« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۱۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
در مصاحبه تفضیلی وحید حاج سعیدی با حمید رضا منتظریون از هنرمندان و بازیگران عرصه تئاتر عنوان شد:
در گفتگو با حمید رضا منتظریون از هنرمندان و بازیگران عرصه تئاتر و بازیگری استان گلستان مطرح شد:توسعه فرهنگ و هنر می تواند زمینه ساز پیشگیری از جرایم باشد.
پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:در عصری که جهان به سمت یک «دهکده جهانی» سمت و سو گرفته، داشتن اطلاعات لازمه حرفه ای در تمام امورات است و داشتن نگاه حرفه ای به امورات مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، آموزشی و ... یک اصل است. رسیدن به سطح از دانش نیز نیاز به مطالعه و استفاده از تجارب دیگران دارد.  در واقع عصر امروز، عصر هرمونتیک است و هرکس در حیطه کاری و شغلی خود، نیازمند کسب مهارت و دانش فنی به روز است و باید برای رسیدن به بالاترین سطوح از دانش مرتبط با حرفه خود تلاش کند. دنیای بازیگری و تئاتر نیز از این مقوله مستثنی نیست و علاقه مندان به این حرفه نیک می دانند، ورود به عرصه هنر و بازیگری تنها با داشتن علاقه چندان منطقی و کافی نیست و این حرفه نیز به مثابه سایر مشاغل نیاز به کسب مهارت های مختلف، داشتن آگاهی و سواد در کنار مطالعه و کسب تجارب و مهارت های جدید می باشد.  

به منظور آشنایی بیشتر با مقوله بازیگریف تئاتر و هنر گفتگوی کوتاهی با «حمید رضا منظریون» از مجریان، هنرمندان و بازیگران باسابقه استان گلستان در خصوص مختصات حرفه بازیگری و نقش سینما، تئاتر ، تلویزیون در توسعه فرهنگ اجتماعی  انجام داده ایم که حاوی نکات قابل تاملی است.


کار بازیگری را از چه سالی آغاز کردید و اولین مربیان چه کسانی بودند؟

بنده کار بازیگری را تقریباً از سال های دبیرستان آغاز کردم و اولین مربیان بنده آقایان مهران اسلام پرست و حسین حسنی بودند. در آن دوران تئاتر هنوز از رونق نیفتاده بود و در سالن پیشاهنگی شهر که الان تبدیل به کانون فرهنگی شهید بهشتی شده است، تمرین و اجرا داشتیم. در ادامه همکاری بنده با صدا و سیما آغاز شد و در شبکه های مختلف کشوری و استانی نظیر شبکه نسیم، شما و شبکه استان گلستان با سایر دوستان به اجرای برنامه های مختلف پرداختیم. در حال حاضر نیز علاوه بر همکاری با صدا و سیما با سایر دوستان تحت عنوان گروه تابش به اجرای برنامه در مراسمی که بابت اعیاد و مناسبت های مختلف توسط ادارات و سازمان ها برگزار می شود، در امر مجری گری و بازی می پردازیم.

در چه فیلم هایی به ایفای نقش پرداختید؟

در فیلم سینمایی دم زری و فیلم تلویزیونی از آرام تا آرام و تله فیلم هدیه ای برای او به ایفای نقش پرداختم.

نقس تئاتر و سینما را در جامعه امروز تا چه میزان ضروری می دانید؟

در دنیای امروز به ویژه در کشورهای توسعه یافته که مردم برنامه مشخصی برای سینما رفتن و فیلم دیدن دارند، تصور یک روز بدون سینما و فیلم محال است و تماشای فیلم و تئاتر یکی از سرگرمی های اصلی مردم در این کشور ها است. در کشور ما نیز به‌طبع سینما مخاطبان خاص خود را دارد اگر چه نسبت به گذشته و همچنین نسبت به سایر کشورها مخاطبان بسیار کمتری دارد ولی به هیچ وجه نمی توان تاثیر عمیق سینما را بر زندگی مردم و روابط اجتماعی نادیده گرفت.

هر چند با ظهور تلویزیون های بزرگ و نبود قانون کپی رایت در کشور مردم ترجیح می دهند به جای رفتن به سینما درخانه فیلم های روز را تماشا کنند که این کار علاوه بر سقوط سینما و ورشکستگی سینما گران، لذت تجربه دیدن فیلم در سالن های پیشرفته سینما را نیز از مردم می گیرد.

نقش هنر های نمایشی را در ارتقاء عمومی فرهنگ جامعه چگونه ارزیابی می کنید؟

هنر های نمایشی به عنوان یکی از مهم ترین وسایل ارتباط جمعی در زندگی روزمره افراد، داد و ستدهای اجتماعی، ساختار زندگی انسان ها، چگونگی برقراری ارتباطات درون گروهی و برون گروهی و حتی اندیشه هر فرد برای چگونه زیستن دارای نقشی پر رنگ و اساسی هستند به طوری که می توان ادعا کرد اندیشه ها، عقاید، نگرش ها و در یک روند کلی، فلسفه زندگی انسان ها با فیلم شکل می گیرد، تغییر می کند، اصلاح یا تخریب می شود.

به عنوان مثال زوجی در حال جدایی، با دیدن فیلمی که در آن یکی از طرفین با گذشت و ایثار تداوم دهنده زندگی مشترک می شود، یا نمایش عواقب و عوارض طلاق، دوباره به هم پیوند می خورند و این چیزی جز تأثیر اعجاب انگیز فیلم روی افراد نیست.

با اندکی دقت در زندگی روزانه افراد، می توان به نقش فیلم در سلیقه سازی و پرورش افکار عمومی پی برد و دریافت که از این راه اندیشه ها و سلیقه های نو در افراد شکل گرفته و ایجاد می شود و حتی در کردار و سلوک آنان نیز نمایان می شود. اینجاست که بیش از پیش به وظیفه خطیر هنرمندان و فیلم سازان در سازندگی با سقوط فرهنگی ملل پی برده می شود.

از این رو باید کاری کرد تا سینما ها و مراکز هنرهای نمایشی به مراکز اشاعه فرهنگ تعالی بدل شود تا شهروندان نیز در همین مسیر حرکت کرده و بتوانند بستر مناسبی برای تربیت نسل های بعدی ایجاد کنند.

چه درخواستی از مسئولین شهر دارید؟

هنرمندان شهرستان علی آباد کتول از دیر باز در عرصه تئاتر دستی بر آتش داشتند و هنر مندان زیادی در این عرصه فعایت داشتند که متاسفانه همه آن اساتید و علاقه مندان به فراموشی سپرده شدند و در حال حاضر در اجرای مراسم مسئولین ترجیح می دهند از هنرمندان خارج شهرستان یا استان دعوت به عمل بیاورند. در حالی که این هنوز دارای استعداد های هنری جوان فراوانی است که اگر به آنها بها داده شود، شاهد شکوفایی هنر های نمایشی در علی آباد خواهیم بود. به عنوان مثال هفته گذشته فیلمبرداری فیلم کوتاه «حس تلخ» به کارگردانی و تهیه کنندگی احمد قربانی از کارگردانان جوان شهرستان به پایان رسید که این جوانان نیاز به حمایت بیشتر مسئولان دارند.

سخن پایانی

همانطور که بالا اشاره شد، فیلم، تئاتر، سینما و هنر های نمایشی تاثیر محسوس و ملموسی در زندگی افراد ایجاد می کنند و می توان از این مقوله در کاهش ناهنجاری های اجتماعی بهره جست. به علاوه رونق این هنر باعث ایجاد اشتغال و به تبع آن داشتن آینده روشن تر و سالم تر رقم خواهد خورد. امید است دست اندر کاران و مسئولین و متولیان هنر در جامعه نگاه جدی تری به این مقوله داشته باشند و با حمایت از بازیگران و هنرمندان جوان و تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این بخش، زمینه را برای توسعه فرهنگ و هنر در شهرستان فراهم سازند.

یاسوج
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: