« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۶۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
آیت الله هاشمی رفسنجانی
اهم خروجی رسانه‌های برون مرزی در موضوع درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی که محصول رصد گروه مانیتورینگ جام طی 24 ساعت اخیر می‌باشد، در قالب اخبار کوتاه از منظرتان می‌گذرد.
 به گزارش آوای رودکوف به نقل از جام نیوز ؛ اهم خروجی رسانه‌های برون مرزی در موضوع درگذشت "آیت الله هاشمی رفسنجانی" که محصول رصد گروه مانیتورینگ جام طی 24 ساعت اخیر می‌باشد، در قالب اخبار کوتاه از منظرتان می‌گذرد.

تایم: ایران موثرترین بازیگر قدرت خود را از دست داد. بعد از او همه چیز ممکن است تغییر کند.

  رویترز: بیشتر کشورهای عربی خلیج فارس درگذشت هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند اما عربستان ساکت است

 ایران وایر/ حقیقت نژاد:
در فقدان اکبر هاشمی رفسنجانی ممکن است رهبر جمهوری اسلامی سیاست تازه ای برای مدیریت و سازماندهی نقش سیاسی این نهاد اتخاذ کند. از این منظر، انتخاب رییس و اعضای تازه مجمع تشخیص می تواند اهمیت ویژه ای پیدا کند

در میان چهره های فعلی عضو مجمع، وزن محمود هاشمی شاهرودی برای تصدی چنین سمتی بیشتر است.

 رادیوزمانه/ اکبر گنجی: حسن روحانی قصد دارد که راه هاشمی رفسنجانی را تداوم بخشد، اما فاقد سوابق و پیشینه اوست.

 بی بی سی/ جمشید برزگر: مهمترین مرگ پس از درگذشت آیت الله خمینی، درگذشت آقای رفسنجانی بود، مدافع اصلی حسن روحانی، اصلاح طلبان و میانه رو ها بود؛ هاشمی پل ارتباطی گروه های خارج از قدرت، با هسته اصلی قدرت و بخصوص آیت الله خامنه ای بود.

 توییت حقیقت نژاد، کارشناس بی بی سی:
«درسته خیلی ها با مرگ هاشمی یتیم شدن ولی حسن روحانی پدر شد، پدر نسل و طیف هاشمی. یتیمی واقعی زمانی رخ میده که حسن نتونه خوب پدری کنه»

 بی بی سی/ رضا حقیقت نژاد: روحانی از هاشمی بخاطر شخصیت قدرتمند سیاسی و رسانه ای اش برای موازنه قوا استفاده می نمود؛ تا بتواند تحرکات اصولگرایان و تندرو ها را کاهش دهد، اما اکنون روحانی تنها شده و خاتمی نیز به دلیل محدودیت هایی که دارد نمی تواند به روحانی کمک کند و باید دید آیا روحانی می تواند شاگرد و جانشین خوبی برای هاشمی باشد؟

 من و تو/امید معماریان: 
یکی از ویژگی های مهم هاشمی رفسنجانی کادرسازی و تیم سازی او بود و افراد زیادی در بدنه جمهوری اسلامی و حتی در قوه قضائیه به او نزدیک بودند.
فقدان او خلاء بسیار مهمی را برای روحانی در انتخابات آینده بوجود می آورد و برای اصلاح طلبان و میانه روها خبر بسیار بدی است

 بی بی سی/ نامور حقیقی: شاید تنها کسی که می تواند فقدان هاشمی را برای بسیاری از جناح ها و جریان ها پر کند ناطق نوری است

 دیلی بیست: با درگذشت آقای هاشمی، فرصتی مناسب برای روحانی بوجود آمده است. اکنون رئیس جمهور ایران می تواند از زیر سایه رفسنجانی خارج شده و به خوبی جای وی را پر کند.

اکنون زمان آزمایش بزرگ روحانی در مقابل اصولگرایان در انتخابات آینده فرارسیده است.

 دیلی بیست: روحانی در حقیقت هیچ پیروزی بزرگی را در کارنامه دوره اول خود نداشته است و او کاملا زیر سایه هاشمی رفسنجانی بوده است؛ این چالش اصلی است که روحانی با آن روبرو شده است.

 دیلی بیست: درگذشت آقای هاشمی در حقیقت مرگ رویاهای بسیاری از اصلاح طلبان است. با فقدان هاشمی، رویای اصلاح طلبان برای تغییر قانون اساسی و یا شورایی کردن رهبری، بیش از پیش از پیوستن به واقعیت فاصله گرفت.

 آسوشیتدپرس: یکی از ایرانیان در رابطه با وفات هاشمی رفسنجانی می گوید: نمی دانم چه کسی می تواند جای او را پر کند؛ او ایران را از خطر تندروها برای مدت طولانی در امان نگه داشته بود.

 رویترز/ فقدان هاشمی رفسنجانی ضربه بزرگی است برای اعتدالگرایان و اصلاح طلبان ایران.

 زیتون/ مهدی تاجیک: اصلاح‌طلبان و میانه‌روها با شنیدن خبر درگذشت هاشمی نگران و مشوش شده‌اند و این از اظهاراتشان در شبکه‌های اجتماعی کاملا پیداست. هاشمی به عنوان مطلوب‌ترین چهره‌ برای جانشینی آیت‌الله خامنه‌ای تلقی می‌شد و حالا سناریوهای جانشینی رهبری تغییر خواهد کرد.

 ویسی تحلیلگر رادیو فردا:

مهم ترین حامی سیاسی حسن روحانی درگذشته است و این ضربه بزرگی به اوست
ممکن است بار احساسی مثبتی به نفع رئیس جمهور باشد
ولی ممکن است این فضای احساسی زودگذر باشد و تندروها(جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) بتوانند فضا را از دست اصلاح طلبان خارج کنند

مرگ آیت الله هاشمی رفسنجانی توازن قوا را به نفع طیف آیت الله خامنه ای تغییر خواهد داد و به زیان طیف اعتدال گرا و اصلاح طلب تمام خواهد شد
در کوتاه مدت روی انتخابات آتی ریاست جمهوری اثر خواهد گذاشت
اگر این جو احساسی ایجاد شده به نفع اقای هاشمی، تا سه چهار ماه آینده ادامه پیدا کند -که البته بعید است- می تواند در فضای انتخابات کمک کرده 

 بی بی سی: وزارت خارجه امريكا هاشمی رفسنجانی را شخصيتى مهم خواند و درگذشت وى را به اطرافيانش تسليت گفت.

 بی بی سی/ صدیقه وسمقی: جمهوری اسلامی مهمترین ستون خود را از دست داد. مهمترین نقش هاشمی در اتفاقات پس از سال 88 بود 

هاشمی در سال های اخیر در جایی میان حاکمیت و مردم ایستاد و نگذاشت مردم با حاکمیت قهر کنند. علی رغم جایگاه مهم هاشمی، او محافظه کاری شدیدی داشت.

 نیویورک تایمز: با مرگ آیت الله هاشمی رفسنجانی، جناح های سیاسی ایران بلافاصه این پیام را دریافتند که هرگونه فضا برای مانور اصلاح طلبان به صورت چشمگیری تضعیف شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: