« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۲۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
یاداشت به قلم وحید حاج سعیدی؛
کار تا جایی از خرک در رفته است که موزع روزنامه، صاحب دکه مطبوعاتی، فروشنده روزنامه باطله به صورت کلی ، مدیر کانال و ادمین پیج هم امروزه فعال عرصه رسانه محسوب می شوند و سوگمندانه به برخی نشست های خبری هم دعوت می شوند و از آنها به عنوان خبرنگار تجلیل به عمل می آید!

پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی :مشکلات عدیده در حوزه رسانه کماکان ادامه دارد و به نظر می رسد گام اول در ساماندهی حوزه رسانه ، شناسایی و معرفی خبرنگاران واقعی از خبرنگارها نما ها و دلالان رسانه ای است. امروز اگر نگاهی به لیست اعضای خانه مطبوعات یا صندوق هنرمندان و ... بیاندازیم مشاهده می کنیم اسم افرادی به عنوان خبرنگار و فعال عرصه رسانه در این سامانه ها ثبت شده است و از برخی امتیازات برخوردار هستند که در یک دهه اخیر هیچ مطلب یا نوشته ای از آنها در هیچ نشریه و پایگاه خبری ثبت و ضبط نشده است! کار تا جایی از خرک در رفته است که موزع روزنامه، صاحب دکه مطبوعاتی، فروشنده روزنامه باطله به صورت کلی ، مدیر کانال و ادمین پیج هم امروزه فعال عرصه رسانه محسوب می شوند و سوگمندانه به برخی نشست های خبری هم دعوت می شوند و از آنها به عنوان خبرنگار تجلیل به عمل می آید!


برپایۀ اعلامیه سازمان یونسکو، خبرنگاران باید کوشش کنند تا اخباری که در اختیار عموم می‌گذارند درست، دقیق و معتبر باشد و در درستی اخباری که به دست می‌آورند، پژوهش و اندیشه کنند. خبرنگاران نباید حقیقتی را عمداً تحریف یا خراب کنند و نیز هیچ گونه مطلبی را نباید از دید مردم پنهان نگهدارند.


اما این خبرنگار نما ها نقداً به دنبال جذب آگهی یا انتشار کلیپ هایی هستند که به تعداد مخاطبان یا بازدید هایشان بیفزاید! حال می خواهد ضربه پیمانکار با بیل به کمر کارگر باشد یا حمله یک خروس به سگ گله!


این شلختگی در معرفی افراد به عنوان فعال رسانه باعث شده تا امکان حمایت اقتصادی و معیشتی از اهالی واقعی رسانه میسر نباشد و توزیع غیر عادلانه و قطره چکانی منابع مالی این حوزه، باعث به وجود آمدن شرایط موجود و کمرنگ شدن شغل خبرنگاری به عنوان یک شغل رسمی و مستقل شده است.


اقدام عملی وزارت فرهنگ و ارشاد نسبت به ساماندهی اوضاع رسانه ها با اولویت شناسنامه دار خبرنگاران رسمی شاید بتواند گامی نوین و مهم در ساماندهی رسانه ها تلقی شود. تدوین یک سند جامع در این خصوص و رتبه بندی خبرنگاران نه بر اساس لیست بیمه بلکه بر اساس شایستگی افراد، تداوم در تهیه مطالب رسانه ای و تولید محتوی متناسب با واقیعت، سطح دانش و آگاهی افراد و حتی برگزاری آزمون و ... می تواند سره از ناسره جدا کند و حتی امکان پرداخت حقوق مستمر ماهانه بر اساس رتبه و درجه کسب شده میسر باشد.

امید است وزیر جدید دولت در این وزارتخانه کلیدی نگاه رسمی و جدی تری نسبت به رسانه ها داشته باشد و این تفکر مسموم برخی دوستان مشغول به کار در وزارتخانه قبلی را که هر کس یک گوشی در دست دارد خبرنگار است و ما 80 میلیون خبرنگار داریم، از ریشه بخشکاند!


ساماندهی توزیع کاغذ و زینک یارانه ای، احیای مجدد نمایشگاه مطبوعات و جشنواره سراسری مطبوعات از دیگر خواسته های اهالی رسانه است که متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم با اهداف نامشخص نسبت به حذف این دو رویداد مهم فرهنگی اقدام شد و تا کنون نیز اراده ای برای احیای این دور رویداد مهم فرهنگی دیده نمی شود.


در پایان امید است وزیر جدید دولت در این وزارتخانه کلیدی نگاه رسمی و جدی تری نسبت به رسانه ها داشته باشد و این تفکر مسموم برخی دوستان مشغول به کار در وزارتخانه قبلی را که هر کس یک گوشی در دست دارد خبرنگار است و ما 80 میلیون خبرنگار داریم، از ریشه بخشکاند!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین