« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۰۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۶
جهان
حکم توقیف نقش برجسته هخامنشی که جای خالی آن در دیواره تخت جمشید وجود دارد و آنطور که مسئولان سازمان میراث فرهنگی خبرداده‌اند توسط دادگاه لاهه صادر شد.
آوای رودکوف: بدین‌ترتیب این اثر متعلق به تخت جمشید با نقش برجسته یک سرباز هخامنشی امکان حراج در حراجی تفاف نیویورک را از دست داد و با اقدامات حقوقی ایران قرار است به‌زودی به کشور مسترد شود.

 تصویر نقش برجسته سرباز هخامنشی در سایت گالری هنری روپرت ویس لندن بر جلد تبلیغ حراج نیویورک درج شده است. در لینک‌های مرتبط با دارایی‌های این حراجی که آثاری از مصر، اروپا، آسیای غربی و نقاشی‌های تاریخی و آثار کلاسیک را شامل می‌شد هیچ نشانی از نقش برجسته سرباز هخامنشی دیده نمی‌شود. با این حال تنها تصویر موجود از نقش برجسته سرباز هخامنشی متعلق به تصویر پوستر تبلیغاتی حراج نیویورک است.

 همچنین مشخص کرد که همین تصویر پایه اقدامات سازمان میراث فرهنگی برای اقدام جهت جلوگیری از حراج سرباز هخامنشی در نیویورک شد. اما داستان آن نیز شنیدنی است. براساس اطلاعات همشهری یک وکیل آمریکایی با مشاهده همین تصویر به یک ایرانی شاغل در محاکم قضایی آمریکا خبر می‌دهد که حراجی تفاف نیویورک قصد حراج چنین اثری را دارد و او نیز موضوع را جمعه شب هفته گذشته با سازمان میراث فرهنگی مطرح می‌کند. سازمان میراث فرهنگی نیز روز شنبه هفته گذشته اقدام به نامه‌نگاری با وزارت خارجه می‌کند و موضوع را به آنها اطلاع می‌‌دهد و حالا گفته شده که ظرف یک هفته وزارت خارجه از طریق دادگاه بین‌المللی لاهه توانسته است حکم توقیف نقش برجسته سرباز هخامنشی در نیویورک را بگیرد. اگرچه هنوز این نقش برجسته حضور خارجی نیافته اما کارشناسان سازمان میراث فرهنگی به همشهری گفته‌اند که با حکم توقیف سرباز هخامنشی که از دادستانی نیویورک و با تلاش دادگاه بین‌المللی لاهه گرفته شده است این اثر امکان خروج از نیویورک را نخواهد داشت و اسناد ارائه شده توسط ایران به لاهه و دادستانی آمریکا کار را برای استرداد نقش برجسته سرباز هخامنشی آسان می‌کند.

ابراهیم شقاقی مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی اما در گفت‌وگو با همشهری از افشای جزئیات پرونده توقیف سرباز هخامنشی در نیویورک خودداری می‌کند و می‌گوید: افشای جزئیات پرونده به لحاظ حقوقی و قانونی درست نیست.او می‌گوید: توانسته‌ایم دستور دادستانی آمریکا را برای توقیف این اثر هخامنشی از طریق دادگاه لاهه بگیریم.

شقاقی با اعلام اینکه خروج این اثر مربوط به سالیان گذشته و پیش از انقلاب بوده است افزود: معاونت میراث فرهنگی همه سایت‌های حراجی، گالری‌ها و موزه‌های جهان را رصد می‌کند و پس از اطلاع از انتشار تصویر سرباز هخامنشی در پوستر حراجی نیویورک موضوع را بلافاصله پیگیری کرد.

مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی با محرمانه خواندن جزئیات پرونده توقیف نقش برجسته سرباز هخامنشی در نیویورک به همشهری گفت: اگر پیش از گرفتن حکم توقیف این اثر از دادستانی آمریکا پرونده را فاش می‌کردیم ممکن بود این اثر از آن شهر خارج شود. براساس آنچه شقاقی گفته است نیمه شب دیشب به وقت تهران خبر دریافت حکم توقیف نقش برجسته سرباز هخامنشی در نیویورک به ایران ارسال شد. پیگیری‌های همشهری از کارشناسان میراث فرهنگی نیز مشخص کرد که نقش برجسته‌ای که تصویر آن بر جلد بروشور حراج تفاف نیویورک منتشر شده است پیش از انقلاب توسط یک باستان‌شناس خارجی از کشور خارج شده است.

    پرونده محرمانه میراث تا پیش از دریافت حکم توقیف

سازمان میراث فرهنگی در تماس با فرد آمریکایی که از احتمال حراج نقش برجسته سرباز هخامنشی در نیویورک خبر داده بود بلافاصله اقدام به نامه‌نگاری با وزارت خارجه کشور کرد و تمامی جزئیات نامه نگاری‌ها و پرونده توقیف این اثر تاریخی که بر پوستر حراجی تفاف نیویورک و توسط گالری هنری روپرت ویس در لندن منتشر شده بود را محرمانه نگه داشت تا دستور توقیف از دادستانی نیویورک صادر شود.

همشهری

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: