« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۰۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۲
علمی پزشکی
دکتر "طبیبه کاظمی" متخصص گوش و حلق و بینی در خصوص نشانه های انسداد راه های هوایی، گفت: در این اتفاق، مصدوم ناگهان بیقرار شده و قادر به صحبت کردن نیست، در افراد بزرگسال ناخودآگاه دست خود را به ناحیه گردن برده و آن را می گیرند که یک علامت شایع بوده، فرد به تدریج دچار سیانوز و کبودی لب و صورت می شود و هوشیاری خود را از دست داده و ضمن بیهوشی، در نهایت دچار وقفه تنفسی می شود.
یکی از شایع ترین علت های انسداد راه های هوایی در افراد، هوشیار گیر کردن اجسام خارجی اسیت که بیشتر در افراد سالخورده یا افرادی که دندان ندارند، افرادی که مشروبات الکلی مصرف می کنند یا در افرادی که لقمه های غذا را بدون جویدن و یا کم جویدن قورت می دهند و در کودکان و نوزادان اتفاق می افتد.

به گزارش آوای رودکوف به نقل از بهداشت نیوز، دکتر "طبیبه کاظمی" متخصص گوش و حلق و بینی در خصوص نشانه های انسداد راه های هوایی، گفت: در این اتفاق، مصدوم ناگهان بیقرار شده و قادر به صحبت کردن نیست، در افراد بزرگسال ناخودآگاه دست خود را به ناحیه گردن برده و آن را می گیرند که یک علامت شایع بوده، فرد به تدریج دچار سیانوز و کبودی لب و صورت می شود و هوشیاری خود را از دست داده و ضمن بیهوشی، در نهایت دچار وقفه تنفسی می شود.

دکتر کاظمی تشخیص صحیح را در این زمینه بسیار مهم دانست و افزود: ابتدا باید از مصدوم بخواهیم که سعی کند صحبت کند، اگر قادر به صحبت کردن حتی به صورت نجوا بود، تشخیص اسپاسم حنجره و یا انسداد ناقص راه هوایی داده می شود، در این گونه بیماران اگر فرد بر اثر انسداد راه های هوایی بیهوش نشده بود و مشکوک به انسداد راه هوایی در اثر لقمه غذا بودیم، ابتدا باید با روش ضربه به پشت برای نجات او تلاش کرد، به این شیوه که در آن از مصدوم خواسته می شود خم شده و با قسمت نرمی دست، چهار ضربه قوی و پشت سر هم بین دو کتف بزنیم.

او ادامه داد: اگر با ضربه زدن به پشت مصدوم، جسم خارجی گیر کرده خارج نشد، فرد پشت سر مصدوم که هنوز بیهوش نشده و به زمین نیفتاده قرار گیرد، دو دست خودش را به دور کمر بیمار حلقه زند و یا یک دست را مشت کرده و در دست دیگر قرار دهد و دست مشت کرده را از طرفی که شست قرار دارد در ناحیه بین ناف و جناق سینه قرار داده و با حرکت پیستون وار به طرف داخل باعث شود هوای باقیمانده در ریه بیمار به خارج از ریه و راه های فوقانی رفته و باعث خروج جسم خارجی شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی در مورد افراد خیلی چاق و یا افرادی که در سه ماهه سوم  حاملگی و  یا  زیر چهار سال هستند توصیه کرد: در این افراد ضربه های مچ دست می بایست در ناحیه جناق سینه وارد شود که این عملیات به مانور "هایملیش" جراح انگلیسی که نخستین بار آن را ابداع کرد، معروف است.

دکتر کاظمی افزود: اگر فرد مصدوم به مرحله ای رسیده باشد که بیهوش شده و به زمین افتاده باشد، نشانه این است که فرد در مرحله  پیشرفته تر بوده و ما فرصت کمتری را برای نجات او داریم، در این روش ابتدا به سرعت  مصدوم را به پهلو بخوابانید و چهار بار ضربه محکم با کف دست به ناحیه بین دو کتف وی وارد سازید و اگر این عمل فایده ای نداشت، به سرعت وارد مرحله بعد شوید.

او ادامه داد: مصدوم را به صورت خوابیده برگردانید، کف دست خود را بر روی دست دیگر گذاشته و با قسمت نرمی دست دیگر بر روی شکم بین ناف و جناق سینه چهار ضربه پشت سر هم به طرف بالا وارد سازید، در این روش که مانور هایملیش به صورت خوابیده نامیده می شود فشار بر روی شکم بر بانوان حامله در ماه های آخر و افراد بسیار چاق و کودکان زیر چهارسال نباید انجام شود، بلکه باید فشار روی سینه در واقع جناق وارد شود.

 این متخصص گوش و حلق و بینی گفت: گاهی از انگشتان دست برای خارج کردن جسم خارجی استفاده می شود و برای خروج و چک کردن جسم خارجی در دهان می توان در فرد بیهوش با یک دست زبان و فک پائین را گرفته و دهان را باز کرد و با دست دیگر با یک یا دو انگشت به صورت جاروئی از کنار دهان وارد شد و سعی در خروج جسم خارجی کرد.

او تاکید کرد: باید توجه کنیم که به هیچ وجه نباید انگشت را مستقیم وارد دهان کرد که موجب فرو رفتن بیشتر جسم خارجی به گلو می شود، بلکه باید برای ورود انگشت از کنار دهان به صورت منحنی وارد و در حالت جاروئی جسم خارجی را خارج کنیم.

دکتر کاظمی در خصوص خارج کردن جسم خارجی بلعیده شده در کودکان نیز گفت: در نوزادان و کودکان کم سن و سال می توان کودک را وارونه کرد و پاهای کودک را با  یک دست گرفته  و با دست دیگر به ناحیه بین دو کتف نوزاد چند ضربه وارد کنیم، یا اینکه کودک را وارونه به صورت سر به پائین روی زانو گذاشته، به گونه ای که سینه او روی زانو باشد و بعد ضربه ها را به پشت وی وارد کرد، اگر انسداد از بین نرفت و کودک نیز به حالت بیهوش درآمد می توان او را به پشت خواباند و با یک دست یا حتی دو انگشت در نوزادان روی سینه ناحیه جناق چند بار با حرکت پیستون وار فشار وارد کرد.

او یادآور شد: چنانچه اقدامات اولیه موثر نبود و قادر به نجات جان بیمار نبودیم، می بایست به کمک پزشک و افراد مجرب اقدامات پیشرفته تری همانند اعمال جراحی برای باز کردن راه هوایی یا استفاده از وسایل خاص همانند لارینگوسکوپ بهره برد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: