« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
سیاسی؛
طرح مجلس برای کنترل اینترنت و فضای مجازی امروز در دستور کار قرار نگرفت اما در نوبت بررسی بوده و کنار گذاشته نشده است. تعدادی از نمایندگان خواستار اعمال اصل ۸۵ قانون اساسی شده بودند؛ در این گزارش سعی کرده ایم این اصل را بررسی و به این موضوع که کدام نمایندگان خواستار اعمال این اصل شدند بپردازیم
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از سایت دیده بان ایران؛ طرح مجلس برای کنترل اینترنت و فضای مجازی امروز در دستور کار قرار نگرفت اما در نوبت بررسی بوده و کنار گذاشته نشده است. تعدادی از نمایندگان خواستار اعمال  اصل ۸۵  قانون اساسی شده بودند؛  در این گزارش سعی کرده ایم این اصل را بررسی و به این موضوع که کدام نمایندگان خواستار  اعمال این  اصل  شدند بپردازیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با واگذاری اختیار بررسی طرح «سامان‌دهی فضای مجازی» به کمیسیون‌های تخصصی مجلس مخالفت کرد و گفت: پیشنهادم برای طرح مهم «صیانت از فضای مجازی» تشکیل کمیسیون مشترک اجتماعی، فرهنگی و قضایی است.

اسامی نمایندگان موافق با رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی طبق اصل 85 قانونی اساسی

مهدی سعادتی بیشه سری (بابل)

سید جواد حسینی کیا (کرمانشاه (سنقرکلیایی))

زهره سادات لاجوردی (تهران)

احمد راستینه هفشجانی (شهرکرد، بن و سامان)

فاطمه محمد بیگی (قزوین، آبیک و البرز)

محمود احمدی بیغش (شازند)

محمدعلی نقدعلی (خمینی شهر)

سید محمدرضا میرتاج الدینی (تبریز)

حبیب الله دهمرده (زابل)

نصرالله پژمان فر (مشهد)

علی اصغر باقرزاده (بابلسر)

حسن نوروزی (رباط‌کریم و بهارستان)

محمدرضا احمدی (رشت )

مجید نصیرانی (فردوس، طبس، سرایان و بشرویه)

 به گزارش سایت دیده بان ایران؛ پس از تشکیل مجلس یازدهم که به دلیل در پیش گرفتن رویکردها و سیاست های مورد نظر مقام معظم رهبری از سوی ایشان به «مجلس انقلابی» معروف شد؛ طرح های متعددی در دستور کار قرار گرفت.

یکی از این موارد که رهبری بر روی آن تاکید ویژه داشتند «ساماندهی فضای مجازی» محسوب می شود. بر اساس این طرح پیام رسان هایی که حاضر نباشند با دولت ایران همکاری و قوانین جمهوری اسلامی را بپذیرند دسترسی به آنها مسدود خواهد شد؛ همچنین کنترل اینترنت در اختیار نهاد نظامی قرار خواهد گرفت

طرح ساماندهی اینترنت و پیام رسان ها در زمستان سال گذشته در دستور کار قرار گرفت اما با توجه به در پیش بودن انتخابات از دستور خارج گردید؛ حال با توجه به روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی و وعده های ایشان در خصوص ساماندهی فضای مجازی این طرح دوباره در دستور کار قرار گرفته و نمایندگان بر اساس اصل ۸۵ به آن رای خواهند داد

  نمایندگان درخواست کرده‌اند که مجلس به آنها اجازه دهد تا طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» را در قالب اصل ۸۵ بررسی شود.

قرار است این درخواست نمایندگان در صحن علنی مجلس در فردا بررسی شود.

پس از اینکه در ابتدا این طرح از دستور کار مجلس خارج شد، گمانه‌زنی می‌شد که که این پیشنهاد به کمیسیون‌های داخلی سپرده شود و  حالا با درخواست نمایندگان مجلس این اتفاق رخ می‌دهد.

اصل ۸۵ چیست؟


براساس اصل ۸۵، مجلس در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را به کمیسیون‌های داخلی تفویض کند. در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌کند به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شوند.

به نظر می‌رسد مجلسی‌ها از اعتراض و واکنش کاربران و کارشناسان نسبت به این طرح اطلاع دارند و به دنبال تصویب این طرح از طریق اصل ۸۵ هستند.

در واقع با واگذری این موضوع به کمیسیون فرهنگی مجلس ۵۰ نفر برای موضوعی تصمیم‌گیری کنند که زندگی چندین میلیون نفر از جمعیت کشور به آن وابسته است و هر اتفاقی در این حوزه بخش زیادی از کسب‌وکارها را متاثر می‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: