پایگاه خبری آوای رودکوف-فریده انصاری :فریدالله ادیب آیین هنرمند تجسمی (زاده 16 آبان 1344 در شهر باستانی هرات) اهل افغانستان منتقد، مهندس، مخترع، نوآورخلاق، کارآفرین، پژوهشگر، مجموعه دار آثار فرهنگی، تاریخی افغانستان، مالک و بنیان گذار موزه راه لاجورد ، و از نقاشان پیشگام و برجسته نوگرا جنبش پست مدرن، نئواکسپرسیونیسم انتزاعی در هنر پسا مفهومی معاصر افغانستان و از متخصصين نقاش سده است. که بیش از سی و هفت سال از زندگیش در هنر نقاشی بر کارهای دیگرش نیز سایه افکنده است.
سبک نقاشی فریدالله ادیب آیین بسیار متمایز است و به طور مداوم در طول زندگی طولانی و پربار او در حال تکامل است. این طبقه بندی آسان را به چالش می کشد، زیرا او تکنیک ها و رویکردهای مختلفی را تجربه کرده است، از فوتورئالیسم گرفته تا انتزاع و هر چیزی در این بین.
در اینجا برخی از جنبه های کلیدی سبک نقاشی ادیب آیین آورده شده است:
فوتورئالیسم و رئالیسم تار: در کارهای اولیه خود، ادیب آیین به سبک فوتورئالیستی نقاشی می کرد و اغلب از عکس ها به عنوان مرجع استفاده می کرد. با این حال، او عمداً تاری را به نقاشی های خود وارد کرد و لبه ها را نرم کرد و احساس ابهام ایجاد کرد. این تاری حس حرکت و ادراک نوسانی را ایجاد می کند، ایده واقعیت عینی را به چالش می کشد و قابلیت اطمینان تصاویر را زیر سوال می برد.
لایهبندی و بافت: نقاشیهای ادیب آیین اغلب شامل تکنیک لایهای هستند. او رنگ را به گونه ای اعمال و دستکاری می کند که یک سطح بافتی با قلم مو، چکه ها و علائم خراش قابل مشاهده ایجاد می کند. این لایه ها به آثار او عمق و پیچیدگی می بخشد و آنها را هم از نظر بصری و هم از نظر مفهومی غنی می کند.
پالت رنگی: پالت رنگی ادیب آیین معمولاً آرام و خاموش است و به فضای معمایی و احساسی نقاشی های او کمک می کند. او اغلب از رنگهای خاکستری، خاکستری و رنگهای کمرنگ استفاده میکند، اگرچه گاهی اوقات رنگهای پر جنب و جوش را در برخی از آثار انتزاعی خود به کار میبرد.
سریالها و شبکهها: ادیب آیین اغلب در سریالها کار میکند و تغییراتی از یک موضوع یا مضمون تولید میکند. او ظرافتها و ظرافتهای هر ترکیب را بررسی میکند و مفهوم یک تصویر منفرد و ثابت را به چالش میکشد. علاوه بر این، او از فرمت شبکه استفاده کرده است و چندین تصویر را در یک ترکیب یکپارچه ارائه می دهد. این رویکرد بر علاقه او به تکرار و رابطه بین تصاویر فردی در یک کل جمعی تأکید می کند.
نقاشی های انتزاعی و تکنیک در دهه 1380، ادیب آیین شروع به آزمایش نقاشی های انتزاعی با استفاده از یک تکنیک منحصر به فرد کرد. او رنگ ضخیم و مرطوب را روی بوم می انداخت و سپس از یک کارک بزرگ یا ابزارهای دیگر برای تراشیدن و کشیدن رنگ روی سطح استفاده می کرد. این فرآیند ترکیبات انتزاعی پویا و بافتی ایجاد کرد و تمایز بین بازنمایی و انتزاع را محو کرد.
مضامین سیاسی و تاریخی: آثار ادیب آیین شامل آثاری است که با موضوعات سیاسی و تاریخی، به ویژه مربوط به تاریخ افغانستان و میراث جنگ های داخلی افغانستان مرتبط است. نقاشیهای او بر اساس رهبران مافیا مواد مخدر، در افغانستان و دیگر رویدادهای مهم، پرسشهایی را در مورد حافظه، آسیبها و بازنمایی حقایق تاریخی ایجاد میکند.
نقاشیهای شیشه و آینه: ادیب آیین در کار بعدی خود مجموعهای از نقاشیها را ساخت که ظاهر شیشه و آینه را شبیهسازی میکنند. این آثار با نور، بازتاب و اعوجاج بازی می کنند و مفهوم ادراک و ماهیت بازنمایی را بیشتر مورد بررسی قرار می دهند.
به طور کلی، سبک نقاشی فریدالله ادیب آیین با کاوش مداوم در امکانات و محدودیت های رسانه مشخص می شود. توانایی او در حرکت بین تکنیک ها، مضامین و سبک های مختلف کنجکاوی فکری و تمایل او برای به چالش کشیدن قراردادها را نشان می دهد. این اختراع مجدد مداوم شهرت او را به عنوان یکی از تأثیرگذارترین و شاخص ترین هنرمندان دنیای هنر معاصر تثبیت کرده است.