« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۷۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶
علمی پزشکی
حنا (Henna) یکی از گیاهانی است که از قدیم الایام در استان کهگیلویه و بویراحمد و تقریبا در تمامی خانه های روستایی یافت می شد.
 پایگاه خبری آوای رودکوف - بدری : گیاه حنا  در در مناطق دارای آب و هوای خشک و تابستان گرم  به خوبی رشد می‌کند .

گفته می شود در بسیاری از کشورها و از جمله :مصر، آفریقا، عربستان، شبه قاره هند و آسیای جنوبی از این گیاه بیشتر برای مصارف بهداشتی استفاده می کنند اما در ایران علاوه بر مصارف بهداشتی و آرایشی در طب سنتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در استان کهگیلویه و بویراحمد اگر چه می توان گفت در قدیم بیشتر در بین روستائیان و مناطق محروم یافت می شد اما  همانطور که اشاره شد بیش از آنکه برای مصارف ارایشی مورد استفاده قرار می گرفت برای درمان بیماری‌های پوستی، تسکین سر درد و دهان‌شویه و...از آن استفاده می شد.

این گیاه همچنین رنگ کننده بی‌زیان پوست و مو (حنا موهای سیاه را رنگی نمی‌کند ولی موهای سفید یا رنگی دیگر را رنگ قرمز می‌کند.) نیز می باشد و مردم کهگیلویه و بویراحمد در گذشته در ایام نوروز و هنگام مراسمات شاد  ناخن ها و حتی کف دستان خود را  را نیز با حنای خیس شده به رنگ قرمز در می آورند و حتی بوسیله آن حیوانات اهلی سفید را نیز برای زیبایی و شادابی رنگ می کردند.

همچنین از این گیاه برای بهبودی زخم‌های ناشی از عفونت (یکی از خواص حنا مبارزه علیه قارچ‌های مولد کچلی است.) استفاده می شد.

پودر حنا خاصیت نرم کنندگی و ضد آفتابی نیز دارد و به همین خاطر در قدیم که هنوز خبری از کرمهای ضد آفتاب و مواد آرایشی امروزی نبود از آن برای نرم کردن دستها و پاها و آفتاب زدگی مورد استفاده قرار می گرفت.

و خاصیت دیگر این گیاه ضد ریزش مو می باشد که  در بهبود سلامت ریشه مو نیز موثر است علاوه بر اینکه مانع  خرد شدن تارهای مو می شود در درخشندگی موها نیز تاثیر بالایی دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: