« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۴۳۱۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷
مسئول مرکز ریوی مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز گفت:آزمایشگاه مرجع سل منطقه جنوب کشور در شیراز بااقدام های گسترده به پنج استان همجوار خدمات می دهد .
به گزارش آوای رودکوف به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، دکتر 'فاطمه خاوندگاران'، افزود: این استانها شامل بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، یزد و کرمان می باشد.
وی تصریح کرد: بیش از 80درصد موارد سل دنیا مربوط به 22 کشور جهان است، که دو کشور پاکستان و افغانستان بخش عمده ای از ابتلا به سل را در خود جای داده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، همسایگی با عراق و جمهوری های شمالی، با شیوع بالای سل مقاوم به چند دارو، ضرورت توجه بیش از پیش به این بیماری در ایران را نشان می دهد.
وی یاد آور شد: برای مهار سل در کشور باید مداخله ها و برنامه های ویژه ای برای کاهش تاخیر در تشخیص سل متمرکز شود و با تقویت کیفی و کمی شبکه های آزمایشگاه های تشخیص سل کشور، این امر انجام شود.
به گفته وی، مرکز بهداشت شهدای انقلاب، دومین مجموعه استاندارد و جدید آزمایشگاه های تشخیص سل در سطح کشور را دارد که در این مجموعه، آزمایشگاه میکروسکوبی مستقیم، آزمایشگاه کشت و آنتی بیوگرام و آزمایشگاه مطالعات مولکولار انجام می شود .
مسئول مرکز ریوی مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز اظهارداشت: با وجود این مرکز، روند افزایش سرعت در پاسخگویی و آماده سازی نتایج آزمایش بیماران مشکوک به سل و مقاوم به دارو، سرعت یافته است.
خاوندگاران با تاکید بر اینکه، سل یک بیماری عفونی مسری است و از راه تنفس انتقال می یابد، افزود: تمام افراد مشکوک و افرادی که بیشتر از دو هفته سرفه دارند، باید برای تشخیص و درمان بیماری به تنها مکان تشخیص آزمایش سل ریوی، در مرکز بهداشت شهدای انقلاب، مراجعه کنند.
وی ، با اشاره به اینکه تمام اقدامات تشخیصی و درمانی در این مجموعه رایگان است، ادامه داد: این مرکز با بهره مندی از 15 نیروی متخصص در واحدهای پذیرش، پزشک، رادیولوژی، آزمایشگاه، داروخانه، بایگانی و کارشناسان بیماری ها روزانه به طور میانگین به 40 مراجعه کننده، خدمات دهی می کند.
این مرکز به عنوان کانون منطقه ای جنوب کشور است و در این مجموعه، به دانشجویان پزشکی، بهداشت و کارشناسان مراکز سل شهرستان شیراز و استان های همجوار، آموزش داده می شود./ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: