« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
یادداشت به قلم مدینه صابری:
پایگاه خبری آوای رودکوف- مدینه صابری: جامعه بزرگ لارستان با این همه قشر تحصیلکرده‌ای که در رده‌های مختلف در خود پرورانده است و با توجه به پیشینه‌ای که در سیر به سوی پیشرفت دارد؛ هماره با بهره‌گیری از شاخصه‌های متنوعی که بر اصول الگو برداری نقش بسته است در صدد است با بهره‌گیری از آزمون و خطا که خود در سرعت‌بخشی در دستیابی به اهداف در نظر دارد با لحاظ کردن دو اصل صرفه‌جویی در وقت و زمان، تجربه‌ای ماندگار و صد البته قابل استفاده برای نسل‌های بعد را در فکر و عمل و براساس قوانین و بعضأ فرهنگ عامه به منصه ظهور نهد.

یکی از اقداماتی که در همین راستا و همگام با کل کشور در سطح لارستان به بهترین شکل خود و در کم‌نظیرترین حالت خود به ظهور نشست، مقابله با بحران کرونا ویروس بود که این روند همچنان ادامه دارد.

تعاریف خاصی که در بستر این عمل و عکس‌العمل‌ها اقدام شد؛ گام برداشتن این شهرستان در مسیر مقابله با بحران کرونا بود که حالا علاوه بر بحران در حوزه سلامت و بهداشت و بحران در زیست‌محیط نیز تبدیل شده است؛ این عمل خود مصداق بارز الگوبرداری و الگوگیری از مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه قلمداد شد؛ همان مدیریتی که مطلوب یا نامطلوب جلسات و مصوبات آن به‌طور عمده در فرمانداری ویژه لارستان خروجی‌هائی را بدنبال دارد که مقتضیات آن هر برهه ای از مناقشات منطقه‌ای را در عنوان روش های مخصوص به همان دوره و زمانه ، برای حرکت در مسیر الگوی مورد نظر در پیش می‌گیرد.

برای مثال بحران در حوزه کشاورزی که در دورنمای آن هر ساله گریبانگیر مسئولان و کشاورزان است با تفسیر اهل فن و سنت کهن کشاورزی آن دیار در برگیرنده چارچوبی مورد وفاق برای ایجاد اندک تغییری قابلیت اجرا برای دستیابی به اهداف کشاورزی پایدار و تولیدات بهینه کشاورزی و باغی و زراعی است.

مقابله با بحرانهای کشاورزی-باغی و زراعی در لارستان بزرگ یک مصداق خوب و یک الگوی مجسم و عینی از تلاش مسئولان لارستان برای رد کردن کوچک‌ترین شک و شائبه است که به طور عمده خود را در متن اخبار منتشره از رسانه‌ها بازگو می‌کند. این الگو می‌گوید تجره را باید کنار گذاشت و بکارگیری فن آزمون و خطا نیز دیگر دوره خود را سپری کرده است و دیگر کار آسان شده و در این بستر دیگر آزمون و خطا کارکرد گذشته خود را از دست داده است.

دیگر روش مقابله با بحران‌ها در منطقه لارستان؛ مقابله با سیل حاصل از بارشهای تند و برق‌آسا است که نمونه مشخص و مستدل آن ایجاد برکه‌ها در مسیر سیل است که خود یک منبع آب تمام‌ناشدنی را با ماندگاری بس بالا برای مردمان این دیار فراهم آورده و گویای این مطلب است که می‌توان از سازه‌های ناشناخته آنچنان معبری را ایجاد کرد که زندگانی‌بخش خیل عظیم از مردمان باشد و خود جاذبه‌هائی بسیار دل‌نواز و جذاب را به منصه ظهور نهد.

جای بسی تأکید دارد که در زندگی مردمان دیار لارستان آنچنان فهمی نهفته است که با بهره‌گیری از آن فهم به یک خلاقیت از تولید دست یافته اند و آن چیزی نیست جز بهره‌برداری از نور خورشید که به تولید نیروگاههای تولید نورهای مصنوعی و انرژی‌های پاک انجامیده است.

این نشان می‌دهد کار برای مردمانی که به دنبال اجرای دقیق برنامه‌های مدیریتی هستند آسان شده و با الگو قرار دادن اندیشه‌های کهن اندیشمندان و استفاده از تفکرات مردمان عصر حاضر خود، که با کمک گرفتن از نظر مراجع و متخصصان می توان تغییرات احتمالی و البته منطبق بر الگو را نیز در نظر گرفت.

در تعریف الگو در مسیر مقابله و کنترل بحرانهای مختلف که البته در همه مناطق وجود دارد و الگو سازی رسانه ای خود فن دیگری بود که در سالیان سالی که از عمر لارستان می گذارد بازار داغ خود را چنان گسترانیده است که انگار چنان بلبشو و قشقرقی برپاست که جوان جویای الگو در بازار رسانه ای موجود برای یافتن الگوی خود دچار سرگیجه شده است. این الگوی رسانه‌ای همانا اقدامات جونان و مردمان خلاق این دیار در تولیدات جدید مقابله با کرونا ویروس خود را نشان داد که در دوران ظهور کرونا روند خود را به بهترین شکل ممکن در حال طی کردن است.

تولیدات لارستان در مقابله با کرونا ویروس و کنترل حجمه آن که به گفته عضو شورای شهر اوز لارستان حتی اروپا و آمریکا را نیز مبهوت خود کرده است صد البته به صورت تصویری و شنیداری فضای کشور را در برگرفته است که غفلت از آن نتوان کرد. همین مسأله است که بار دیگر ذائقه و حسی در مذاج مخاطبان ایجاد کرد و بدرستی درک کردند که ادغام خلاقیت با شاخصه‌های استاندارد در خودکفائی یک منطقه چقدر زیباست و چقدر در راستای خلع ید بیگانگان موثر و فراموش ناشدنی است.

از همه اینها که بگذریم در آشفته بازاری که در چند صباح گذشته تا به امروز کرونای کوچک بر دامان فرهنگ لارستان سیطره افکنده در صورتی‌که کنترل و نابود نشود و قدری بر روی هم تلنبار شود، کنجکاوری جوان لارستانی را به نوعی در حیرت و سرگشتگی خلاء فرهنگی و پرسش های بی پاسخ، قرار می دهد و به نوعی تعادل فکری-فرهنگی را زا او خواهد گرفت.

این عدم تعادل که در ابتدا و با مدیریت نادرست مخفی و نامحسوس است در آینده‌ای نزدیک و صد البته نه چندان دور او (جوان ما) را آنچنان در خود خواهد پیچید که دیگر پیدا کردن سر این کلاف سردرگم آچنان امور را درگیر خود خواهد کرد که بزودی مدیریت پنهان و مدیریت آشکار او (جوانان ما) را در ورطه‌ای از بی خیالی فرو خواهد برد و این بی خیالی فرهنگی خود سم مهلکی خواهد شد بر روج و جشم و روان نسل حاضر و چه بسا آثار آن هم حتمأ دامان نسل فردا را خواهد گزید و تار و مار خواهد کرد.

در هر حال در دنیای امروز که سندهای توسعه مناطق که به گمان خودشان امور خدماتی و امور فرهنگی را که دو بال تحرک در جامعه نوین هستند را در هم شکسته است و مقابله با بحران را به طور دائم با عناوین مختلف تشریح می کند باید متوجه باشد که مقابله با بحرانها آنهم چنین بحرانی که همه مردم را از امور ساقط کرده تفاوتی دوچندان با دیگر بحرانها دارد و در اینجاست که امور خدماتی و امور فرهنگی بار دیگر باید جلوه‌گاهی از قدرتنمائی خود در محتوا نشان می دهد می بایست سطحی نگری را بزداید و بداند که قِسمِ مهمی از پیشرفت هر جامعه بر پیشانی خدمات و فرهنگ می ساید و نباید در هیچ شرایطی از نظرها دور افتد.

مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: