« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۵
یاداشت از فرخنده قدم‌زاده؛
امروزه فضای مجازی ضمن افزایش اعتماد به نفس و حس استقلال زنان باعث ایجاد یک تغییر در باورها و اندیشه های سنتی و سیاسی بانوان شده است و در دگرگونی ارزش‌های فردی و اجتماعی نقش مؤثر داشته است.

فضای مجازی باعث تجدید نظر در باورها و اندیشه های سنتی و سیاسی بانوان شده استپایگاه خبری آوای رودکوف ؛ فرخنده قدم‌زاده :امروزه فضای مجازی به عنوان یک ابر رسانه به دلیل جذابیت، تنوع، آزادی اطلاعات و تعاملی بودن، یکی از ابزار های قدرتمند و تاثیر گذار در تحولات سیاسی و بخصوص انتخابات پیش رو است.

در وزن گیری های سیاسی، زنان به عنوان بخش عظیمی از سرمایه نیروی انسانی کشور نقشی بی بدیل در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی های سیاسی جامعه دارند. امروزه بسیاری از زنان به دلایل مختلف در جامعه روابط اجتماعی کمتری دارند. این طیف با استفاده از فضای مجازی می توانند ارتباط بیشتری با جامعه برقرار نمایند چرا که فضای مجازی فرصت های برابری را به نفع زنان جهت مشارکت فعالانه افزایش داده که ضمن تاثیر غیرقابل انکار بر افکار زنان و تشویق آنان به مشارکت سیاسی در انتخابات شود تا این فرآیند سیاسی براساس خواسته های واقعی زنان پیش رود و زمینه مشارکت فعال و مؤثر آنان را ممکن سازد.

با رسوخ فضای مجازی در تمام ابعاد زندگی، زنان با دسترسی به اطلاعات سیاسی فضای مجازی می توانند گزینش‌های فعالانه‌ای در حوزه انتخابات داشته باشند و با تشکیل گروهای سیاسی مجازی ضمن افزایش و تقویت تعاملات، آگاهی های سیاسی و انتخاباتی بانوان و درگیر کردن آنان در مناسبات سیاسی به ویژه انتخابات، عرصه را برای گفتگو و نشان دادن گرایشات سیاسی، مشارکت داوطلبانه، آگاهانه و همه جانبه در انتخابات را فراهم کنند.

این امر توانسته بر فرآیندهای تصمیم‌گیری در انتخابات و گزینش نامزدهای انتخاباتی تأثیر بگذارد و این تاثیر گذاری مشهود جهت ایجاد یک فضای رقابتی، با اطلاع رسانی صحیح و آگاهانه در معرفی عملکردهای نامزدهای انتخاباتی همسو با خود باعث ایجاد یک فرصت سالم و مشارکت جنبش های سازمان یافته در آستانه انتخابات پیش‌رو می‌شود. امروزه فضای مجازی ضمن افزایش اعتماد به نفس و حس استقلال زنان باعث ایجاد یک تغییر در باورها و اندیشه های سنتی و سیاسی بانوان شده است و در دگرگونی ارزش‌های فردی و اجتماعی نقش مؤثر داشته است که این دگرگونی عامل مؤثری در نواندیشی و تجدیدنظر جدی در اندیشه های سنتی مسائل زنان شده و در نتیجه توانسته به تحول رفتار سیاسی بیانجامد.

امروزه با ارتقاء تحصیلات زنان و مشارکت آنها در امور اقتصادی، زنان از محدوده خانه نشینی و نقش های سنتی زندگی خود در جامعه تا حدودی فاصله گرفته‌اند و خواستار افزایش مشارکت سیاسی خود به ویژه در انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند به نحوی که هر چه ابعاد حضور و مشارکت زنان در انتخابات گسترده تر باشد رصد بالندگی سیاسی و ارتقاء منزلت زنان در جامعه چشمگیرتر می‌شود.

با نزدیک تر شدن به فضای انتخاباتی اسفند 1402 فضای مجازی با اختصاص فضاهای مختلف در مباحث سیاسی، فراهم کردن بسترهای مناسب برای عضویت بانوان در جامعه اطلاعاتی، امکان حضور همه جانبه بانوان بدون محدودیت زمانی و مکانی، ایجاد فرصت‌های مناسب، ارتقاء سطح آگاهی و دانش سیاسی و مرتبط ساختن زنان با یکدیگر زمینه مشارکت فعالانه در تبلیغات انتخابات را فراهم کرده است.

زنان به دلیل فشارهای اجتماعی و مشکلاتی که در بطن جامعه تجربه کرده و با آن دست به گریبان هستند با پناه بردن به فضای مجازی فرصتی مناسب در اختیارشان قرار می گیرد تا از حاشیه‌ نشینی، انزوا، سردرگمی و منفعل بودن به سمت فعالیت های سیاسی سوق داده شوند و بتوانند با بیان عقاید به تعامل و بحث های سیاسی و انتخاباتی و تبادل اطلاعات بپردازند که این امر موجب ارتقاء حس خود باوری سیاسی، تقویت روحیه مطالبه گری و فراخواندن سایر بانوان به مشارکت فعالانه در سرنوشت سیاسی اجتماعی خود می‌شود و این فرآیند می‌تواند بستر حضور و مشارکت آگاهانه و خردمندانه بانوان را در انتخابات پیش رو فراهم نماید تا آنان بتوانند نقش و جایگاه واقعی خود را در جامعه تثبیت نمایند.

 

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت‌های ارسالی مخاطبین این پایگاه خبری است، و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. شما هم می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: