ، و تحقیق و پژوهش و تولید از جانب مردم و بخش خصوصی و غیردولتی در پوتر حمایت‌های مداوم و مستمر و پایدار بخش دولتی و خصوصی و آزاد باشد.

می‌دانیم که سلامت و بهداشت محیط در لارستان بزرگ با توجه به وجود مراکز تربیتی و دانشگاهی و اقشار تحصیل‌کرده فهیم و اصل آن از اهمیت خاصی برخوردار است و چه بسا ایجاد مراکز خدماتی و درمانی همچون بیمارستان که نمونه آن در بند دوازدهم تحت عنوان بیمارستان جویم بیان شده است نقشی موثر را در تثبیت جمعیت و ارتقای راندمان اجتماعی جامعه جویم و لارستان بزرگ بازی خواهد کرد.

از آنجائیکه می‌دانیم جامعه مانند یک ارگانیزم است و هرگونه دگرگونی در یک بخش آن دگرگونی در دیگر بخشها را بدنبال دارد پس وقتی جامعه جویم و در نهایت لارستان بزرگ از تغییرات ناخواسته و نابه‌هنگام دور می‌شوند که بتواند با حفظ سلامت مردمان و تامین بهداشت جامعه خود با ارتقای طول عمر هر شخص سلامت جسم و جان را تامین کنند؛ همین موضوع به یقین خواهد توانست هم لارستان بزرگ و مناطق تحت نفوذش چون جویم را به‌عنوان الگو معرفی کند و هم بتواند در امر مهم گردشگری در بخش سلامت و بهداشت نیز رهنمون شود و چه بسا توسعه و تعمیق سلامت و بهداشت وقتی میسر و محقق می‌شود که به بیمارستان‌های منطقه و تامین آنچه مورد نیازش است به‌عنوان اولین رکن پرداخته شود که به یقین از نتایج پر ثمر آن هم تثبیت جمعیت و ممانعت از مهاجرت و ایجاد رضایتمندی شهروندی است.

ترافیک و آلودگی صوتی و هوائی یک زنگ خطر برای سلامت شهروندی و ایجاد جامعه بدور از خطرات ناشی از تصادفات است به‌طوریکه احداث زیرگذر بعنوان بال حرکت جوامع یک شاه‌کلید اساسی برای ارزیابی فنی-اقتصادی راه‌ها و جاده‌ها به حساب می‌آید. ایجاد زیرگذر در نقاط شریانی با جمعیت بالا که البته از توسعه منطقه‌ای هم همچون لارستان و مناطق تحت نفوذ آن برخوردار باشد می‌تواند جوابگوی رفتارهای ترافیکی شهروندان و روستانشینان باشد و به توجیه‌پذیری برسد و در سه بخش نرم‌افزاری، فنی و اقتصادی به یک طرح و مدل و الگو تبدیل شود.

احداث زیرگذر حتما یک شاخصه بصری و از نیازهای توسعه راه‌های لارستان بزرگ قلمداد خواهد شد و تسهیل تردد را در پی خواهد داشت؛ زیباتر شدن چهره منطقه لارستان و مناطق تحت نفوذ آن نیز از دیگر پیامدهای جالب احداث زیرگذر محسوب می شود که ضمن توسعه گردشگری به جلب نظر مساعد سرمایه‌گذارن سوای از امکان جذب بهتر اعتبارات دولتی خواهد انجامید. به طور یقین همین عوامل است که موجب شده مسئولان لارستان بزرگ ضمن تفکر در ایجاد زیرگذرها در جای جای این منطقه بکر و دوست‌داشتنی از بکارگیری جدیدترین فناوری‌ها برای بهسازی معابر شهری و روستائی و بین منطقه‌ای قافل نشوند که یکی از آن فن‌آوری‌ها زیرگذر است.

گسترش و توسعه مناطق مختلف لارستان بزرگ از زمانی محسوس شد که این منطقه با زلزله روبرو شد و پس از آن توانست با مدیریت بهینه در عملکرد خود مردمانش را از سمت لار قدیم به سمت لار جدید سوق دهد و ساختمان‌های جدید بسازد و رونق شهری را بیش از پیش به ثمر رساند. ولیکن آنچه در این میان کمی از قلم افتاد شبکه فاضلاب شهری لار و شهرستان‌های اطراف آن بود که به تبعات زیست‌محیطی و آلودگی‌ها منجر شد و چهره این منطقه بکر و تازه را مخدوش کرد. چنانچه می‌دانیم فاضلاب در هر شهر و روستا یک شاخصه زیست‌محیطی و یک رکن از توسعه شهری و توسعه روستائی است و چنانچه به آن پرداخته شود و همه ارکان آن رعایت شود نه تنها چهره زشت از جامعه رخت برمی‌بندد بلکه می‌تواند قبلیت سنجی شهرداری و شورا را در مدیریت شهری نشان دهد. و ادارات آبفا را نیز به آرمان‌شهرشان که خواسته به‌حق لارستان است را جامه عمل بپوشاند.

مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: