« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۱۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
فرورفتن ناخن در گوشت انگشت در شرایط حاد می تواند ایجاد عفونت کند. بهتر است قبل از رسیدن به این مرحله با راهکارهایی درست آن را درمان کرد.
آوای رودکوف: فرورفتن ناخن در گوشت انگشت مشکلی است که تقریبا افراد زیادی آن را تجربه کرده اند. معمولا بین افرادی که دارای ناخن های محدبی می باشند این مشکل شایع تر است. اما بعد از این که ناخن در گوشت فرو رفت اولین فکر راه درمان آن است. به همین دلیل ما در این مقاله سعی داریم راهکارهایی برای درمان ناخن فرورفته در گوشت ارائه دهیم.
علت فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت

براساس تجارب بالینی، فرورفتگی ناخن پا به علت دید نامناسب یا ابزار نامناسب، یک خار ایجاد می شود که محکم به بافت های اطراف ناخن اتصال می یابد و با رشد صفحه ناخن اتصال می یابد و با رشد صفحه ناخن به سمت دیستال بیشتر به عمق نفوذ می کند. فشاری که حین راه رفتن، پوشیدن کفش و چاقی (در صورت وجود) وارد می شود سبب نفوذ بیشتر خار شده و شرایط را بدتر می کند. عوامل خطر مستعدکننده برای فرورفتگی ناخن پا مشتمل بر مکانیسم های آناتومیک و رفتاری هستند.  برخی از صاحب نظران عقیده دارند که در ناخن های نازکتر و صاف تر و نیز ناخن های دارای چین ناخن پهن تر، خطر فرورفتگی ناخن بیشتر است، اما این مساله هنوز به اثبات نرسیده است. در یک مطالعه مورد شاهدی که در آن 46 بیمار حضور داشت، تفاوتی در شکل آناتومیک ناخن پا در بیماران مبتلا به فرورفتگی ناخن و افراد غیرمبتلا مشاهده نشد.

ضربات مکرر (مثلا دویدن، شوت کردن) یا ترومای ناآگاهانه ای که به انگشت شست پار وارد می شود، ممکن است از عوامل آغازگر باشند. بدون این که شواهد مستحکمی وجود داشته باشد، تصور می شود استعداد ژنتیکی و سابقه خانوادگی، تعریق بیش از حد و بهداشت نامناسب پا احتمال فرورفتگی ناخن را افزایش می دهند. دیابت، چاقی و اختلالات تیرویید، قلب و کلیه که می توانند سبب ادم اندام تحتانی شوند نیز ممکن است این احتمال را افزایش دهند.

در دوران نوجوانی، پا بیشتر عرق می کند که سبب نرم شدن پوست و ناخن ها شده، شکافدار شدن آن را تسهیل می کند. این امر سبب تشکیل خار ناخن (اسپیکول) می گردد که می تواند وارد پوست اطراف ناخن شود. در افراد مسن، تشکیل اسپیکول ممن است به یک مشکل مزمن تبدیل شود زیرا در این افراد به علت کاهش تحرک و اختلال دید، توانایی مراقبت از ناخن ها کاهش می یابد. علاوه بر این فرآیند طبیعی سالخوردگی سبب ضخیم شدن ناخن ها شده، کوتاه کردن آنها را دشوار می سازد و احتمال ایجاد فشار بر پوست اطراف صفحه ناخن افزایش می یابد و اغلب سبب فرورفتگی ناخن، درد و عفونت می گردد.
درمان خانگی ناخن فرو رفته در گوشت
قرار دادن انگشت در آب گرم

زمانی که از فرو رفتن ناخن پا در گوشت رنج می برید، قرار دادن پا در آب گرم چند بار در روز می تواند کمک بزرگی در التیام و بهبود تورم، درد و حساسیت ناشی از این مشکل باشد.

    لگن کوچکی را با آب گرم پر کنید.
    پای خود را به مدت 15 تا 20 دقیقه داخل آب قرار دهید.
    این کار را 3 تا 4 بار در روز انجام دهید تا وقتی زخمتان بهبود یابد.

قرار دادن دستمال نخی زیر ناخن

بعد از اینکه انگشتتان راداخل آب گرم فرو بردید، می توانید یک تکه دستمال نخی را زیر ناخن عفونی شده فرو رفته در گوشت قرار دهید تا به بالا آمدن و رشد ناخن از روی پوست کمک کند. این کار باعث کاهش درد این ناحیه و تسریع فرایند بهبود می گردد.

    پایتان را داخل آب گرم قرار دهید، سپس از آب بیرون آورده و کامل خشک کنید.
    با دقت و به آرامی با استفاده از یک موچین کُند،  ناخن عفونی شده را بلند کنید.
    یک تکه دستمال نخی کوچک را رول کنید و آن را بین ناخن و پوستتان قرار دهید.
    هر بار در روز که پایتان را داخل آب گرم قرار دادید، برای پیشگیری از عفونت،  این دستمال را تعویض کنید و دستمال خشک و تمیز جایگزین آن کنید.

نکته: در ابتدا ممکن است با بلند کردن ناخن، احساس درد کنید، اما این درد سریعا کاهش خواهد یافت. از فشار دادن بیش ازحد دستمال زیر ناخن جدا خودداری کنید. تا جایی که پوست اجازه می دهد، دستمال را زیر ناخن فشار دهید.
نمک فرنگی یا سولفات منیزیم

نمک فرنگی، که نام علمی آن سولفات منیزیم است، برای درمان ناخن فرو رفته در گوشت بسیار موثر می باشد.

این نمک به نرم شدن پوست اطراف ناخن عفونی شده کمک می کند، که این امر باعث خروج راحتتر ناخن از داخل گوشت خواهد شد. و همچنین به کاهش التهاب این ناحیه نیز کمک می کند.

    یک لگن را پر از آب گرم سازید و 1 قاشق غذاخوری نمک سولفات منیزیم را داخل آن حل کنید.
    پایتان را به مدت 20 دقیقه داخل این محلول قرار دهید.
    سپس پا را از آب بیرون آورده و کل پایتان را خشک کنید.
    این درمان را 3 تا 4 بار در هفته تکرار کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب نیز برای ناخن فرور فته در گوشت درمان مناسبی می باشد. خاصیت ضدعفونی کنندگی و ضد التهابی این ماده می تواند به بهبود علائم این مشکل کمک کند. بعلاوه، ماهیت اسیدی ملایم این ماده از عفونت پیشگیری می کند.

یکی از درمان های زیر را انتخاب کرده و روزانه 2 یا 3 بار آنها را تکرار کنید تا نتیجه دلخواه عایدتان شود.

    در یک لگن کوچک  مقادیر مساوی از آب و سرکه سیب را ریخته و مخلوط کنید. پایتان را به مدت 20 تا 30 دقیقه داخل این محلول قرار دهید. سپس انگشتتان را به خوبی خشک کنید.
    دیگر گزینه این است که یک تکه دستمال نخی را داخل مقداری سرکه سیب خالص بخیسانید و آن را روی انگشت و ناخن مورد نظر قرار دهید. سپس دور این دستمال و انگشتتان را به مدت چند ساعت  بانداژ کنید.

زردچوبه

شما همچنین می توانید زردچوبه را نیز   برای رهایی از مشکلات ناشی از فرور فتن ناخن در گوشت نظیر، درد، تورم و التهاب، به کار ببرید. ترکیبی به نام کورکومین که در زردچوبه وجود دارد، دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی، ضد التهابی و ضد درد می باشد.

    با استفاده از نصف قاشق چایخوری زردچوبه و کمی روغن خردل، خمیری بسازید. این خمیر را دور انگشت مورد نظر بطور کامل بمالید و دور انگشت را با بانداژ کاملا بپوشانید. این کار را 2 تا3  بار در روز و به مدت چند روز تکرار کنید.

    یا اینکه می توانید، مقداری کرم آنتی بیوتیک حاوی کورکومین را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و انگشتتان را بانداژ کنید. این کرم را روزانه 2 تا 3 بار استفاده کنید.
    همچنین می توانید 1 قاشق چایخوری زردچوبه را در یک لیوان شیر ریخته و بجوشانید و دو بار در روز بیاشامید تا هم دردتان کاهش یابد و هم فرایند بهبودی ناخن تسریع گردد.

روغن تی تری

خاصیت  ضدعفونی کنندگی روغن تی تری می تواند به بهبود درد کمک کرده و  احتمال عفونی شدن ناخن فرورفته در گوشت را کاهش دهد.

    یک یا دو قطره از روغن تی تری را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنید.
    این مخلوط را روی ناخن فرور فته در گوشت بمالید و آن را بانداژ کرده و بپوشانید.
    این درمان را 3 بار در روز تکرار کنید تا وقتی نتیجه دلخواه حاصل گردد.

می توانید همراه با روغن تی تری، روغن اسطوخودوس یا روغن پونه کوهی نیز  استفاده کنید.

نکته: اگر بعد از استفاده این روغنها هرگونه سوزش یا ناراحتی حس کردید، مصرف آنها را متوقف کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: