« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۸۶۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
یاداشت/احسان رضاپور
مهاجرت از روستاها به شهرها سرعت بیشتری گرفته است ونتیجتا حاشیه نشینی وسایر معضلات این مهاجرت دامن شهرها را بیشتر خواهد گرفت.
پایگاه خبری آوای رودکوف - احسان رضاپور :گزارش سرشماری عمومی نفوس ومسکن 95در زمانی منتشر شد که افکار عمومی ورسانه ها متوجه بحث های انتخابات 96بود ورسانه ها وکارشناسان کمتر به تحلیل نتایج آن پرداختند.

در قسمتی از گزارش آورده شده است که:


¤جمعیت شهرنشین با افزایش2/6درصدی به74درصد رسید وجمعیت روستانشین به25/9درصد کاهش پیدا کرده است.

متوسط تعداد اعضای خانوار روستایی از3/7به 3/4رسیده،درهیچ بازه زمانی بعد خانوار روستایی این حد کاهش نیافته ونزدیک به بعد خانوار شهری نشده است.

نرخ رشد جمعیت روستایی منفی تر شده وبه0/73-رسیده است ونرخ رشد جمعیت شهری 1/97درصد بوده است.

پیام هایی که در این بندهای بالا وجود دارد این است که:

مهاجرت از روستاها به شهرها سرعت بیشتری گرفته است ونتیجتا حاشیه نشینی وسایر معضلات این مهاجرت دامن شهرها را بیشتر خواهد گرفت.

روستاهای زیادی در حال خالی شدن از سکنه هستند که علاوه بر معضلات، سرمایه گزاری انجام شده در این مناطق نیز به باد می رود.

روستاها دیگر فرزند بیشتر نمی خواهند که شاید فقر اقتصادی وهمچنین عدم نیاز به فرزندآوری برای کمک به وی در کشاورزی ودامداری باشد.

از دیرباز روستای قیام در شهرستان لنده به روستایی مهاجر پذیر مشهور بود واز سال90تا95مجموعا12خانوار به این روستا مهاجرت کردند ولی از طرف دیگر طبق بررسی دقیقی که انجام داده ایم مشخص شده که در طی این سال ها مجموعا67خانوار از قیام مهاجرت کردند که اکثریت  آنها به سمت استان خوزستان بوده است واین آمار نوعی زنگ خطری بزرگ برای آینده منطقه محسوب می شود ولازم است دولت محترم ومسئولان امر با سیاست گزاری مناسب وبرنامه ریزی درست از سیل مهاجرت به سمت خوزستان جلوگیری کنند.

از مهمترین  دلایل مهاجرت عظیم مردم قیام وحومه میتوان به عدم ارتقای جایگاه سیاسی روستا به دهستانی،عدم تجهیز مرکز درمانی قیام واینکه این درمانگاه!!!فقط هفته ای2روز وآن هم در تایم اداری کادر پزشکی ودرمانی دارد،نبود شغل وغیر فعال بودن معدن تنگ زرد،مشکل ومعظل آب آشامیدنی قیام،نداشتن گاز طبیعی ومشکلات کابوس بار فصل زمستان،نداشتن شبکه تلفن همراه،عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت روستایی،معضل جاده ارتباطی قیام به لنده(جولانگاه مرگ)،نبود راه های بین مزارعه ای وعدم حمایت دولت از کشاورزان ودامداران و... می توان نام برد.

در سال93مقاله های تحت عنوان "معظلی به نام مهاجرت"نوشتم وپیامدهای عدم داشتن امکانات وتوجه نکردن به روستاها را گوشزد کردم هرچند که در طی سالیان اخیر دولت بیشتر از قبل به روستاها رسیدگی کرده ولی این خدمات کافی نیست و روستاهای ما همچنان از امکانات اولیه برخوردار نیستند ولازم است امکانات کافی به روستاها داده شود تا سیل مهاجرت به شهر ها کاهش یابد.

احسان رضاپور-17تیرماه1396
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
0
0
په ای همه سیلی که مهاجرت کردند و به خوزستان و جاهای دیگر رفتند مگر دوبرابر به قیام بر نگشتند و به روحانی رای ندادند؟برو به روحانی بگو خدمات بهتون بده
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: