« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۲۱۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴
5 فروردین ماه سالروز شهادت شهید شاخص شهرستان لنده و استان کهگیلویه و بویراحمد؛
شهید هدایت اله طیب ۱۵ شهریور سال ۱۳۵۶ برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و پس از چندماه آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، وارد دانشکده کشاورزی سنت پترزبورگ فلوریدا شد و در رشته مهندسی کشاورزی تحصیلات خود را آغاز کرد.
پایگاه خبری آوای رودکوف:دانشجوی شهید هدایت اله طیب، ۱۴ مرداد ۱۳۳۳ در روستای موگر از توابع شهرستان لنده به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلات ابتدایی و راهنمایی، برای مقطع دبیرستان راهی شهر بهبهان شد و در مدرسه 25 شهریور این شهر مشغول تحصیل شد. سال1353دوره دبیرستان را تمام كرد. در همین مقطع دبیرستان شهید طیب در فعالیت های انقلابی حضور می یابد و در خرداد ماه سال 53 توسط ساواک بازداشت می شود و چند شبی را در زندان ساواك گچساران می‌ماند. با گرفتن تعهد آزاد می‌شود و به خاطر همین نمی‌تواند درهمه امتحانات خرداد ماه شركت كند. بعد از آزادی به روستا باز می‌گردد و دیپلمش را در شهریور ماه اخذ می‌كند.

ادامه تحصیل در آمریکا
با پایان دوره دبیرستان، هدایت‌اله سال 1354 به سربازی رفت و بعد از دوره آْموزشی، به خاطر اینكه دیپلمه بود به عنوان درجه‌دار انتخاب ‌شد و در رشته تانك دوره دید. دوران سربازی او در 16 اردیبهشت 1356 تمام ‌شد و مشغول مهیا کردن مقدمات ادامه تحصیل در آمریکا شد. تا زمانی كه شرایط سفر برای او فراهم شود در یك شركت آبرسانی بین آبادان-ماهشهر به عنوان رییس كارگزینی مشغول به كار شد.

در این شرکت نیز فعالیت‌های سیاسی‌اش را ادامه داده و تشكل كوچكی در همان شركت راه می‌اندازد اما پس از مدتی فعالیت این گروه كوچك در آن شركت لو می‌رود و شهید طیب به بهبهان نقل مكان میكند.


شهید هدایت اله طیب ۱۵ شهریور سال ۱۳۵۶ برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و پس از چندماه آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، وارد دانشکده کشاورزی سنت پترزبورگ فلوریدا شد و در رشته مهندسی کشاورزی تحصیلات خود را آغاز کرد. 
 
در آمریکا فعالیت‌های ضد رژیم پهلوی خود را گسترش داد و به فعالیت‌های ضد استکباری تبدیل کرد. با برپایی جلسات سخنرانی، به هدایت جوانان مسلمان ساکن آمریکا اقدام کرد و با همکاری تعدادی از دانشجویان مسلمان به تأسیس انجمن اسلامی دانشجویان اروپا و آمریکا در ایالت فلوریدا اقدام کرد. در روز هشتم تیر سال ۱۳۵۸ طی یک انتخابات به عنوان نماینده دانشجویان سنت پترزبورگ فلوریدا انتخاب شد. 
 
وقتی در تظاهرات تسخیر لانه جاسوسی در ایران پرچم آمریكا به آتش كشیده می‌شود، دانشجویان آمریكایی به تلافی این به آتش كشیدن تصمیم می‌گیرند درصحن دانشگاه پرچم ایران را به‌ آتش بكشند. كشمكش‌هایی صورت می‌گیرد و دانشجویان ایرانی می‌گویند ما چنین اجازه‌ای به شما نمی‌دهیم. نهایتاً این موضوع با برگزاری جلسه مناطره‌ای در صحن دانشگاه ختم می شود و از آمریكایی‌ها 4 نفر و از ایرانی‌ها نیز 4نفر در مناظره شركت كردند. از میان دانشجویان ایرانی شهید طیب به عنوان مسئول انجمن اسلامی شهر سنت پطرزبورگ شركت کرد.

 با آغاز جنگ به وطن بازگشت تا در دفاع از کیان و ایمان خود جانانه تلاش کند و با توجه به اینکه او در دوران سربازی دوره سلاح‌های سنگین را گذرانده بود، پس از ورود به ایران خود را به سپاه تهران معرفی و پس از طی دوره یک ماهه آموزش نظامی در شیراز، مدت شش ماه را در جبهه‌ی آبادان خدمت کرد. شهید طیب که به او لقب «چمران جنوب» دادهاند، آبان ماه سال ۱۳۶۰ برای بار دوم به جبهه‌ اعزام شد و به عنوان معاون گروهان رزمی حضرت مهدی (عج) فعالیت خود را آغاز کرد و همزمان با شروع عملیات فتح المبین، فرماندهی تانک‌های چیفتن را بر عهده گرفت. 

در پنجمین روز از فروردین سال 61 در عملیات فتحالمبین و منطقه رقابیه به فیض شهادت نائل آمد و در روستای زادگاهش موگر تشییع شد. پس از شهادت ایشان، انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا طی نامه ای شهادت ایشان را به خانواده وی تبریک و تسلیت گفته اند.

 
وصیت نامه دانشجو شهید هدایت الله طیب
مراسم تشییع پیکر شهید طیب در روستای موگر لنده به امامت آمیراحمد تقوی در بخش هایی از وصیت نامه دانشجو شهید هدایت الله طیب می خوانیم:

«خدایا نکند ثمره جنگ یاران مان، به چنگ فرنگی مسلکان افتد. نکند خونین کفنان در غربت بمیرند تا خوش باوران غرب زده کام گیرند. نه! هرگز! ... به جوانان توصیه می کنم استقلال فکری داشته باشند و تلاش خیلی زیادی کنند و مسئله مهم استقلال مملکت است در آینده و اینکه ما بی نیاز شویم از این جنایتکاران غرب و آن امکان ندارد مگر با تلاش نسل جوان.»

آثار منتشر شده در باره شهید
زندگینامه سردار شهید طیب، در کتابهایی از جمله «از فلوریدا تا فتحالمبین» نوشته سید علی موسوینژاد سوق، کتاب «بازگشت از فلوریدا» نوشته محمود جوانبخت و کتاب «از چشمها» نوشته سارا صفالو به تحریر درآمده است.

تصاویر شهید





متن: برگرفته از کتاب اَبَرمردان ایل، نقش شهرستان لنده در دفاع مقدس.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
محمودی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
0
0
خداوند روح شان را شاد کند و قرین رحمتش قرار دهند ایشان الگوی جوانان سرزمین ایران است و ما به ایشان می بالیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین